Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

Hoel u Howel ye un rei lechendario de Bretanya. Ye fillo de Budic de Bretanya y un vasallo leyal d'o Rei Artús. En a literatura galesa amaneix como Howel u Hywel, o suyo pai se diz Emhyr y bellas leyendas contan que yera o pai de San Tudwal. Ye pai de Sir Kaherdin y d'Iseu (Isolda) a de Mans Blancas.

Hoel en fuents aragonesas y navarras editar

Amaneix en "Cronica de los Conquiridors" de Chuan Ferrández d'Heredia en o capítol CXII "Aqui comiença el VI libro de los fechos memorables et del linage et començamiento de Constantino, emperador, et por cual manera fue nascido, et como Elena, filla de Cochel, rey de Bretanya, conoscio en Roma Constantino, emperador de Roma, et como fueron esposados et en quienta manera les priso de lur fiio Constantin et de las cosas que acaescieron en su imperio: el cual libro non es diviso por capitules"

En o "Liber Regum" ye mencionato como Iohel, confundindo l'antroponimo bretón u galés con l'antroponimo hebreu Choel:

Apres de Philipus regno Constantin de Roma, el fillo de Costant e de la reina Elena, filla del rei lohel, d Anglaterra. Ad est emperador de Roma Costantin plogo a Deus e conuertielo Sant Siluestre z babtizolo e fo xiano. En esta sazón foron ia los godos entrados en Espanya.

En o "Libro de las Cheneracions" tamién lo nombran como Joel:

Et fo Joel rey de Anglaterra. Este Joel [ovo] una fija muy fermosa, ...
... Esta fija del rey Joel, Helena, prisola por muger este romano Constant...

Bibliografía editar