Luengas caucasicas

Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

La denominación luengas caucasicas (millor clamatas talmén luengas d'o Caucas) abraca per un regular lo conchunto altament heterochenio de familias lingüisticas charratas en a rechión d'o Caucas, en o brazo que achunta la Europa de l'Este y l'Asia occidental entre lo Mar Negro y lo Mar Caspio. Los estudios lingüisticos que s'han feito sobre istos idiomas amuestran que las relacions y afinidaz entre élls son chicotas y no guaire claras.

Grupos etnolingüisticos a la rechión d'o Caucas

Clasificación d'os idiomas d'o Caucas editar

La mayoría d'os idiomas de l'aria d'o Caucas se distribuyen entre tres filos prou acceptatos, la relación d'os cuals podría explicar-se seguntes bels lingüistas per lo contacto cheografico-historico, y que sería la razón d'a etiqueta cheneralista de luengas caucasicas. Ixos tres filos u macrofamilias son:

Macroclasificacions proposatas editar

Bels lingüistas consideran que los idiomas norcaucasicos occidentals u abkhasio-adigueus y los orientals u nakh-daguestanís forman una mesma macrofamilia, la norcaucasica -dita a vegatas simplament caucasica, mesmo si ixo n'exclui idiomas surcaucasicos-, propuesta que no conta con una ampla acceptación.

Dende lo naiximiento d'a lingüistica acomparata en o sieglo XIX, l'aparent aislamiento d'os idiomas caucasicos ha feito que muitos lingüistas s'interesasen a mirar de relacionar-los con familias difuera d'a rechión d'o Caucas. Si bien la mayoría de propuestas no son acceptatas, ye posible que existís bella connexión entre los idiomas norcaucasicos y bels idiomas estinguitos que se charrasen antis mes a Anatolia y lo norte de Mesopotamia, como lo hatti u las luengas hurrito-urartianas.

En a versión d'a superfamilia dené-caucasica d'o lingüista Serguei Stárostin, lo caucasico nororiental y lo hurrito-urartián sería relacionato només que en un nivel superior d'a familia clamato sino-caucasico.

Relación con o basco editar

Muitas d'as luengas caucasicas fan servir sistemas de casos, un d'os cuals, lo ergativo, las alparta tipolochicament de cuasi toz es idiomas europeus, fueras d'o basco. La imposibilidat d'emparentar lo basco con os suyos vecins indoeuropeus fició que los lingüistas mirasen de trobar-li parients a altros puestos. Bels indicios lexicos y morfolochicos (como lo debantdito ergativo) son los que levoron a relacionar istos idiomas, estando una d'as teorías mes elaboratas la d'a hipotesi dené-caucasica de John D. Bengtson; las prebas socheritas, encara que tentadoras, no se consideran decisivas per la mayoría de lingüistas y la cuestión d'o emparentamiento d'o basco contina bien ubierta y per aclarir.

Vinclos externos editar

En anglés: