Diferencia entre revisiones de «Idioma celtibero»

Contenido eliminado Contenido añadido
AraBot (descutir | contrebucions)
m Robot: Reemplazo automático de texto (- de as + d'as )
Jpbot (descutir | contrebucions)
replaced: O zeltíbero s'esfenziaba d'o lepontico, galo y d'as lenguas zeltas de Britannia, (lenguas galobritónicas), y coincidiba con o gaelico, en que conserbaba a -Kw- indoeuropea, y no la transformaba en P-. Asinas en gaélico ''capeza'' se dice
Linia 21:
Se charraba en zonas de bellas [[Provincias d'Espanya|provincias]] d'o centro y noreste d'[[Espanya]]: [[Provincia de Zaragoza|Zaragoza]], [[Provincia de Teruel|Teruel]], [[Provincia de Cuenca|Cuenca]], [[Provincia de Guadalachara|Guadalachara]], [[Provincia de Segobia|Segobia]], [[Provincia de Soria|Soria]], [[Provincia de Burgos|Burgos]] y [[A Riocha]], que en gran mida yeran zonas an l'arqueolochía documenta a [[cultura zeltiberica]].
 
De seguro i eba enclaus en atras zonas d'Espanya, porque [[Plinio]] deziba d'os zelticos de ''Beturia'' (costa entre a Guadiana y o Guadalquivir) deszienden d'os zeltibers y les se parixenpareixen en ritos, luenga y nombres de ziudaz como ''Nertobriga''. Se sape tamién que i eba poblazions fortificatas por os zeltibers chunto a os [[ibers]] ausetans.
 
A parte de lo que deziba Plinio l'arqueolochía confirma más enclaus zeltas d'afinidat zeltibera en l'[[Algarbe]] (estelas) y [[Alentejo]] (zeramica con orichen posible entre os arebacos).
Linia 40:
 
== Descripzión ==
* '''Carauters arcaicos indoeuropeus''': O zeltibero teneba arcaismos indoeuropeus que no aparixenapareixen en atra lengua zelta:
**Chenitibos singulars d'os temas en o-, que ye –o en cuenta de –i.
**S'alzan os diftongos indoeuropeus –eu y –ei, (datibo ''Luguei'' de [[Peñalba de Billastar]]).
Linia 46:
**Uso de conchunzions como ''kue'', ''nekue'', y a conchunzión uta, que tamién se conoxe en [[indoiranio]].
* '''Carauters arcaicos zeltas comuns con o gaelico''': representaban feitos que enantes se trobaban en o protozelta que se charraba en Europa Zentral, que eboluzionoron ta atros carauters, pero que se conserboron en gaelico y zeltibero por a posizión marchinal suya.
** O zeltíbero s'esfenziaba d'o lepontico, galo y d'as lenguas zeltas de Britannia, (lenguas galobritónicas), y coincidiba con o gaelico, en que conserbaba a -Kw- indoeuropea, y no la transformaba en P-. Asinas en gaélico ''capeza'' se dice ''cenn'', (y se diziría de manera parexitapareixita en zeltíbero), en [[galo]] y en [[bretón]] se diz ''penn'', como en [[Uther Penn Dragon]]; en gaélico se diz ''Mac'', (fillo de), en galés se diz ''(m)ab''.
** Atra coinzidenzia con o gaelico yera que conserbaba a g- labiobelar.
** O gaelico mos puede serbir pa interpretar o nombre arebacos como bacc(i)os de l'est, igual que l'antigo reino de Arguill en [[Escozia]] que significa ''Oir Ghaedil'', gaelicos de l'est.
* '''Carauters arcaicos zeltas comuns con o lepontico''': O zeltiberico y o lepontico se parixebanpareixeban en que o zeltiberico teneba un chenitivo singular –o, pa os temas en o-, y o lepontico lo teneba en –u, en cuenta de -i como en as atras lenguas zeltas.
* '''Carauters comuns con o galo y o lepontico''': O zeltíbero se parixebapareixeba a o galo y a o lepontico en que teneba datibos plurals en –''bhos'', (-''bo'', -''bi'' en galo), y acusatibos –m, -n d'os temas en a-.
 
== Onomastica ==
Linia 61:
*Son muito interesans os teonimos:
**'''[[Neton|Neito]]''': En o bronze de Botorrita sale ''Neito'', y corresponde con o dios irlandés ''Neit''
**'''[[Lug]]us''': o santuario de [[Peñalba de Bellestar]] li yera dedicato, aparixeapareixe mencionato en os bronzes de Botorrita, y en una lapida d'Uxama, ([[Burgo de Osma]]). Corresponde con o dios irlandés Lug, conoxito en tot o mundo Zelta, [[León del Roine]] bien de ''Lugdunum''.
**'''Ocnioroco''': bi ha una lapida dedicata a ''Mercurius ocniorocus'' en [[Mont-reyal de Fariza]], (Zaragoza), corresponde a l'irlandés ''ogma'' y o galo ''[[ogmios]]''.