Diferencia entre revisiones de «Casa de Ganaders de Zaragoza»

Contenido eliminado Contenido añadido
AraBot (descutir | contrebucions)
m Robot: Reemplazo automático de texto (- á + a )
m grafía
Linia 1:
La '''Casa de Ganaders de Zaragoza''' u '''Confrairía de SanSant Simón ey SanSant Chudas''' ye una estituziónestitución d'orichen [[Edat Meya|meyebalmeyeval]] que s'establió pa esfensar los [[pribilechioprivilechio]]s que los reis conzedioronconcedioron a los [[ganader|propietarios de bestiar]], aplegando tamién corporatibamentcorporativament a [[mairal]]s ey [[pastor]]s. Dimpués de tallar las suyas atribuzionsatribucions dende lo [[sieglo XVIII]] ey lo [[sieglo XIX|XIX]], cambeyó lo suyo nombre ey figura churidica (chunta local, asoziaziónasociación, [[sendicato]], [[coperatibacooperativa]], que ye con lo que contina funzionandofuncionando güeihuei<ref>[http://www.casaganaderos.com/ Sitio web de la estituziónestitución actual]</ref>).
{{Grafía_87}}
La '''Casa de Ganaders de Zaragoza''' u '''Confrairía de San Simón e San Chudas''' ye una estituzión d'orichen [[Edat Meya|meyebal]] que s'establió pa esfensar los [[pribilechio]]s que los reis conzedioron a los [[ganader|propietarios de bestiar]], aplegando tamién corporatibament a [[mairal]]s e [[pastor]]s. Dimpués de tallar las suyas atribuzions dende lo [[sieglo XVIII]] e lo [[sieglo XIX|XIX]], cambeyó lo suyo nombre e figura churidica (chunta local, asoziazión, [[sendicato]], [[coperatiba]], que ye con lo que contina funzionando güei<ref>[http://www.casaganaderos.com/ Sitio web de la estituzión actual]</ref>).
 
Os pastors transuants d'a Casa de Ganaders de Zaragoza feban una transuanziatransuancia aszendentascendent (teneban residenziaresidencia chunto a los pastos d'ibiernohibierno), ey podeban ir t'o Sistema Iberico u t'os Perineus entre a BalVal d'Ansó ey a BalVal de Broto. Puyaban enta os Perineus por a cabañeracabanyera reyal que sale d'o [[Puent de Piedra]] ey contina por [[Zuera]], pasando por o descansadero d'as "Coronas del Cascallo", on yera a suya famosa "[[forca d'execuziónexecución|forca]] del Cascallo". A Casa de Ganaders de Zaragoza feba concordias con a billavilla de Zuera ey as suyas aldeyas [[LeziñenaLecinyena]] ey [[SanSant Mateu de Galligo]] pa poder paxerpaixentar os suyos rabañosrabanyos en a partita de ''Las Vales''.
 
Teneban autibidatactividat tamién en las [[cabañeracabanyera]]s pa los rabaños derabanyos d'[[obellaovella]]s que baxabanbaixaban dende las balsvals [[perinenca]]s dica lo [[Sistema Iberico]] de la [[provincia de Teruel]]. Como una corporazióncorporación prebilechiataprevilechiata de l'[[Antigo Rechimen]] se parixpareix a la [[Mesta]] [[Castiella|castellana]], encara que ye más antiga ey ha durato más. Tamién i ebaheba una diferenziadiferencia important entre la organizaziónorganización d'os ganaders de Castiella ey [[Aragón]]: la Mesta se creyó como una estituziónestitución común a tot lo reino y en Aragón lo que i ebaheba yera estituzions locals independiensindependients entre ellas ey fuera d'o control reyal, muitas d'ellas ditas [[ligallo (ganadería)|ligallos]].<ref>[http://www.enciclopedia-aragonesa.com/voz.asp?voz_id=20150 Gran Enciclopedia Aragonesa], con bibliografía més ampla.</ref>
 
A chunta añalanyal que teneban os miembros d'a Casa de Ganaders de Zaragoza se dezibadeciba "Ligallo" ey se zelebrabacelebraba o dito "Lunes de Ligallo", que yera o lunes de [[PascuaPasqua de ResurreziónResurrección]], en a Ilesia d'o Portiello de Zaragoza. En ixa ilesia l'altar yera consagrato a ''Nuestra Señora del Ligallo''.
 
== IstoriaHistoria ==
En 1129 [[Alifonso I d'Aragón]] conzedióconcedió a toztotz los ganaders que s'establisen en la rezientrecient reconquiesta Zaragoza lo dreito de "[[pastura]] unibersaluniversal", u siga, poder usar los pastos comunals de lo reino. Lo dreito de pastura unibersaluniversal formaba parte de lo [[PribilechioPrivilechio de los bentevente]]. Lo resultato estió la plegata a la ziudatciudat de ganaders d'orichen altoaragonés, nabarronavarro e gascón que contribuyoron a la repoblaziónrepoblación ey a fer Zaragoza de mayoría cristiana.
 
Lo 18 de mayo de 1218 [[Chaime I d'Aragón|Chaime I]] nombró a Domingo de Montealteto chustiziachusticia de ganaders, reconoxendoreconoixendo-li la churisdiziónchurisdicción criminal sobre toztotz los asuntos relazionatosrelacionatos con la ganadería, pero sin nombrar garra confrairía u ligallo de pastors. En [[1229]] Chaime conzedeatorga belsbells [[pribilechioprivilechio]]s a la "Confrairía de SanSant Simón e SanSant Chudas", (en lo decumento dizendicen ''vulgo clamada Casa de Ganaderos''), tenendo masimamaxima autoridat lo chustiziachusticia de Ganaders.
 
La [[Casa de Ganaders de Zaragoza]] teneba la suya forca en lo bicovico de lo [[Cascallo (Zaragoza)|Cascallo]], ta enforcar a qui dimpués d'un pleito con ista estituziónestitución yera condenato a pena de muerte<ref>[http://www.google.es/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=5&url=http%3A%2F%2Fwww.anabad.org%2Forganizacion%2Fpubfic.php%3Fid%3D513&ei=09r4SNqoCYG61waAieES&usg=AFQjCNFvvRKkoraGHaHwUCnCAOb93yJC7A&sig2=bS_iP9cG7e8aFwJlsM0hng Anabad-Aragón (.doc)]</ref>.
 
{{Cita|a la furca del Mercado, en do fue enforcado y aprés fue lebado el cadaber a la [[Forca del Cascallo]], qu'es de los Ganaderos de Zaragoza en do quedó colgado}}