Aguilaniu

(Reendrezau dende Aguilaníu)
Iste articlo ye en proceso de cambio enta la ortografía oficial de Biquipedia (la Ortografía de l'aragonés de l'Academia Aragonesa d'a Luenga). Puez aduyar a completar este proceso revisando l'articlo, fendo-ie los cambios ortograficos necesarios y sacando dimpués ista plantilla.

Aguilaniu ye un lugar de Ribagorza situau a 9 km de Graus, pertenexient a este municipio. Teneba 20 habitants en 2018.

Aguilaniu
Lugar d'Aragón
Entidat
 • País
 • Provincia
 • Comarca
 • Municipio
Lugar
 Aragón
 Uesca
Ribagorza
Graus
Partiu chudicial Balbastro
Población
 • Total

20 hab.
Altaria
 • Meyana

646 m.
Distancia
 • 81 km

enta Uesca
Codigo postal 22430
Parroquial
 • Diocesi
 • Arcipestrau

Balbastro-Monzón
Sobrarbe-Ribagorza
Coordenadas
Aguilaniu ubicada en Aragón
Aguilaniu
Aguilaniu
Aguilaniu en Aragón

Cheografía editar

Aguilaniu ye en la versant norte de la sierra de la Carrodilla, que fa de man de la val de Sarrón.

Toponimia editar

Lo toponimo Aguilaniu u Guinaliu presenta diferents variants Aguinaliu, Aliganiu, Ginaliu y Gilaniu. La primera mención en 987 ye Castro Aquilanido. En 1078 se nombraba a un Ondiscalo de Aquila Nido cuan lo rei Sancho I d'Aragón cedió Castallenas a Gombal Remón pa que lo poblase y i construise un castiello; lo texto ye en latín medieval con elementos romances y toponimos que encara son reconocibles:

et per illa korte que fuit de Ondiscalo de Aquila Nido et descendit per illa ualle que es denante illa torre de Asna Morte et descendit per illa ualle de Auellanosa usque ad illa eroçita de illa uia de Banabar que est ad radice de illa kapeza de Galling.[1]

En la parla baixo-ribagorzana actual la forma Guinaliu ye normal y ye un caso d'aferesi de silaba inicial[2]. En las poesías de Cleto Torrodellas tamién se troba como Guinaliu:

No solo digo a Estadilla,

tamé los de Calasanz,

los de Fonz, Guinaliu y Alins,

son amigos de chugá.[3]

Cerca de lo lugar bi ha un microtoponimo relacionau: La Penya l'Anyedo.

Molimentos editar

Referencias editar

  1. (es) José María Lacarra: Documentos para el estudio de la reconquista y repoblación del Valle del Ebro. Estudios de la Edad Media en la Corona de Aragón» la. serie. II, 1946.
  2. (es) María Luisa Arnal Purroy: El habla de la Baja Ribagorza Occidental. Institución Fernando el Católico, 1998, p 75.
  3. (an) Torrodellas Español, Cleto: Cleto Torrodellas. Versos y romances en ribagorzano. Introducción, notas y vocabulario por Francho Nagore. Uesca: Publicazions d'o Consello d'a Fabla Aragonesa, 1979 (2nda edición enamplada en 1988). p 91