Jurassic Park (cinta)

Iste articlo ye sobre una cinta estausunidense de 1994; ta atros usos, se veiga Jurassic Park.
Jurassic Park
Títol Jurassic Park
Póster d'a cinta.
Póster d'a cinta.
Ficha tecnica
Dirección Steven Spielberg
Producción Kathleen Kennedy
Gerald R. Molen
Guión Michael Crichton
David Koepp
Musica John Williams
Fotografía Dean Cundey
Montache Michael Kahn
Actors Sam Neill
Laura Dern
Jeff Goldblum
Richard Attenborough
Bob Peck
Martin Ferrero
BD Wong
Samuel L. Jackson
Wayne Knight
Joseph Mazzello
Ariana Richards
Datos y cifras
País(es) Estaus Unius
Anyo 1993
Debantadera 9 de chunio de 1993 Washington, DC (Estaus Unius)[1]
11 de chunio de 1993 Estaus Unius[1]
Chenero(s) Cine de ciencia-ficción
Durada 128 min.
Idioma(s) Anglés
Companyías
Productora(s) Amblin Entertainment
Distribución Universal Pictures
Presupuesto 63 millons de dólars
Succesión de cintas
Succedita por The Lost World: Jurassic Park (1997, Steven Spielberg)
Informacions en bases de datos especializadas:

Jurassic Park (títol orichinal en anglés, en aragonés Parque Churasico, enguerada en Aragón con o suyo títol traduciu enta lo castellano como Parque Jurásico) ye una cinta de cine estausunidense de cine de ciencia-ficción de l'anyo 1993, dirichida por Steven Spielberg y producida por Kathleen Kennedy y Gerald R. Molen ta la productora cinematografica Amblin Entertainment, con guión de Michael Crichton y David Koepp, protagonizada por Sam Neill, Laura Dern, Jeff Goldblum, Richard Attenborough, Bob Peck, Martin Ferrero, BD Wong, Samuel L. Jackson, Wayne Knight, Joseph Mazzello y Ariana Richards.[2]

Ye la primera entrega d'a franquicia de Jurassic Park y a primera cinta d'a trilochía de Jurassic Park, y ye basada en a novela de 1990 d'o mesmo nombre de Michael Crichton y un en guión escrito por Crichton y David Koepp. A cinta ye ambientada en la isla ficticia d'isla Nublar, ubicada frent a la costa d'o Pacifico d'America Central, amán de Costa Rica. Astí, o rico empresario John Hammond y un equipo de cientificos cheneticos han creyau un parque de vida silvestre de dinosauros extinctos. Cuan o sabotache industrial conduz a una tancadura catastrofica d'as instalacions electricas d'o parque y a las midas de seguranza, un chiquet grupo de vesitants y os nietos de Hammond luitan por sobrevivir y fuyir d'a periglosa isla.

Antis que se publicase a novela de Crichton, cuatro estudios presentoron ofiertas por os suyos dreitos cinematograficos. Con o refirmo d'Universal Studios, Spielberg adquirió os dreitos por 1,5 millons de dólars antis d'a suya publicación en 1990; Crichton estió achustau por 500.000 dólars adicionals pa adaptar a novela a la pantalla. Koepp escribió o borrador zaguer, que omitió gran parti d'a exposición y a violencia d'a novela y fació numbrosos cambeos en os personaches.

O rodache s'escaició en California y Hawaii entre agosto y noviembre de 1992, y a postproducción s'alongó dica mayo de 1993, supervisada por Spielberg en Polonia mientres que filmaba Schindler's List. Os dinosauros estioron creyaus con innovadoras imáchens cheneradas por ordinador por Industrial Light & Magic (ILM) y con dinosauros animatronicos de grandaria natural construyius por l'equipo de Stan Winston. Pa amostrar o disenyo de soniu d'a cinta, que incluyiba una mestura de diversos rudios d'animals pa os ruchius de dinosauros, Spielberg invirtió en a creyación de DTS, una interpresa especializada en formatos de soniu envolvent dichital. A cinta tamién se sozmetió a una extensa campanya de mercatotecnia de 65 millons de dólars, que incluyó alcuerdos de licencia con mas de 100 interpresas.

