Diferencia entre revisiones de «Quercus ilex»

Contenido eliminado Contenido añadido
AraBot (descutir | contrebucions)
m clean up, replaced: Zentro → Centro, zentro → centro
Linia 26:
Bi ha muitas bariants e se distribuyen en dos estremos que gosan considerar subespezies pero que bels botanicos consideran espezies. La bariant tipica ye ''Quercus ilex ilex'', més antiga e adautata a lo clima mediterranio calido e umido. La subespezie ''Quercus ilex ballota'', enantes clamata ''Quercus ilex rotundifolia'' representa l'adautazión de l'anterior a lo clima mediterranio continentalizato e a begatas menos umido de l'interior de la peninsula iberica e [[Berberia]].
 
== RelaziónRelación con la Cultura tradizional ==
En la [[Cuenca Mediterrania]] puet formar [[selbaselva]]s on domina lo estrato arborio, los [[carrascal]]s. En lo paisache de lo [[Semontano Perinenco]] ey bellas depresions preperinencas la bechetaziónvechetación natural ye lo carrascal, y encara ye bien representato. SindembargoManimenos l'aziónacción umana ha favorexitofavoreixito que lo [[Pin borde]], de creximientocreiximiento més rapido li aigahaiga preso puesto.
 
Las ballotas[[ballota]]s de bellas bariedazvariedatz son dulzesdulces ey las gosaba minchar enantes la chent. En [[Estremadura]] ey [[Andalucía]] (y antismás en [[Provincia de Teruel|Teruel]]) los [[tozintocin]]s de raza iberica minchaban ballotas, que teneban azidosacetos grasos insaturatos como l'[[azetoaceto linoleico]], que dimpués s'acumulaban en lo blanco de la suya carne, con lo que dan un [[pernil]] de gran calidat.
 
La fusta ye d'alto poder calorifico ey se fa servir pa fer [[carbón bechetalvechetal]].
 
Por estar una bersiónversión [[mediterrania]] de lo [[caxicocaixico]], ye sagrato pa las culturas antigas indoeuropeyasindoeuropeas como [[GreziaAntiga Grecia|griecosgriegos]] ey [[Antiga Roma|romans]], ey ye l'arbolárbol de [[Zeus]] u [[Chupiter (mitolochía)|Chupiter]], egual que en atras tradizionstradicions de [[Centroeuropa]] u més luent, lo caxicocaixico ye l'arbolárbol de los dioses de la [[tronata]] locals. Amanix en las tradizionstradicions ey leyendas [[Aragón|aragonesas]], ey dica en [[Escudo d'Aragón|lo suyo escuto]], car l'[[Árbol de Sobrarbe]] ye una carrasca. Tamién ha dato nombre a lo lugar sobrarbés de [[LezinaLecina]].
 
== Etimolochía ==