Diferencia entre revisiones de «Comunidat de Teruel (medieval)»

Contenido eliminado Contenido añadido
AraBot (descutir | contrebucions)
m Robot: Reemplazo automático de texto (-lmenistrazión +dministración)
m replaced: otubre → octubre (3) using AWB
Linia 4:
La chent de las aldeyas eban de pagar una [[peita]] de 7000 [[sueldo (moneda)|sueldos]] a lo rei, a més de atras cantidaz a lo [[conzello]] e a los ofizials de [[Teruel]]. Las aldeyas yeran agrupatas en [[sexmas]].
 
Lo suyo organo maximo de gubierno yera la [[plega]] cheneral, gran asambleya formata por toz los ofizials de la Comunidat e por los procuradors nimbiatos por los conzellos de las aldeyas, presidita por lo [[baile]] cheneral d'Aragón. No i eba puesto fixo de reunión e podeba zelebrar-se en cualsiquiera de las aldeyas. Plegas, se'n combicaban tantas como calesen, pero prezeutibament eban de combocar-ne cada añata en calendata fixa. En una primera epoca, yera lo 29 de setiembre, e dimpués, en lo sieglo XV, l' 1 d'otubreoctubre. En esta plega de [[San Miguel]] renobaban los cargos e trataban tot lo que tenese relazión con los presupuestos comunitarios. Los ofizials que gobernaban e almenistraban la comunidat yeran lo procurador cheneral, lo escribán e los sexmers (uno por sexma). La seu d'esta comunidat yera en l'actual [[Museu Provincial de Teruel]]
 
En cada aldeya lo rechimen de gobierno yera lo conzello ubierto e bi eba dos churatos e un almutazaf.
Linia 21:
En as listas de chudezes de Teruel dizen: "1303 Don García de Lezina, en esti año fueron las sentencias de la Puebla". Podió estar una sentenzia arbitral entre a comunidat d'[[aldeya]]s e lo [[conzello]] de Teruel como a d'[[Escorigüela]].
 
Bellas añatas més tarde, en otubreoctubre de [[1309]], amanixen aplegatos os aldeyans en a plega cheneral de [[Fababux]], e i acuden a més d'o procurador cheneral, os representants de bels conzellos d’as aldeyas, zinco sesmers que correspondeban a las sexmas d'o Campo de Sarrión, Campo de Mont Agut, Campo de Bisiedo, Río de Zella e Río Martín. Esta dibisión en sexmas perdurará bellas decadas, e la tornaremos a beyer en a plega de Zedriellas de setiembre de 1333 e tamién en a de Perals en marzo de 1342.
 
En abiento de 1324 i abió una pelga cheneral d'a comunidat en [[Zedriellas]], y os aldeyans nombroron bels procuradors pa tratar con os d’o conzello de Teruel. Entre os atrogants d’a carta de procurazión se zitan a cuatre sexmers e bels bizins de beluns d'os lugars pertenexients a cadaguna d’as sexmas, pero tamién i amanixen bizins de Noguergüelas, [[Rubigüelos de Mora|Rubigüelos]], Arcos e Sarrión sin menzionar a esta sexma zaguera. Este feito fazió pensar a autors como Caruana que a sexma de Sarrión encara no esistiba, (pero sabemos que sí, por o documento de 1309).
Linia 37:
*[[Sexma del Río Martín]]: [[Martín del Río]], [[Bal de Conellos]], [[Fenollosa d'Exarc]], [[Fuent Ferrata]], [[La Rambla de Martín]], [[Mezquita d'Exarc]], [[La Foz de la Biella]], [[Villanueba del Rebollar]], e se puet pensar [[Cuevas del Roncín]], [[Exarc de la Bal]], [[Riello]], [[Son del Puerto]], [[Campos]], [[Zirulleda]], [[Armiellas]], [[Vivel del Río]], [[Las Parras de Martín]], [[La Cañadiella]] e [[Las Cuebas d'Almudén]].
 
Dende otubreoctubre de [[1369]] se tien conoxenzia d'una seisena sexma, a [[Sexma de Rubigüelos]]. A distribuzión d'as aldeyas por sexmas no ye conoxita de tot. [[Camarena]] pasó a estar en a Sexma de Zella a estar en a Sexma de Sarrión.
 
== Bibliografía ==