Diferencia entre revisiones de «Capítol d'a seu»

Contenido eliminado Contenido añadido
AraBot (descutir | contrebucions)
m Bot: Adding {{Grafía_87}}
Sin resumen de edición
Linia 1:
{{Grafía_87}}
[[Imachen:Procession of the Precious Blood of Jesus Christ-Bruges; Prelatuur Processie.JPG|thumb|225px|Capítol de la Seu de Bruxas]]
[[Imachen:Sint-Salvatorskapittel Bruges Precious Blood 2008.JPG|thumb|225px|Capítol de la Seu de Bruxas]]
 
D'alcuerdo con lo [[dreito canonico]], lo '''capítol de la Seu''' ye un colechio de [[clerigo]]s estituitoinstituito pa aduya á lo [[bispe]] con lo suyo consello ey, en o caso de quedar bacantvacant lo puesto, sustituir-lo en lo gubierno de la diozesis[[diocesi]]. La suya creyazióncreyación ye facultat de lo [[Papa]]. Los capítols se composan de [[Calonche]] ey dinnidazdignidatz que pueden estar numeratos (con prebendasprevendas fixas) u no numeratos (lo lumero de [[calonche]]s que siñalasinyala lo bispe seguntes las [[renda]]s).
 
Bi ha un titol benefizialbeneficial que se da á bels miembros de lo capítol metropolitán que se clamadiz ''dinnidat[[dignidat eclesiastica]]'' ey que da preferenziapreferencia sobre los atros miembros. Lo suyo lumero ey nombre no se fundoron en lo dreito común eclesiastico, se fundoron en los requisitos organizatibosorganizativos de la bidavida regular ey de cadaguna de las [[diozesisdiocesis]] y en los costumbres de cada [[ilesia]]. La bidavida en común requereba la creyazióncreyación de bels cargos pa lo rechimen, disziplinadisciplina ey alministraciónadministración de lo capítol; ey lo gobierno de la diozesisdiocesi recomendaba la presenziapresencia en las seus de los arzedianatosarcedianatos ey [[arziprestatoarciprestato]]s que i ebaheba en lo mapa eclesiastico.
 
Lo '''Capítol''' lo forman un ''[[deán]]'' (que fa como president), l'''[[arziagnearciagne]]'', lo ''[[capiscol]]'' u ''[[cantor]]'', lo ''[[mayestre]]'' e lo ''[[tresorero]]''. Chunto á ellos se troban las ''[[calonchía]]s'', en lumero bariablevariable seguntes un capitol y atro, on bi ha calonches, diacons, sozdiacons y en bels casos (en los capitols més grans) los [[capellán|capellans]].
 
Ye claro que la primera dinnidatdignidat yera la de lo [[bispe]] (''EPISCOPUS'' en [[latín]]) en cada capítol ey [[diozesisdiocesi]].
 
Lo prior (''PRIOR'' en [[latín]]) teneba lo primer puesto dimpués de lo bispe ey presidiba lo capítol regular; esistióexistió en las seus de [[Uesca]] e [[Chaca]] dica prinzipiosprincipios de lo [[sieglo XIV]], en la Colechial de [[Borcha]] dica os sieglos [[sieglo XVI|XVI]]-[[sieglo XIX|XIX]], en la Seu de [[Zaragoza]] dica lo [[sieglo XVII]] e en la de [[Roda d'Isabana|Roda]] dica lo [[sieglo XVIII]].
 
Lo [[Deán]] (''DECANUS'' en [[latín]]) presidiba los capítols seculars de [[Tarazona]] e [[Albarrazín]]; lo nombre de prior lo sustituyoron por lo de deán en las atras seus aragonesas asinas como se secularizaban, fueras de lo de [[Roda d'Isabana|Roda]], una seu esdebenitaesdevenita en simpla colechiata dependient de [[Leida]].
 
Lo [[Prebost]] u Pabostre (''PRAEPOSITUS'' en [[latín]]) s'encargaba de l'alminestraziónadministración de los biens de la mensa común: perzeziónpercepción de rendas e distribuzióndistribución de razionsracions canonicals en espezieespecie e diners.
 
L'[[ArziagneArciagne]] (''ARCHIDIACONUS'' en [[latín]]) yera tioricamentteoricament lo primer de los diacons[[diacon]]s, á qui competeba la presentaziónpresentación de los ordinandos á lo [[bispe]] e que teneba churisdiziónchurisdición ey dreito de bisitavisita sobre lo clero de la demarcazióndemarcación eclesiastica clamata arzedianatoarcedianato.
 
Lo ''sacrista'' u ''sagristán mayor'' (''SACRISTA'' en [[latín]]) almenistrabaadmenistraba los biens de la sacristía ey satisfeba los gastos de culto; bellas begatasvegatas rezibibarecibiba lo titol de ''tresorero''. Lo ''[[cantor]]'' u ''capiscol'' (''PRECENTOR'' u ''CANTOR'' en [[latín]]) rechiba lo canto coral ey ordenaba los serbiziosservicios d'altar e coro. L' ''[[almosnero]]'' (''HELEMOSINARIUS'' en [[latín]]) en [[Uesca]] ey [[Chaca]] gobernaba la [[Casa de l'Almosna]] ey atendeba á los pobres e [[malautía|malautos]]. L'''[[infirmario]]'' (''INFIRMARIUS'' en [[latín]]) cudiaba de la enfermería canonical; dinnidatdignidat que no esistibaexistiba en los capítols seculars ey que la suprimioron en los secularizatos.
 
En las seus de [[Uesca]] e [[Chaca]], lo capellán mayor (''CAPELLANUS MAYOR'' en [[latín]]) yera lo [[calonche]] en qui bispe ey capítol delegaban la cura d'almas. En las seus de [[Chaca]] e [[Zaragoza]], l'obrero (''OPERARIUS'' en [[latín]]) teneba á lo suyo cargo lo mantenimiento de la fabrica ey costruzióncostrucción de dependenziasdependencias de la seu. En las atras seus la suya funziónfunción la executaba lo ''[[fabriquero]]'', cargo considerato como un ofiziooficio ey no como una dinnidatdignidat.
 
En las localidazlocalidatz on no bi ha denguna [[seu]] e se i ha estituitoinstituito un colechio de clerigos lo que se diz capítol colechial tien las mesmas funzionsfuncions que lo capítol de la Seu.
 
== Se beigaveiga tamién ==
*[[Capítol metropolitán]]