Diferencia entre revisiones de «Comunidat de Teruel (medieval)»

Contenido eliminado Contenido añadido
Muro Bot (descutir | contrebucions)
AraBot (descutir | contrebucions)
m Robot: Reemplazo automático de texto (-Tergüel +Teruel)
Linia 1:
{{Grafía_87}}
La '''Comunidat de TergüelTeruel''' estió la terzera [[Comunidat d'aldeyas|comunidat aragonesa]] en la [[Edat Meya]] y en formaban parte 80 aldeyas. La primera referenzia ye de [[1277]].
 
La chent de las aldeyas eban de pagar una [[peita]] de 7000 [[sueldo (moneda)|sueldos]] a lo rei, a més de atras cantidaz a lo [[conzello]] e a los ofizials de [[TergüelTeruel]]. Las aldeyas yeran agrupatas en [[sexmas]].
 
Lo suyo organ maximo de gubierno yera la [[plega]] cheneral, gran asambleya formata por toz los ofizials de la Comunidat e por los procuradors nimbiatos por los conzellos de las aldeyas, presidita por lo [[baile]] cheneral d'Aragón. No i eba puesto fixo de reunión e podeba zelebrar-se en cualsiquiera de las aldeyas. Plegas, se'n combicaban tantas como calesen, pero prezeutibament eban de combocar-ne cada añata en calendata fixa. En una primera epoca, yera lo 29 de setiembre, e dimpués, en lo sieglo XV, l' 1 d'otubre. En esta plega de [[San Miguel]] renobaban los cargos e trataban tot lo que tenese relazión con los presupuestos comunitarios. Los ofizials que gobernaban e almenistraban la comunidat yeran lo procurador cheneral, lo escribán e los sexmers (uno por sexma). La seu d'esta comunidat yera en l'autual [[Museu Probinzial de TergüelTeruel]]
 
En cada aldeya lo rechimen de gobierno yera lo conzello ubierto e bi eba dos churatos e un almutazaf.
Linia 11:
D’alcuerdo con G. De Valdeavellano, la sexma ye "un destrito rural que comprendeba bels lugars, asoziatos pa l'almenistrazión de los biens d’aprobeitamiento común pa toz os bizins (monts, pratos, etz...)". "antigas regalías d’o patrimonio reyal que os monarcas conzedioron a los conzellos". L'orichen d'ixo sería e a dibisión se fazioron d'os [[alfoz]]es urbans pa repoblar cuan os monezipios s'encargoron de colonizar e repartir os termins entre os bizins u pobladors.
 
Pero bi ha ebidenzias que endican que as sexmas no tienen relazión con a repoblazión porque bi ha casos en que o conzello d’a billa encargó a determinatas presonas a repoblazión e partizión de bellas zonas d’o termin de TergüelTeruel e ni sexmas ni sexmers amanixen pa res.
 
Podemos estar relatibament segurs que a sexma no yera que una dibisión territorial almenistratiba, intermeya entre l’aldeya e a comunidat. [[Gargallo Moya]] crei que puet tener relazión con o padrón d’os abitants e a peita d’os aldeyans feita por [[Pero II]] en 1206.
 
A primera documentazión d’a esistenzia de sexmas en TergüelTeruel ye de 1277, en a primera plega cheneral d’os aldeyans que en tenemos costanzia, zelebrata en Escorigüela. Entre os aldeyans que i acudioron e dimpués firmaban un compromís trobamos a "don Vicent de Torremocha, seysmero del río de Cella".
 
Pocos días dimpués, en Perals, se dicta sentenzia e una d’as clausulas establix que en as aldeyas pueda aber-ie 5 escribans publicos: uno en Sarrión e atro en cadaguna d2as cuatre sexmas. Tenemos conoxenzia d'a esistenzia de cuatre sexmas, pero no en conoxemos o nombre que d'una, a sexma de Zella.
 
En as listas de chudezes de TergüelTeruel dizen: "1303 Don García de Lezina, en esti año fueron las sentencias de la Puebla". Podió estar una sentenzia arbitral entre a comunidat d'[[aldeya]]s e lo [[conzello]] de TergüelTeruel como a d'[[Escorigüela]].
 
Bellas añatas més tarde, en otubre de [[1309]], amanixen aplegatos os aldeyans en a plega cheneral de [[Fababux]], e i acuden a més d'o procurador cheneral, os representants de bels conzellos d’as aldeyas, zinco sesmers que correspondeban a las sexmas d'o Campo de Sarrión, Campo de Mont Agut, Campo de Bisiedo, Río de Zella e Río Martín. Esta dibisión en sexmas perdurará bellas decadas, e la tornaremos a beyer en a plega de Zedriellas de setiembre de 1333 e tamién en a de Perals en marzo de 1342.
 
En abiento de 1324 i abió una pelga cheneral d'a comunidat en [[Zedriellas]], y os aldeyans nombroron bels procuradors pa tratar con os d’o conzello de TergüelTeruel. Entre os atrogants d’a carta de procurazión se zitan a cuatre sexmers e bels bizins de beluns d'os lugars pertenexients a cadaguna d’as sexmas, pero tamién i amanixen bizins de Noguergüelas, [[Rubigüelos de Mora|Rubigüelos]], Arcos e Sarrión sin menzionar a esta sexma zaguera. Este feito fazió pensar a autors como Caruana que a sexma de Sarrión encara no esistiba, (pero sabemos que sí, por o documento de 1309).
 
En 1309 amanixió a Sexma d'o Campo de Bisiedo, con aldeyas prenzipalment d'a sexma de Cella, pero tamién de Martín e Campo de Mont Agut, que faría que as atras se remodelasen. Dende 1309 ya bi n’ha datos prezisos, con documentazión segura d'a sexma a la que pertenería l'aldeya u con una deduzión por a localizazión. Las aldeyas se distribuyen asinas:
 
*[[Sexma del Campo de Sarrión]]: [[Sarrión]], [[Noguergüelas]], [[Rubigüelos de Mora|Rubigüelos]], [[Arcos de las Salinas]], [[La Puebla de Balberde]], [[Albentosa]], e se puet pensar que [[Almansa (TergüelTeruel)|Almansa]], [[Torrillas]], [[Pradas]]-[[San Agostín (TergüelTeruel)|San Agostín]], [[Formich alto]], [[Formich Baxo]], [[Cabra de Mora]], [[Bal de Zebro]], [[Fuents de Rubigüelos]], [[Lo Castellar]] e [[La Gasconiella]].
 
*[[Sexma del Campo de Mont Agut]]: Mont Agut, [[Mosqueruela]], [[Allepuz]], [[Camariellas]], [[Fababux]], [[Gúdar]], [[Zedriellas]], [[Aguilar de l'Alfambra]], [[Lo Pobo]] e se puet pensar que [[Bal de Linars]].