Diferencia entre revisiones de «Capítol d'a seu»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Jpbot (descutir | contrebucions)
, Replaced: nome → nombre (2) using AWB
Linia 4:
D'alcuerdo con lo [[dreito canonico]], lo '''capítol de la Seu''' ye un colechio de [[clerigo]]s estituito pa aduya á lo [[bispe]] con lo suyo consello e, en o caso de quedar bacant lo puesto, sustituir-lo en lo gubierno de la diozesis. La suya creyazión ye facultat de lo [[Papa]]. Los capítols se composan de [[Calonche]] e dinnidaz que pueden estar numeratos (con prebendas fixas) u no numeratos (lo lumero de [[calonche]]s que siñala lo bispe seguntes las rendas).
 
Bi ha un titol benefizial que se da á bels miembros de lo capítol metropolitán que se clama ''dinnidat eclesiastica'' e que da preferenzia sopre los atros miembros. Lo suyo lumero e nomenombre no se fundoron en lo dreito común eclesiastico, se fundoron en los requisitos organizatibos de la bida regular e de cadaguna de las [[diozesis]] y en los costumbres de cada [[ilesia]]. La bida en común requereba la creyazión de bels cargos pa lo rechimen, disziplina e alministración de lo capítol; e lo gobierno de la diozesis recomendaba la presenzia en las seus de los arzedianatos e [[arziprestato]]s que i eba en lo mapa eclesiastico.
 
Lo '''Capítol''' lo forman un ''[[deán]]'' (que fa como president), l'''[[arziagne]]'', lo ''[[capiscol]]'' u ''[[cantor]]'', lo ''[[mayestre]]'' e lo ''[[tresorero]]''. Chunto á ellos se troban las ''calonchías'', en lumero bariable seguntes un capitol y atro, on bi ha calonches, diacons, sozdiacons y en bels casos (en los capitols més grans) los [[capellán|capellans]].
Linia 12:
Lo prior (''PRIOR'' en [[latín]]) teneba lo primer puesto dimpués de lo bispe e presidiba lo capítol regular; esistió en las seus de [[Uesca]] e [[Chaca]] dica prinzipios de lo [[sieglo XIV]], en la Colechial de [[Borcha]] dica os sieglos [[sieglo XVI|XVI]]-[[sieglo XIX|XIX]], en la Seu de [[Zaragoza]] dica lo [[sieglo XVII]] e en la de [[Roda d'Isabana|Roda]] dica lo [[sieglo XVIII]].
 
Lo Deán (''DECANUS'' en [[latín]]) presidiba los capítols seculars de [[Tarazona]] e [[Albarrazín]]; lo nomenombre de prior lo sustituyoron por lo de deán en las atras seus aragonesas asinas como se secularizaban, fueras de lo de [[Roda d'Isabana|Roda]], una seu esdebenita en simpla colechiata dependient de [[Lerida]].
 
Lo [[Prebost]] u Pabostre (''PRAEPOSITUS'' en [[latín]]) s'encargaba de l'alminestrazión de los biens de la mensa común: perzezión de rendas e distribuzión de razions canonicals en espezie e diners.