Diferencia entre revisiones de «Wikipedia:Biquiprochecto:Grafía/Grafía SLA/Idioma aragonés»

Contenido eliminado Contenido añadido
AraBot (descutir | contrebucions)
Sustituyindo..., replaced: baxo → baixo (2), Baxo → Baixo, Baxa → Baixa
Linia 338:
En o sieglo XII la union d'o Reino d'Aragon con [[Catalunya]] baixo o mesmo rei significó la union de territórios lingüisticament eterogénios, con lo [[idioma catalán|Catalan]] fablau en la region oriental e l'[[Idioma aragonés|aragonés]] en l'occidental. N'esta epoca apareixen los primers textos con formas romances mayoritárias, (enantes s'escriviva nomás que en latin arromançato). En la reconquista que se fació dimpués d'a union dinastica l'aragonés s'estendió menos que lo catalan, nomás en árias d'o Sistema Iberico a lo sud d'o sector central d'a Val de l'Ebro, plegando ta lo sud de forma compacta ta las actuals [[comarcas churras]], estando la preséncia d'árias aragonesofablants mas a lo sud como enclaus que no duraron guaire entre meyo de zonas catalanofablants, arabofablants e castellanofablants, en especial en lo reino de Múrcia.
 
La esbandidura d'o [[idioma castellán|castellan]], tamien conoixito como [[luenga espanyola|espanyol]], como la luenga comun d'a peninsula, significó la recesion de l'aragonés (proceso de [[castellaniçacióncastellanización|castellanizacioncastellaniçacion]]). Uno d'os intes claus en la história de l'aragonés estió quan un rei de origen castellan fue coronato en lo [[sieglo XV]]: [[Ferrando I d'Aragón|Ferrando I d'Aragon]] (tamien conoixito como Ferrando d'Antequera). Con la [[dinastía Trastamara|dinastia Trastamara]], idenficada con lo castellan, empecípia un periodo de diglósia que dura dica los nuestros dias.
 
L'union d'Aragon e Castiella e la progresiva suspension de toda capacidat d'autoguvierno dende o sieglo XVIII significó la reduccion de l'aragonés, que encara se charrava amplament, a un emplego rural e coloquial, entre que la nobleça esleyó o castellán como simbolo de poder. La supresion de l'aragonés plegó t'a suya fuga mientres lo regimen d'o dictador [[Franco]] en o [[sieglo XX]]. Los mayestros pegavan a los escolanos por emplegar l'aragonés en las escuelas, e la legislacion viedó l'amostrança de qualsiquier luenga que no estase la espanyola.