Jurassic Park s'engueró o 9 de chunio de 1993 en l'Uptown Theatre de Washington, D.C., y s'engueró l'11 de chunio en Estaus Unius. Pasó a replegar mas de 912 millons de dólars en tot o mundo en a suya carrera teatral orichinal, convertindo-se en a cinta mas taquillera de 1993 y a cinta mas taquillera d'a historia, un récord manteniu dica l'enguero de Titanic en 1997. Recibió criticas muit positivas d'os criticos, que emponderoron os suyos efectos especials, actuación, a partitura musical de John Williams y la dirección de Spielberg. Dimpués d'o suyo reenguero en 3D en 2013 pa celebrar o suyo vinteno cabo d'anyo, Jurassic Park se convirtió en a diecinosetena cinta d'a historia en superar os mil millons de dolars en vendas de dentradas. A cinta ganó mas de vinte premios, incluyius tres premios Oscar de l'Academia por os suyos logros tecnicos en efectos visuals y disenyo de soniu. Jurassic Park se considera una fita en o desembolique d'imáchens cheneradas por ordinador y efectos visuals animatronicos. A cinta estió seguida por cinco secuelas d'exito comercial: The Lost World: Jurassic Park (1997), Jurassic Park III (2001), Jurassic World (2015), Jurassic World: Fallen Kingdom (2018) y Jurassic World: Dominion (2022).

En 2018, a cinta estió seleccionada pa la suya conservación en o National Film Registry por a Biblioteca d'o Congreso por estar "culturalment, historica u estetica significativa".

Elenco editar

Argumento editar

L'empresario John Hammond ha creyau un parque tematico de dinosauros clonaus, Jurassic Park, en Isla Nublar, una isla ficticia frent a la costa de Costa Rica. Dimpués de que un Velociraptor mata a un manipulador de dinosauros, os inversors d'o parque, representaus por l'advogau Donald Gennaro, exichen que os expertos visiten o parque y certifiquen a suya seguranza. Gennaro convida a lo matematico y teorico d'o caos Ian Malcolm, mientres que que Hammond convida a lo paleontologo Dr. Alan Grant y a la paleobotanica Dra. Ellie Sattler. A la suya plegada, o grupo se sorprende en veyer un Brachiosaurus vivo.

En o centro de vesitants d'o parque, o grupo s'entera de que a clonación s'aconsiguió extrayendo ADN de dinosauro de mosquitos prehistoricos conservaus en ambre. L'ADN d'as ranas s'usó pa emplir os vuedos en o chenoma d'os dinosauros y, pa privar a suya reproducción, toz os dinosauros se convirtioron en fembras por meyo de manipulación cromosomica directa. O grupo ye testigo d'a eclosión d'un bebé Velociraptor y visita o suyo recinto. Mientres l'almuerzo, o grupo debat a etica d'a clonación y a creyación d'o parque; Malcolm advierte sobre as implicacions de l'incheniería chenetica y se mofla d'a conceptualización d'o parque, decindo que inevitablement se trencará.

A lo grupo s'unen os nietos de Hammond, Lex y Tim Murphy, pa un recorriu por o parque, mientres que Hammond supervisa o recorriu dende a sala de control. A chira no sale seguntes lo planiau, a mayoría d'os dinosauros no amaneixen y o grupo se troba con un Triceratops malauto; s'interrumpe cuan una tronada tropical s'amana a Isla Nublar. A mayoría d'os emplegaus d'o parque parten enta tierra firme en un barco mientres que los vesitants tornan en os suyos vehiclos electricos, fueras de Sattler, que se queda con l'albeitar d'o parque pa estudiar a lo Triceratops.

O programador d'ordinadors prencipal, malcontento de Jurassic Park, Dennis Nedry, ha estau sobornau por Dodgson, un hombre que treballa pa o rival corporativo de Hammond, pa furtar embrions de dinosauros fertilizaus. Nedry desactiva o sistema de seguranza d'o parque pa accedir a la sala d'almagazenamiento d'embrions y almagazena os embrions adintro d'un pote disfrazau de lata de crema de rasurar. O sabotache de Nedry tamién talla a enerchía d'os vehiclos turisticos, dejándolos varaus chusto cuan s'amanan a l'aria d'o Tyrannosaurus rex. A mayoría d'as cletas electricas d'o parque tamién son desactivadas, o que permite a lo Tyrannosaurus de fuyir y atacar a lo grupo. Dimpués de que o Tyrannosaurus vulca un vehíclo turistico, fiere a Malcolm y trasque a Gennaro, mientres que Grant, Lex y Tim fuyen. En o suyo camín pa entregar os embrions en os muelles d'a isla, Nedry se trafuca baixo a plevida, topeta o suyo Jeep Wrangler y ye asasinau por un Dilophosaurus.

