Diferencia entre revisiones de «Comunidat de Teruel (medieval)»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Sin resumen de edición
Linia 1:
{{Grafía_87}}
La '''Comunidat de Teruel''' estió la terzeratercera [[Comunidat d'aldeyas|comunidat aragonesa]] en la [[Edat Meya]] y en formaban parte 80 aldeyas[[aldeya]]s. La primera referencia ye de [[1277]].
 
La chent de las aldeyas eban de pagar una [[peita]] de 7000 [[sueldo (moneda)|sueldos]] a lo rei, a més de atras cantidaz a lo [[Concello municipal|concello]] ey a los ofizialsoficials de [[Teruel]]. Las aldeyas yeran agrupatas en [[sexmas]].
 
Lo suyo organo maximo de gubierno yera la [[plega]] cheneral, gran asambleya formata por toz los ofizialsoficials de la Comunidat e por los procuradors nimbiatos por los concellos de las aldeyas, presidita por lo [[baile]] cheneral d'Aragón. No i eba puesto fixo de reunión e podeba zelebrarcelebrar-se en cualsiquiera de las aldeyas. Plegas, se'n combicaban tantas como calesen, pero prezeutibamentpreceptivament eban de combocar-ne cada añata en calendata fixa. En una primera epoca, yera lo 29 de setiembre, e dimpués, en lo sieglo XV, l' 1 d'octubre. En esta plega de [[San Miguel]] renobaban los cargos e trataban tot lo que tenese relaziónrelación con los presupuestos comunitarios. Los ofizialsoficials que gobernaban e almenistraban la comunidat yeran lo procurador cheneral, lo escribán e los sexmers (uno por sexma). La seu d'esta comunidat yera en l'actual [[Museu Provincial de Teruel]].
 
En cada aldeya lo rechimen de gobierno yera lo concello ubierto e bi eba dos churatos e un almutazaf.
 
== Las sexmas ==
D’alcuerdo con G. De Valdeavellano, la sexma ye "un destrito rural que comprendeba bels lugars, asoziatosasociatos pa l'administración de los biens d’aprobeitamiento común pa toz os bizinsvicins (monts, pratos, etz...)". "antigas regalías d’o patrimonio reyal que os monarcas conzedioronconcedioron a los concellos". L'orichen d'ixo sería e a dibisión se fazioronfacioron d'os [[alfoz]]es urbans pa repoblar quan os municipios s'encargoron de colonizar ey repartir os termins entre os bizinsvicins u pobladors.
 
Pero bi ha ebidenziasevidencias que endican que as sexmas no tienen relaziónrelación con a repoblaziónrepoblación porque bi ha casos en que o concello d’ad'a villa encargó a determinatas presonas a repoblaziónrepoblación ey partiziónpartición de bellas zonas d’o termin de Teruel e ni sexmas ni sexmers amanixen pa res.
 
Podemos estar relatibament segurs que a sexma no yera que una dibisión territorial almenistratiba, intermeya entre l’aldeya e a comunidat. [[Gargallo Moya]] crei que puet tener relaziónrelación con o padrón d’os abitants e a peita d’os aldeyans feita por [[Pero II]] en 1206.
 
A primera documentazióndocumentación d’ad'a esistenziaexistencia de sexmas en Teruel ye de 1277, en a primera plega cheneral d’os aldeyans que en tenemos costanziaconstancia, zelebratacelebrata en Escorigüela[[Escoriuela]]. Entre os aldeyans que i acudioron e dimpués firmaban un compromís trobamos a "don Vicent de Torremocha, seysmero del río de Cella".
 
Pocos días dimpués, en Perals, se dicta sentenziasentencia ey una d’as clausulas establix que en as aldeyas pueda aber-ie 5 escribans publicos: uno en Sarrión e atro en cadaguna d2as quatre sexmas. Tenemos conoxenziaconoixencia d'a esistenziaexistencia de quatre sexmas, pero no en conoxemos o nombre que d'una, a sexma de ZellaCella.
 
En as listas de chudezeschudeces de Teruel dizendicen: "1303 Don García de Lezina, en esti año fueron las sentencias de la Puebla". Podió estar una sentenziasentencia arbitral entre a comunidat d'[[aldeya]]s ey lo [[Concello municipal|concello]] de Teruel como a d'[[EscorigüelaEscoriuela]].
 
Bellas añatas més tarde, en octubre de [[1309]], amanixen aplegatos os aldeyans en a plega cheneral de [[Fababux]], e i acuden a més d'o procurador cheneral, os representants de bels concellos d’as aldeyas, zincocinco sesmers que correspondeban a las sexmas d'o Campo de Sarrión, Campo de Mont Agut, Campo de BisiedoVisiedo, Río de ZellaCella ey Río Martín. Esta dibisión en sexmas perdurará bellas decadas, e la tornaremos a veyer en a plega de Zedriellas de setiembre de 1333 e tamién en a de Perals en marzo de 1342.
 
