Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

La laguna de Bezas ye la laguna mes gran de la Sierra d'Albarracín[1] y se troba en lo rodeno d'esta sierra, en los termins municipals de Bezas y d'Albarracín, adintro de lo Paisache Protechiu de los Pinars de Rodeno. Presenta una vechetación lacustre condicionada por las importants fluctuacions de lo livel de l'augua.

Laguna de Bezas
Administración
País Aragón
Estau
Provincia
Comarca Sierra d'Albarracín
Municipio
Cheografía
Tipo laguna
Orichen
Superficie km²
Superficie ha
Altaria m
Longaria km
Amplaria km
Fondura m
Volumen hm³
Fuent
Desagüe
Desagües
Mapa
Laguna de Bezas ubicada en Aragón
Laguna de Bezas
Laguna de Bezas
Situación en Aragón

Toponimia editar

Lo rei Chaime II d'Aragón fació una mollonación entre Albarracín y Teruel lo 13 d'octubre de 1308. En lo texto se menciona una laguna negra y la califican de balsiella[2]:

...de poca cantidat de tierra e de agua replegadiza que en tiempo sereno puede durar poco más de seis u ocho días, antes vulgarment se dize que la dita balsiella es rebolcadero de cieruos e souadero de puercos monteses.

En 1481 un texto parla de las cabanyeras que trescurzaban amán de la laguna, y li diciban Laguna el Infante:

en canto de passo que entra de la Laguna el Infante lieco fata lo lieco de cabeça Daroca es de ançho el dito paso desde el susodicho mojón de ensomo de ditto varranco de donia Justa fasta el carril que viene de la laguna e traviesa la hombría abaxo fasta la senda de Villel, e ay de ancho dozienttas sesenta pasadas

Flora y vechetación editar

Adintro en lo fondón creixen extensions de Potamogeton sp (que li da una coloración especial), amés d'atras especies tipicas d'humidals como Myriophyllum spicatum, Nitella sicatum y Chara sp. Repitiando las marguins creixe una banda de chuncars mediterranios.

Fauna editar

I fa lo niedo Fulica atra, i son presents Tachybaptus ruficollis, Anas platyrhynchos y bel ardeido. Ocasionalment i ye present Fulica cristata y Ciconia nigra.

Referencias editar

  1. Pedro Manuel Artigot Martínez (coordinador): Red natural de Aragón. nº 20, Sierra de Albarracín Prames, 2007
  2. Jose Manuel Berges Sánchez Actividad y estructuras pecuarias en la Comunidad de Albarracín (1284-1516). Centro de Estudios de la Comunidad de Albarracín. Colección Estudios, 5. Primera edición, 2009. pp75 y 176

Bibliografía editar