Diferencia entre revisiones de «Comunidat de Teruel (medieval)»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Sin resumen de edición
Linia 1:
La '''Comunidat de Teruel''' estió la tercera [[Comunidat d'aldeyas|comunidat aragonesa]] en la [[Edat Meya]] y en formabanfeban partepart 80 [[aldeya]]s. La primera referencia ye de [[1277]].
{{Grafía_87}}
La '''Comunidat de Teruel''' estió la tercera [[Comunidat d'aldeyas|comunidat aragonesa]] en la [[Edat Meya]] y en formaban parte 80 [[aldeya]]s. La primera referencia ye de [[1277]].
 
La chent de las aldeyas heban de pagar una [[peita]] de 7000 [[sueldo (moneda)|sueldos]] a lo rei, a més de atras cantidatz a lo [[Concello municipal|concello]] y a los oficials de [[Teruel]]. Las aldeyas yeran agrupatas en [[sexmas]].
 
Lo suyo organo maximo [[organo de gubiernogobierno]] yera la [[plega]] cheneral, gran asambleya formata por totz los oficials de la Comunidat y por los [[procurador]]s ninviatos por los concellos de las aldeyas, presidita por lo [[baile]] cheneral d'Aragón. No hi heba puesto fixo de reunión y podeba celebrar-se en qualsiquiera de las aldeyas. Plegas, se'n convocaban tantas como calesen, pero preceptivament heban de convocar-ne cada anyata en calendata fixa. En una primera epoca, yera lo [[29 de setiembre]], y dimpués, en lo sieglo XV, l' [[1 d'octubre]]. En esta plega de [[Sant Miguel]] renobabanrenovaban los cargos y trataban tot lo que tenese relación con los presupuestos comunitarios. Los oficials que gobernaban y administraban la comunidat yeran lo procurador cheneral, lo escribán y los sexmers (uno por [[sexma (historia)|sexma]]). La [[seu social|seu]] d'esta comunidat yera en l'actual [[Museu Provincial de Teruel]].
 
En cada aldeya lo rechimen de gobierno yera lo [[concello ubierto]] y bi heba dos churatos y un [[almutazaf]].
 
== Las sexmas ==
D'alcuerdo con G. De Valdeavellano, la sexma ye "un destrito rural que comprendeba belsbells lugars, asociatos pa l'administración de los biens d’aprobeitamientod'aproveitamiento común pa toztotz os vicins (monts, pratos, etz...)". "antigas regalías d’ode lo patrimonio reyal que oslos monarcas concedioron a los concellos". L'orichen d'ixo sería e a dibisión se facioron d'osde los [[alfoz]]es urbans pa repoblar quan oslos municipios s'encargoron de colonizar y repartir oslos termins entre os vicins u pobladors.
 
Pero bi ha evidencias que endican que as sexmas no tienen relación con a repoblación porque bi ha casos en que o concello d'a villa encargó a determinatas presonas ala repoblación y partición de bellas zonas d’od'o termin de Teruel ey ni sexmas ni sexmers amanixen pa res.
 
Podemos estar relatibament segurs que a sexma no yera que una dibisióndivisión territorial almenistratibaadministrativa, intermeya entre l’aldeyal'[[aldeya]] ey ala comunidat. [[Gargallo Moya]] crei que puet tener relación con olo padrón d’osd'os abitantshabitants ey ala peita d’osde los aldeyans feita por [[Pero II d'Aragón|Pero II]] en 1206.
 
ALa primera documentación d'ade la existencia de sexmas en Teruel ye de 1277, en ala primera [[plega cheneral]] de d’oslos aldeyans que en tenemos constancia, celebrata en [[Escoriuela]]. Entre oslos aldeyans que i acudioron ey dimpués firmaban un compromís trobamos a "don Vicent de Torremocha, seysmero del río de Cella".
 
Pocos días dimpués, en Perals, se dicta sentencia y una d’asde las clausulas establixestableix que en aslas aldeyas pueda aberhaber-ie 5 escribans publicos: uno en Sarrión ey atro en cadaguna d2asde las quatre sexmas. Tenemos conoixencia d'ade la existencia de quatre sexmas, pero no en conoxemosconoixemos olo nombre que d'una, ala sexma de Cella.
 
En aslas listas de chudeces de Teruel dicen: "1303 Don García de Lezina, en esti año fueron las sentencias de la Puebla". Podió estar una sentencia arbitral entre ala comunidat d'[[aldeya]]s y lo [[Concello municipal|concello]] de Teruel como a d'[[Escoriuela]].
 