En abiento de 1324 i abió una pelgaplega cheneral d'a comunidat en [[ZedriellasCedriellas]], y os aldeyans nombroron bels procuradors pa tratar con os d’o concello de Teruel. Entre os atrogants d’a carta de procuraziónprocuración se zitancitan a quatre sexmers ey belsbells bizinsvicins de beluns d'os lugars pertenexients a cadaguna d’as sexmas, pero tamién i amanixenamaneixen bizinsvicins de NoguergüelasNogueruelas, [[RubigüelosRubiuelos de Mora|RubigüelosRubiuelos]], Arcos ey Sarrión sin menzionarmencionar a esta sexma zaguera. Este feito faziófació pensar a autors como Caruana que a sexma de Sarrión encara no esistiba, (pero sabemos que sí, por o documento de 1309).
 
En 1309 amanixió a Sexma d'o Campo de BisiedoVisiedo, con aldeyas prenzipalmentprencipalment d'a sexma de Cella, pero tamién de Martín ey Campo de Mont Agut, que faría que as atras se remodelasen. Dende 1309 ya bi n’ha datos prezisosprecisos, con documentazióndocumentación segura d'a sexma a la que pertenería l'aldeya u con una deduzióndeducción por a localización. Las aldeyas se distribuyen asinas:
 
*[[Sexma del Campo de Sarrión]]: [[Sarrión]], [[NoguergüelasNogueruelas]], [[RubigüelosRubiuelos de Mora|RubigüelosRubiuelos]], [[Arcos de las Salinas]], [[La Puebla de BalberdeValverde]], [[Albentosa]], ey se puet pensar que [[Almansa (Teruel)|Almansa]], [[Torrillas]], [[Pradas]]-[[SanSant Agostín (Teruel)|SanSant Agostín]], [[Formich alto]], [[Formich Baixo]], [[Cabra de Mora]], [[BalVal de ZebroCebro]], [[Fuents de RubigüelosRubiuelos]], [[Lo Castellar]] ey [[La Gasconiella]].
 
*[[Sexma del Campo de Mont Agut]]: Mont Agut, [[Mosqueruela]], [[Allepuz]], [[Camariellas]], [[FababuxFababuix]], [[Gúdar]], [[ZedriellasCedriellas]], [[Aguilar de l'Alfambra]], [[Lo Pobo]] ey se puet pensar que [[Bal de Linars]].
 
*[[Sexma del Campo de BisiedoVisiedo]]: BisiedoVisiedo, Camañas[[Camanyas]], Archent, Villalviella, Galv, Perals, Alcamín, ey se puet pensar que Tortallata, CuebasCuevas Labratas, Peralellos, Lo Porchichuelo, EscorigüelaEscoriuela, [[Lo Villarello d’Archentd'Archent]], BueñaBuenya, Villalba Alta, Lidón, Fuents Calients, CañadaCanyada BellidaVellida ey Torralba.
 
*[[Sexma del Campo de ZellaCella]]: [[ZellaCella]], [[Torremocha]], [[Villar Cremato]], [[Concut]], [[Camarena]], [[Caudet]], Cubla, ZeladasCeladas, Aldeyuela, [[Gallel]], TorrelacarzelTorrelacárcel ey se puet pensar Alba, Rubials, [[Abuhán]], Santa Olalia, Aguatón, Villalba Baixa, Corbalán, Castralbo, Lo Campiello.
 
*[[Sexma del Río Martín]]: [[Martín del Río]], [[Bal de Conellos]], [[Fenollosa d'Exarc]], [[Fuent Ferrata]], [[La Rambla de Martín]], [[Mezquita d'Exarc]], [[La Foz de la BiellaViella]], [[VillanuebaVillanueva del Rebollar]], ey se puet pensar [[Cuevas del Roncín]], [[Exarc de la BalVal]], [[Riello]], [[Son del Puerto]], [[Campos]], [[ZirulledaCirulleda]], [[Armiellas]], [[Vivel del Río]], [[Las Parras de Martín]], [[La CañadiellaCanyadiella]] ey [[Las CuebasCuevas d'Almudén]].
 
Dende octubre de [[1369]] se tien conoxenziaconoixencia d'una seisena sexma, a [[Sexma de RubigüelosRubiuelos]]. A distribuzióndistribución d'as aldeyas por sexmas no ye conoxita de tot. [[Camarena]] pasó a estar en a Sexma de ZellaCella a estar en a Sexma de Sarrión.
 
== Bibliografía ==