Diferencia entre revisiones de «Comunidat de Teruel (medieval)»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Sin resumen de edición
Linia 2:
La '''Comunidat de Teruel''' estió la tercera [[Comunidat d'aldeyas|comunidat aragonesa]] en la [[Edat Meya]] y en formaban parte 80 [[aldeya]]s. La primera referencia ye de [[1277]].
 
La chent de las aldeyas ebanheban de pagar una [[peita]] de 7000 [[sueldo (moneda)|sueldos]] a lo rei, a més de atras cantidazcantidatz a lo [[Concello municipal|concello]] y a los oficials de [[Teruel]]. Las aldeyas yeran agrupatas en [[sexmas]].
 
Lo suyo organo maximo de gubierno yera la [[plega]] cheneral, gran asambleya formata por toztotz los oficials de la Comunidat ey por los procuradors[[procurador]]s nimbiatosninviatos por los concellos de las aldeyas, presidita por lo [[baile]] cheneral d'Aragón. No ihi ebaheba puesto fixo de reunión ey podeba celebrar-se en cualsiquieraqualsiquiera de las aldeyas. Plegas, se'n combicabanconvocaban tantas como calesen, pero preceptivament ebanheban de combocarconvocar-ne cada añataanyata en calendata fixa. En una primera epoca, yera lo 29 de setiembre, ey dimpués, en lo sieglo XV, l' 1 d'octubre. En esta plega de [[SanSant Miguel]] renobaban los cargos ey trataban tot lo que tenese relación con los presupuestos comunitarios. Los oficials que gobernaban ey almenistrabanadministraban la comunidat yeran lo procurador cheneral, lo escribán ey los sexmers (uno por sexma). La seu d'esta comunidat yera en l'actual [[Museu Provincial de Teruel]].
 
En cada aldeya lo rechimen de gobierno yera lo [[concello ubierto]] ey bi ebaheba dos churatos ey un [[almutazaf]].
 
== Las sexmas ==
D’alcuerdoD'alcuerdo con G. De Valdeavellano, la sexma ye "un destrito rural que comprendeba bels lugars, asociatos pa l'administración de los biens d’aprobeitamiento común pa toz os vicins (monts, pratos, etz...)". "antigas regalías d’o patrimonio reyal que os monarcas concedioron a los concellos". L'orichen d'ixo sería e a dibisión se facioron d'os [[alfoz]]es urbans pa repoblar quan os municipios s'encargoron de colonizar y repartir os termins entre os vicins u pobladors.
 
Pero bi ha evidencias que endican que as sexmas no tienen relación con a repoblación porque bi ha casos en que o concello d'a villa encargó a determinatas presonas a repoblación y partición de bellas zonas d’o termin de Teruel e ni sexmas ni sexmers amanixen pa res.
Linia 23:
Bellas añatas més tarde, en octubre de [[1309]], amanixen aplegatos os aldeyans en a plega cheneral de [[Fababux]], e i acuden a més d'o procurador cheneral, os representants de bels concellos d’as aldeyas, cinco sesmers que correspondeban a las sexmas d'o Campo de Sarrión, Campo de Mont Agut, Campo de Visiedo, Río de Cella y Río Martín. Esta dibisión en sexmas perdurará bellas decadas, e la tornaremos a veyer en a plega de Zedriellas de setiembre de 1333 e tamién en a de Perals en marzo de 1342.
 
En abientoaviento de 1324 i abió una plega cheneral d'a comunidat en [[Cedriellas]], y os aldeyans nombroron bels procuradors pa tratar con os d’o concello de Teruel. Entre os atrogants d’a carta de procuración se citan a quatre sexmers y bells vicins de beluns d'os lugars pertenexients a cadaguna d’as sexmas, pero tamién i amaneixen vicins de Nogueruelas, [[Rubiuelos de Mora|Rubiuelos]], Arcos y Sarrión sin mencionar a esta sexma zaguera. Este feito fació pensar a autors como Caruana que a sexma de Sarrión encara no esistiba, (pero sabemos que sí, por o documento de 1309).
 
En 1309 amanixió a Sexma d'o Campo de Visiedo, con aldeyas prencipalment d'a sexma de Cella, pero tamién de Martín y Campo de Mont Agut, que faría que as atras se remodelasen. Dende 1309 ya bi n’ha datos precisos, con documentación segura d'a sexma a la que pertenería l'aldeya u con una deducción por a localización. Las aldeyas se distribuyen asinas:
Linia 31:
*[[Sexma del Campo de Mont Agut]]: Mont Agut, [[Mosqueruela]], [[Allepuz]], [[Camariellas]], [[Fababuix]], [[Gúdar]], [[Cedriellas]], [[Aguilar de l'Alfambra]], [[Lo Pobo]] y se puet pensar que [[Bal de Linars]].
 
*[[Sexma del Campo de Visiedo]]: [[Visiedo]], [[Camanyas]], Archent, Villalviella, Galv, Perals, Alcamín, y se puet pensar que Tortallata, Cuevas Labratas, Peralellos, Lo Porchichuelo, Escoriuela, [[Lo Villarello d'Archent]], Buenya, Villalba Alta, Lidón, Fuents Calients, Canyada Vellida y Torralba.
 
*[[Sexma del Campo de Cella]]: [[Cella]], [[Torremocha]], [[Villar Cremato]], [[Concut]], [[Camarena]], [[Caudet]], Cubla, Celadas, Aldeyuela, [[Gallel]], Torrelacárcel y se puet pensar Alba, Rubials, [[Abuhán]], Santa Olalia, Aguatón, Villalba Baixa, Corbalán, Castralbo, Lo Campiello.
 
*[[Sexma del Río Martín]]: [[Martín del Río(Teruel)|Martín]], [[BalVal de Conellos]], [[FenollosaFinollosa d'Exarc]], [[Fuent FerrataFerrada]], [[La Rambla de Martín]], [[Mezquita d'Exarc]], [[La Foz de la Viella]], [[Villanueva del Rebollar]], y se puet pensar [[Cuevas del RoncínRocín]], [[Exarc de la Val]], [[Riello]], [[Son deld'el Puerto]], [[Campos (Cuencas Meneras)|Campos]], [[Cirulleda]], [[Armiellas]], [[Vivel del Río(Teruel)|Vivel]], [[Las Parras de Martín]], [[La Canyadiella]] y [[Las Cuevas d'Almudén]].
 
Dende octubre de [[1369]] se tien conoixencia d'una seisena sexma, a [[Sexma de Rubiuelos]]. A distribución d'as aldeyas por sexmas no ye conoxitaconoixita de tot. [[Camarena]] pasó a estar en a Sexma de Cella a estar en a Sexma de Sarrión.
 
== Bibliografía ==