Bellas añatasanyatas més tarde, en octubre de [[1309]], amanixenamaneixen aplegatos oslos aldeyans en ala plega cheneral de [[FababuxFababuix]], ey i acuden a més d'ode lo procurador cheneral, oslos representants de belsbells concellos d’asde las aldeyas, cinco sesmers que correspondeban a las sexmas d'ode lo Campo de Sarrión, Campo de Mont Agut, Campo de Visiedo, Río de Cella y Río Martín. Esta dibisióndivisión en sexmas perdurará bellas decadas, ey la tornaremos a veyer en ala plega de ZedriellasCedriellas de setiembre de 1333 ey tamién en ala de Perals en marzo de 1342.
 
En aviento de 1324 ihi abióhabió una plega cheneral d'ade la comunidat en [[Cedriellas]], y oslos aldeyans nombroron belsbells procuradors pa tratar con oslos d’ode lo concello de Teruel. Entre oslos atrogants d’ade la carta de procuración se citan a quatre sexmers y bells vicins de beluns d'osde los lugars pertenexients a cadaguna d’asde las sexmas, pero tamién i amaneixen vicins de Nogueruelas, [[Rubiuelos de Mora|Rubiuelos]], Arcos y Sarrión sin mencionar a esta sexma zaguera. Este feito fació pensar a autors como Caruana que a sexma de Sarrión encara no esistibaexistiba, (pero sabemos que sí, por olo documento de 1309).
 
En 1309 amanixió ala Sexma d'o Campo de Visiedo, con aldeyas prencipalment d'ade la sexma de Cella, pero tamién de Martín y Campo de Mont Agut, que faría que aslas atras se remodelasen. Dende 1309 ya bi n’han'ha datos precisos, con documentación segura d'ade la sexma a la que pertenería l'aldeya u con una deducción por a localización. Las aldeyas se distribuyen asinas:
 
*[[Sexma del Campo de Sarrión]]: [[Sarrión]], [[Nogueruelas]], [[Rubiuelos de Mora|Rubiuelos]], [[Arcos de las Salinas]], [[La Puebla de Valverde]], [[Albentosa]], y se puet pensar que [[Almansa (Teruel)|Almansa]], [[Torrillas]], [[Pradas]]-[[Sant Agostín (Teruel)|Sant Agostín]], [[Formich alto]], [[Formich Baixo]], [[Cabra de Mora]], [[Val de Cebro]], [[Fuents de Rubiuelos]], [[Lo Castellar]] y [[La Gasconiella]].
 
*[[Sexma del Campo de Mont Agut]]: Mont Agut, [[Mosqueruela]], [[Allepuz]], [[Camariellas]], [[Fababuix]], [[Gúdar]], [[Cedriellas]], [[Aguilar de ld'Alfambra]], [[Lo Pobo]] y se puet pensar que [[BalVal de Linars]].
 
*[[Sexma del Campo de Visiedo]]: [[Visiedo]], [[Camanyas]], [[Archent]], [[Villalviella]], Galv, Perals, [[Alcamín]], y se puet pensar que Tortallata, Cuevas Labratas, Peralellos, [[Lo Porchichuelo]], [[Escoriuela]], [[Lo Villarello d'Archent]], Buenya, Villalba Alta, Lidón, Fuents Calients, [[Canyada Vellida]] y Torralba.
 
*[[Sexma del Campo de Cella]]: [[Cella]], [[Torremocha]], [[Villar Cremato]], [[Concut]], [[Camarena]], [[Caudet]], Cubla, Celadas, Aldeyuela, [[Gallel]], Torrelacárcel y se puet pensar Alba, Rubials, [[Abuhán]], Santa Olalia, Aguatón, Villalba Baixa, [[Corbalán]], Castralbo, [[Lo Campiello]].
 
*[[Sexma del Río Martín]]: [[Martín (Teruel)|Martín]], [[Val de Conellos]], [[Finollosa d'Exarc]], [[Fuent Ferrada]], [[La Rambla de Martín]], [[Mezquita d'Exarc]], [[La Foz de la Viella]], [[Villanueva del Rebollar]], y se puet pensar [[Cuevas del Rocín]], [[Exarc de la Val]], [[Riello]], [[Son d'el Puerto]], [[Campos (Cuencas Meneras)|Campos]], [[Cirulleda]], [[Armiellas]], [[Vivel (Teruel)|Vivel]], [[Las Parras de Martín]], [[La Canyadiella]] y [[Las Cuevas d'Almudén]].
 
Dende octubre de [[1369]] se tien conoixencia d'una seisena sexma, ala [[Sexma de Rubiuelos]]. ALa distribución d'asde las aldeyas por sexmas no ye conoixita de tot. [[Camarena]] pasó a estar en ala Sexma de Cella a estar en ala Sexma de Sarrión.
 
== Bibliografía ==