Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

Huélamo ye un municipio castellanomanchego, situau en la provincia de Cuenca. La suya población ye de 106 habitants (2015), en una superficie de 79 km² y una densidat de población de 1,34 hab/km².

Huélamo
Municipio de Castiella-La Mancha
Bandera Escudo d'armas
Anvista de la localidad
Entidat
 • Estau
 • Comunidat
 • Provincia
 • Comarca
Municipio
 Espanya
 Castiella-La Mancha
Cuenca
Serranía Alta
Superficie 79 km²
Población
 • Total

76 hab. (2013)
Altaria
 • Meyana

1.450 m.
Alcalde Leopoldo Martínez Palencia
Codigo postal 16152
Coordenadas
Huélamo ubicada en Castiella-La Mancha
Huélamo
Huélamo
Huélamo en Castiella-La Mancha
Web oficial

Historia editar

En lo periodo andalusí Walmu yera un punto estratechico con un castiello que dominoron temporalment los berbers Banu Zannun.

Enta l'anyo 1172 lo rei Lop cedió Huélamo a lo caballero nabarro Fortín de Tena en pagas por los suyos servicios en la suya guardia personal. Enta l'anyo 1175 Fortín de Tena lo vendió a don Pero Ruíz d'Azagra. Dimpués pasó a depender de lo Reino de Castiella.

Toponimia editar

Ye un toponimo d'orichen mozarabe, que se remonta talment a lo latín Ulmus, ("urmo"), con diftongación romance transmesa por l'arabe.

Como consequencia de la influencia navarra anterior a la conquiesta castellana, bi ha bel microtoponimo en nabarro-aragonés como Bisaltos y Los Poyales. Curioso ye lo toponimo de component aragonés Puntal de los Hayales, remontable millor a "Fayal" que no pas a Hayedo, y que puet estar una evidencia de los fayals relictos que bi heba en la provincia de Cuenca y que encara un naturalista anglés trobó en lo sieglo XVII.