Diferencia entre revisiones de «Siete Marabellas de lo Mundo»

Contenido eliminado Contenido añadido
Jpbot (descutir | contrebucions)
m paso a o bot Moldab --> Moldav, grezia->grecia, replaced: Grezia → Grecia (3)
Cambeyo Acropoli y acotracio o vinclo ta Necropoli de Chiza, uno d'os 1000 articlos. Hemos de discutir sobre si ye Marabilla y Marabella
Linia 1:
{{Grafía_87}}
[[Imachen:SevenWondersOfTheWorld.jpg|thumb|300px|right|Las 7 marabiellasmarabillas de l'Anticuedat seguntes lo pintor olandésholandés Maarten van Heemskerck (s.XVI). De cucha ta dreita e d'alto t'abaixo: '''Piramide de Guiza''', '''Chardins de Babilonia''', '''Templo d'Artemis''', '''Estatua de Zeus''', '''Mausoleu d'Alicarnaso''', '''Coloso de Rodas''' ey '''Faro d'AlexandríaAleixandría'''.]]
 
Las '''Siete MarabiellasMarabillas de lo Mundo''' (u las '''Siete MarabiellasMarabillas de l'Anticuedat''') ye la denominación con la que se connoix siete grans construzions umanas de l'anticuedat clasica a la faixa oriental de lo [[Mediterranio]], basata en libros de biaches que se tornoron bien populars entre es turistas [[Grecia|elenos]]. D'ixas siete marabiellas, no n'ha perdurato so que la [[Gran Piramide de Guiza]].
 
== Oríchens ==
Lo estoriador [[Erodoto]] ([[484 aC]] - [[425 aC]]) e [[Calimaco de Zirene]] estioron d'es primers a fer listas de "siete marabiellas", pero es escritos suyos no han perbibito e d'éls se'n sape que per referencias. La bersión més antica que encara perdura d'una lista de siete marabiellas ye la compilata per [[Antipáter de Sidón]], que las describiba en un poema d'enta [[140 aC]]:
 
:''Han bistovisto es uellos míos la muralla de l'alta Babilonia en o que ye un camín ta carros, e la estatua de Zeus, d'Alfeu, e es chardins pinchaders, e lo Coloso de lo Sol, e la immensa labor de las altas piramides, e la gran tumba de Mausolo; pero en que bide la casa d'Artemis que puyaba enta las boiras, ixas altras marabiellas perdioron lur lumbre, e me dixe: "Guardaz bien, perque fueras de l'Olimpo, lo Sol cosa més gran nunca no bido".''
 
== Lista ==
La lista de las siete marabiellasmarabillas de lo mundo antico, ordenatas seguntes lo periodo de la suya construziónconstrucción, ye la siguient:
# '''La [[Gran Piramide de GuizaChiza]]'''. Rematata ta las embueltasenvueltas de lo [[2860 aC]], se construyó como sepoltura ta lo faraón [[QuéopsKhéops]]. Ye situata en a [[GuizaNecropoli de Chiza]] ([[Chiza]], [[Echipto]]). L'unicaLa sola de las siete que encara ye dreita.
# '''Es [[Chardins Pinchaders de Babilonia]]'''. Construyitos entre [[605 aC]] e [[562 aC]]. Yeran situatos a [[Babilonia]], en [[Mesopotamia]] (l'actual [[Irak]]).
# '''Lo [[Templo d'Artemis]]'''. Construito alto u baixo entre [[550 aC]] e [[325 aC]]. Yera situato a [[Efeso]] (actual [[Turquía]]).
# '''La [[Estatua de Zeus a Olimpia]]'''. Esculpita a lo redol de [[430 aC]]. Yera situata a [[Olimpia]] ([[Grecia]]).
# '''La Tumba de Mausolo ([[Mausoleu d'Alicarnasode Halicarnaso|Mausoleu]]) a Alicarnaso'''. Construyito a lo redol de [[353 aC]]. Yera situato a [[Alicarnaso]], l'actual [[Bodrum]] ([[Turquía]]).
# '''Lo [[Coloso de Rodas]]'''. Construyito entre [[294 aC]] e [[282 aC]]. Yera en a isla de [[Rodas]] ([[Grecia]]).
# '''Lo [[Faro d'AlexandríaAleixandría]]'''. Construyito entre [[294 aC]] e [[283 aC]]. Yera situato a [[Aexandría (Echipto)|Alexandría]] ([[Echipto]]).
 
== Listas posteriors ==
En tiempos posteriors se son feitas altras listas de siete (u més) marabiellas, bistas més como una tradizión que continaba d'es tiempos d'antis que no como cosa espezifica u canonica. Per ixa razón no puet parlar-se d'una nueba lista de siete marabiellas meyevals u mudernas, encara que belas construzions gosan d'apareixer a ormino en muitas d'ellas. Iixemplos en son lo [[Coloseu de Roma]], [[Stonehenge]], la [[Torre Inclinata de Pisa]], la [[Gran Muralla Chinesa]], etz.
 
== Las nuebas siete marabiellasmarabillas ==
[[Imachen:TajMahalbyAmalMongia.jpg|thumb|200px|right|Lo [[Taj Mahal]], una de las eslechitas como 7 nuebas marabiellas de lo mundo.]]
 
Empezipiato ya lo [[sieglo XXI|sieclo XXI]], la interpresa [[suiza]] ''New Open World Corporation'' (NOWC) emplegó un sistema de botazión a escala mundial, prinzipalment per meyo d'[[Internet]], ta esleir cuálas yeran las nuebas siete marabiellas de lo mundo, atorgando la considerazión de candidata onorifica ta la [[Piramide de Guiza]] per estar-ne l'unica de las anticas que en perbibe. Lo resultato estió feito publico en a simbolica calendata de lo [[7 de chulio]] de [[2007]] (7-7-2007), d'entre un total de 21 finalistas entre las que i yeran, per ixemplo, l'[[Alhambra de Granada]], l'[[AcropolisAcropoli d'Atenas]], lo Temple d'[[Angkor]] u la [[Estatua de la Libertat]] de [[NuebaNueva York]]. Las 7 trigatas estioron, en orden aleatorio seguntes se i proclamoron:
* '''La [[Gran Muralla Chinesa]]''', a [[China]].
* '''[[Petra]]''', a [[Chordania]].
Linia 32:
* '''[[Chichén Itzá]]''', a [[Mexico]].
* '''Lo [[Coloseu de Roma]]''', a [[Italia]].
* '''Lo [[TajTach Mahal]]''', a l'[[India]].
 
La triga, manimenos, ye estata bista per muita chent como poco representatiba, només posible ta la chent con aczeso a Internet. La organizazión seguirá lo mesmo prozedimiento ta esleir siete marabiellas més, ista begata de la [[Natura]].
Linia 38:
Muitas altras listas pareixitas se son feitas rezienment per parti d'organizazions u particulars, bien per meyo de botazions populars locals bien per dezisions propias.
 
== BinclosVinclos externos ==
* [http://coolmaps.7wonders.googlepages.com/ancientwonders.html UbicaziónUbicación de las 7 marabiellasmarabillas de l'Anticuedat a Google Maps].
* [http://new7wonders.com Web de la botaziónvotación de las 7 nuebas marabiellas de lo mundo].
 
[[Categoría:Molimentos]]