Diferencia entre revisiones de «Río Queiles»

Contenido eliminado Contenido añadido
Jpbot (descutir | contrebucions)
m →‎Toponimia: Zagueras peticions, replaced: influyenzia → influencia
Sin resumen de edición
Linia 1:
{{Grafía_87}}
{{río|
|nombre= Río Queiles
Línea 12 ⟶ 11:
}}
 
Lo '''Río Queiles''' ye un [[afluent]] de l'[[Ebro]] por la suya marguin dreita.
 
Pasa por los termins de [[Vozmediano]], [[Los Fayos]], [[Torrellas]], [[Tarazona]], [[NoballasNovallas]], [[Mont Agut (Navarra)|Mont Agut]], [[Tulebras]], [[Cascant (Navarra)|Cascant]], [[Murchant]] ey [[Tudela]].
 
== Cheomorfolochía ==
Trescurza los [[almendrón (roca)|almendrons]] de lo [[semontano]] de lo Moncayo en l'aria de Torrellas, Tarazona ey Los Fayos, on bi ha un modelato con [[mallo]]s. Ye prezisamentprecisament en ixos almendrons de Los Fayos on reziberecibe l'augua de lo suyo afluent ''Río Cailes'' u ''[[Río del BalVal]]'', que tien un entibo en los suyos zaguers kilometros.
 
Auguas enta baixo de Tarazona s'enampla ey bi ha una ribera con una important güertahuerta que se confunde con la ribera d'Ebro.
 
Lo río Queiles tien un trazato perpendicular a l'Ebro, pero no siempre ha estato asinas, se sape que i ha habito un fenomeno de [[cauturacaptura flubialfluvial]] por l'analís cheomorfolochica de las forma de la Cuenca de lo Queiles ey de la Cuenca de La Uecha. Esta analís amuestra que enantes yera un afluent de [[La Uecha]] ey i desembocaba en l'aria de [[BeraVera de Moncayo]], chirando muito más enta l'este auguas ta baixo de Los Fayos ey pasando por l'actual [[Uecha de San Martín]], a lo sur d'a sierra formata por l'aliniaziónaliniación de "La ZiesmaCiesma", L'"Albortú", lo "Plano del Gorrión" ey "Mont Albo", coinzidindocoincidindo d'alto u baixo con lo trazato de la carretera [[Trasmoz]]-[[Los Fayos]].
 
Este prozesoproceso de cauturacaptura flubialfluvial ye en lo marco de cauturascapturas flubialsfluvials de l'aria sudueste de la Cuenca de l'Ebro ey que encara continan en l'aria de Soria, on se beivei como la Cuenca de l'Ebro se fa més gran a costa de la Cuenca de lo río Duero por la mayor pendient de poder erosiboerosivo de los afluents de l'Ebro.
 
== Toponimia ==
[[Imachen:Río Queiles en Tarazona.jpg|thumb|250px|En pasando por [[Tarazona]]]]
Seguntes belsbells autors como [[Manuel Gargallo Sanjoaquín]] lo toponimo "Queiles" deribaderiva de lo latín ''Kalybs'' ("azero[[acero]]"), preso de ''Chalybes'', un lugar griego conoxitoconoixito por las menas de fierro ey seguntes la trazidióntradición descubridors de l'azeroacero.
 
[[Chustín]] en a suya obra Lipsiae situa o río ''Chalybe'' en Gallaezia[[Gallaecia]] y escribe:
{{Cita|importants son los suyos materials de fierro pero l'augua ye més fuerte que lo fierro, car por las cualidazcualidatz espezialsespecials suyas torna lo fierro més esmolato ey compatocompacto; entre ellos no se posa a prueba dengún dardo que no lo aiganhaigan templato enantes en lo río Birbili u en lo '''Chalybe'''. Por ixo dizendicen '''Chalybes''' a los pueblos bizinsvicins a este río que bava debant de los atros por lo suyo fierro}}
 
[[Adolf Shulten]] en ''Iberische Landeskunde Geographie des Antiken Spanien'' identifica lo ''Chalybes'' de Chustín como l'actual "Queiles".
{{Cita|Chustín nombra como ríos espezialmentespecialment adecuatosadequatos por lur augua frida pa lo temple de fierro a lo Birbilis ey a lo '''Chalybs'''. Como lo Bilbilis (Birbilis) ye doncas lo Xalón, s'abráhabrá de mirar chunto a l'atra ziudatciudat de lo fierro, a lo piet de lo Moncayo chunto a Turiaso, güeihuei Tarazona, ey doncas identificar lo Chalybs con lo Queiles}}
 
[[Isidoro de Sebilla|San Isidoro]] en las suyas ''Etimolochías'' torna a zitarcitar lo Chalybs como un río con auguas sobregüenassobrebuenas pa lo temple de lo azeroacero. SindembargoManimenos güeihuei se sape que las auguas no tienen denguna cosa espezialespecial ey lo que feba bueno l'azeroacero yera la materia prima que no teneban en atros puestos.
 
Enantes de los romans lo río debeba tener un nombre en [[idioma zeltiberoceltibero|zeltiberoceltibero]] que s'ha perdito. La evolución dende ''Kalybs'' ta ''Queiles'' ha estato:
*''Kalybs'' > ''Cailbs'' > ''Cails'' > ''Cailes'' (con bocalvocal d'apoyo) > ''Queiles '' (diftongo que zierracierra u por influencia de l'[[arabe ispánhispán]] u por ipercorreziónhipercorrección contra ''rai'' ey ''lai'').
 
Los escritors musulmans en luenga arabe escribiban ''Kalas'' u ''Kalez''. en lo ''[[Libro Chantre]]'' s'escribe siempre como ''Queiles''. En Tarazona se puede sentir ''Queiles'' u ''Cailes''.
 
Ye curioso que lo suyo afluent ''río del val'' (de seguro que en aragonés orichinal estió ''río de la Val'') se clame ''Cailes'' en la suya partepart [[Provincia de Soria|soriana]]. Como ye més luengo que lo río Queiles en lo puesto[[forcallo]] onque s'unenfan ye posible que enantes lo que se clamase ''Queiles''/''Cailes'' auguas entalto estase prezisamentprecisament l'actual ''río del Val'' dica [[Ólvega]], ey que en Soria ese fozilizatofosilizato a forma con ''a'' teoricament més antiga.
 
== Referencias ==