Sattler aduya a lo guardabosque, Robert Muldoon, a buscar sobrevivients; recuperan a un Malcolm feriu, pero son encorrius por o Tyrannosaurus que torna antis de que puedan trobar a Grant, Tim y Lex, que se refuchian en a coroneta d'un árbol y se troban con un Brachiosaurus. Mas tardi, ixos tres descubren as cascas rotas d'os uegos de dinosauro, y Grant concluye que os dinosauros s'han estau reproducindo, o que ocurrió a causa d'o suyo ADN de rana; cualques ranas d'Africa occidental pueden cambiar o suyo sexo en una redolada d'un solo sexo, o que permite que os dinosauros lo faigan tamién.

Incapaz de descifrar o codigo de Nedry pa reactivar o sistema de seguranza, Hammond y l'incheniero chefe Ray Arnold reinician o sistema d'o parque. O grupo zarra a ret d'o parque y se retira a un búnker d'emerchencia, mientres que que Arnold s'endreza a un cubilar de mantenimiento pa completar o proceso de reinicio. Cuan Arnold no torna, Sattler y Muldoon s'endrezan a lo cubilar. Descubren que a tancadura ha desactivau as cletas restantes y ha liberau a os Velociraptors. Muldoon distraye a os animals, mientres que Sattler torna a enchegar a enerchía, antis d'estar atacau por una Velociraptor y descubrir o brazo tallau d'Arnold. Entremistanto, Muldoon ye preso por sorpresa y asasinau por as atras dos Velociraptors.

Grant, Tim y Lex plegan a lo centro de vesitants. Grant s'endreza a buscar a Sattler, deixando a Tim y Lex adintro. Tim y Lex son encorrius por os Velociraptors en una cocina, pero fuyen y s'unen a Grant y Sattler, que han tornau. O grupo plega a la sala de control y Lex fa servir un ordinador pa restaurar a enerchía d'o parque, o que les permite gritar a Hammond, qui pide aduya. Mientras intentan fuyir por a dentrada prencipal, son enculaus por os Velociraptors, pero fuyen cuan o Tyrannosaurus rex amaneixe y mata a os Velociraptors. Hammond plega en un jeep con Malcolm y o grupo aborda un helicoptero pa salir d'a isla.

Recepción editar

Jurassic Park se convirtió en a cinta mas taquillera enguerada en tot o mundo dica ixe inte, reemplazando a E.T. the Extra-Terrestrial de Spielberg. Replegó 3,1 millons de dólars d'as procheccions d'os chueves por a nueit en os Estaus Unius y Canadá o 10 de chunio, y 47 millons de dólars en o suyo primer cabo de semana.

En zaguera instancia, a cinta replegó 912,7 millons de dólars en tot o mundo en o suyo lanzamiento inicial, y, seguntes s'informa, Spielberg ganó mas de 250 millons de dólars con a cinta, lo maximo que un director u actor i heba ganau con una cinta en ixe inte. O suyo récord bruto estió superau en 1998 por Titanic, a primera cinta en replegar mas de mil millons de dolars.

A pachina web d'agregación de resenyas Rotten Tomatoes informó retrospectivament una calificación d'aprebación d'o 91 % seguntes 128 revisions, con una calificación promeyo de 8,34 / 10. O consenso critico d'a pachina diz: "Jurassic Park ye un espectaclo d'efectos especials y animatronicos realistas, con cualques d'as millors secuencias d' asombro sosteniu y terror absoluta de Spielberg dende Jaws".

En marzo de 1994, en a 66ena edición d'os Premios Oscar, Jurassic Park ganó los tres Oscar de l'Academia por os que estió nominau: Millor Soniu, Millor Edición de Soniu y Millors Efectos Visuals. A cinta ganó tamién atros premios como los premios BAFTA u os Premios Hugo.

Jurassic Park ha estau citau con frecuencia por criticos de cine y profesionals d'a industria como una d'as millors cintas de ciencia-ficción y tenió un gran impacto en as cintas posteriors como resultau d'os suyos efectos visuals cheneraus por ordinador.

Se veiga tamién editar

Referencias editar

Vinclos externos editar