Diferencia entre revisiones de «Arquitectura»

Contenido eliminado Contenido añadido
AraBot (descutir | contrebucions)
m AraBot, 100% aragonés, replaced: istoria → historia (2)
Jpbot (descutir | contrebucions)
m como no da problemas, paso ta o bot, replaced: Sin dembargo → Sindembargo (2), ziudaz → ciudatz
Linia 1:
{{Grafía_87}}
[[Imachen:Alquézar - capitel de la Colegiata 02.jpg|thumb|300px|Chapistel [[Arte romanico|romanico]] en [[Alquezra]].]]
L''''arquiteutura''' ye l'[[arte]] y a [[zenzia]] de [[diseño|diseñar]] [[edifizio]]s. En os sieglos pasatos, os [[arquiteuto]]s s'ocupaban, antimás de diseñar os edifizios, de diseñar as ziudazciudatz, [[plaza]]s, [[albarera]]s y [[parque]]s, y obchetos d'emplego en as edificazions, como los [[mueble]]s. Güé en diya, os profesionals que proyeutan e planifican l'espazio urbán son os [[urbanistas]], establindo-se en una espezialidá distinta a l'arquiteutura u a [[incheniería civil]], que se clama [[urbanismo]], en tanto que a os profesionals que creyan muebles y atros obchetos, lis se conoxe como ''[[Diseño industrial|Diseñadors Industrials]]''.
 
Seguntes un topico popular, en o tractau más antigo que se conserba sobre a matiera,''"De Architectura"'', de [[Vitruvio]], [[sieglo I aC]], se dize que l'arquiteutura discansa en tres comenzipios: a Polideza (''Venustas''), a Firmeza (''Firmitas'') y a Utilidat (''Utilitas''). L'arquiteutura se puede definir, allora, como un equilibrio entre istos tres alazez, sin sobrepasar garra a l'atros. No tendría sentiu tratar de entender un treballo d'arquiteutura sin considerar istos tres aspeutos.
 
Sin dembargoSindembargo, prou con leyer o tractau ta percaber-se de que Vitruvio desichiba istas caracteristicas ta bels edifizios publicos mui particulars. De feito, quan Vitruvio se atribe a intentar una analís de l'arte sobre o que escribe, proposa entender l'arquiteutura como composada de cuatro alazez: [[orden]] (relazión de cada parti con o suyo emplego), disposizión ("As espezies de disposizión [...] son o trazau en planta, en debantato y en prespeutiba ."), [[proporzión]] ("Consonanzia uniforme entre l' obra entera y os suyos miembros.") y distribuzión (en [[Idioma griego|griego]] [[oikonomía]], pende "en o debiu y millor emplego fesable d'os materials y d' os terréns, y en precurar o menor coste d'a obra consiguiu d'un modo razional y aponderau.").
 
Bi ha que dar-se cuenta de que as suyas embudias a lo respeutibe son pro intensas, pos cuatro pachinas más adebán dibide l'arquiteutura en tres partis: [[Construzión]], [[Gnomica]] y [[Mecanica]]. Por intresán que siga, no debe olbidar-se que este tractau ye l'unico tractau clasico que nos ha arribato, y a prebabilidá de que siga lo millor d'a suya epoca ye chicota.
 
A historia d'as dibersas bersions d'o tractau de Vitruvio resume bien o conflito a l'ora de definir l'arquiteutura. En [[1674]], [[Claude Perrault]], medico fesiologo, espezializau en diseuzión de calabres, güen debuxán, publica a suya traduzión resumida d'o tractau de Vitruvio, que queda de raso reorganizau. Sin dembargoSindembargo, ba a estar grazias a lo «resumen» de Perrault que Vitruvio ba a estar boziato y ba a influyir en os tractaus y tiorías d'os sieglos siguiens. Y ye en ixe resumen en o que a triada bitrubiana ba a veyer a luz.
 
A esferenzia sustanzial entre a bersión de Perrault y l'anteriors radiga, seguntes José Luis González Moreno-Navarro, en que Perrault terchibersa" o caráuter sintentico d'a arquiteutura en una bisión analitica y esflecada en tres brancas autonomas lo que ye una consecuenzia d'o suyo tarabidau mental [...] formata a lo largo d'una bida adedicada a l'analís d'os organismos bibos, que en dengún inte apañaba y tornaba a dar bida".