Diferencia entre revisiones de «Tinenza»

Contenido eliminado Contenido añadido
AraBot (descutir | contrebucions)
m Robot: Reemplazo automático de texto (-meyebal +meyeval)
AraBot (descutir | contrebucions)
m Robot: Reemplazo automático de texto (- cuan + quan )
Linia 12:
Esta estituzión, amanixita en lo sieglo XI, perduró dica finals de los sieglo XII, porque yera cara pa lo rei, e Alifonso lo Batallero creyó atra estituzión menos costosa pa él: La [[Comunidat d'Aldeyas]].
 
Los ''TENENTES'' plural de lo latin ''TENENS'', a qui la documentazión clama tamién a sobent como ''SENIORES'' u ''TENENTES LOCUM'', e no tan a sobent ''PRESIDENTES'', ''MANDANTES'', ''POTESTADES'', ''DOMINANTES'' u ''DOMINATORES'', preboron de fer que lurs onors estasen ereditarias, d'una traa que no ye estranio que dica cuanquan s'acotoló la linia masculina u en las minorías d'edat, las mullers exerzan una u bellas tinenzas a la begata. Como s'ha demostrato, en reyalidat los tenients de lo sieglo XI e primera mitat de lo sieglo XII daron orichen a lo naximiento de la primera nobleza aragonesa. L'orichen nazional de los tenients que i eba en aragonés podeba estar muito diberso. N'Aragón i eba tenients gascons, lenguadozians, nabarros, catalans, etz..y en atras tierras podeba aber-ie nobles aragoneses en estituzions equibalents como la ''[[beguería]]'' catalana.
 
Las relazions entre lo rei e los tenients suyos yeran bien regulatas. Si lo rei no podeba rebocar la tinenza menos por causas chustas (entre ellas la enfidelidad e la tradizión), lo tenient teneba la obligazión d'estar-li fidel, aconsellar-lo, serbir-lo melitarment, esfender las fortalezas encomanatas e protecher lo reino. Lo SENIOR u siñor por la parte suya, teneba lo dreito d'espleitar la onor, perzibindo las rendas de la tierra e los dreitos de chustizia, a parte d'atras muitas.
Linia 55:
*[[Zaragoza]]
 
La lista de nomes de tenients ye interminable, pero lo suyo estudeyo ha permeso recostruir arbols chenealochicos que a trabiés de los dos sieglos de bichenzia de la estituzión, cuanquan se formó la primera nobleza de lo reino, mos leban a la epoca de Chaime I lo conqueridor, en meyo de lo sieglo XIII. De lo sistema de tinenzas amanixioron los Galíndez, [[Familia Luna|Luna]], [[Ximénez d'Urreya]], [[Cornel]], Fortuñons, Lizana, Azagra, Eril, Azlor, Bardaxí, Calasanz, entre atros. La suya importanzia politica, encara que de trazas parzials, ha estato estudiata d'alto u baxo a trabiés de la documentazión que bi n'ha. Queda por saper, en la mayor parte de los casos, lo poder reyal d'estas familias, l'acumulazión de biens, por un regular en forma de tierras, lo que permetiría configurar lo inizio u antezedents de los siñoríos aragoneses d'orichen nobiliario.-->
 
[[Categoría:Edat Meya en Aragón]]