Diferencia entre revisiones de «Río Queiles»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Sin resumen de edición
Linia 15:
Pasa por los termins de [[Vozmediano]], [[Los Fayos]], [[Torrellas]], [[Tarazona]], [[Noballas]], [[Mont Agut (Nabarra)|Mont Agut]], [[Tulebras]], [[Cascant]], [[Murchant]] e [[Tudela]].
 
 
== Cheomorfolochía ==
Trescurza los [[almendrón (roca)|almendrons]] de lo semontano de lo Moncayo en l'areya de Torrellas, Tarazona e Los Fayos, on bi ha un modelato con [[mallo]]s. Ye prezisament en ixos almendrons de Los Fayos on rezibe l'augua de lo suyo afluent Río Cailes u Río Bal, que tien un entibo en los suyos zaguers kilometros.
 
Línea 22 ⟶ 24:
 
Este prozeso de cautura flubial ye en lo marco de cauturas flubials de l'areya surueste de la Cuenca de l'Ebro e que encara continan en l'aria de Soria, on se bei como la Cuenca de l'Ebro se fa més gran a costa de la Cuenca de lo río Duero por la mayor pendient de poder erosibo de los afluents de l'Ebro.
 
== Toponimia ==
Seguntes bels autors como [[Manuel Gargallo Sanjoaquín]] lo toponimo "Queiles" deriba de lo latín ''Kalybs'' ("azero"), preso de ''Chalybes'', un lugar griego conoxito por las menas de fierro e seguntes la trazidión descubridors de l'azero.
 
[[Chustín]] en a suya obra Lipsiae situa o río ''Chalybe'' en Gallaezia y escribe:
{{importants son los suyos materials de fierro pero l'augua ye més fuerte que lo fierro, car por las cualidaz espezials suyas torna lo fierro més esmolato e compato; entre ellos no se posa a prueba dengún dardo que no lo aigan templato enantes en lo río Birbili u en lo Chalybe. Por ixo dizen Chalybes a los pueblos bizins a este río que ba debant de los atros por lo suyo fierro}}
 
[[Adolf Shulten]] en ''Iberische Landeskunde Geographie des Antiken Spanien'' identifica lo ''Chalybes'' de Chustín como l'autual "Queiles".
{{Chustín nombra como ríos espezialment adecuatos por lur augua frida pa lo temple de fierro a lo Birbilis e a lo Chalybs. Como lo Bilbilis (Birbilis) ye doncas lo Xalón, s'abrá de mirar chunto a l'atra ziudat de lo fierro, a lo piet de lo Moncayo chunto a Turiaso, güei Tarazona, e doncas identificar lo Chalybs con lo Queiles}}
 
San Isidoro en las suyas ''Etimolochías'' torna a zitar lo Chalybs como un río con auguas sobregüenas pa lo temple de lo azero. Sin d'embargo güei se sape que las auguas no tienen denguna cosa espezial e lo que feba bueno l'azero yera la materia prima que no teneban en atros puestos.
 
Enantes de los romans lo río debeba tener un nome en [[idioma zeltibero|zeltibero]] que s'ha perdito. La eboluzión dende ''Kalybs'' ta ''Queiles'' ha estato:
*''Kalybs'' > ''Kailbs'' > ''Kails'' > ''Kailes'' (con bocal d'apoyo) > ''Queiles '' (diptongo que zierra u por influyenzia de l'arabe ispán u por ipercorrezión contra ''rai'' e ''lai'').
 
Los escritors musulmans en luenga arabe escribiban ''Kalas'' u ''Kalez''. en lo ''[[Libro Chantre]]'' s'escribe siempre como ''Queiles''. En Tarazona se puede sentir ''Queiles'' u ''Cailes''.
 
Ye curioso que lo suyo afluent ''río del val'' (de seguro que en aragonés orichinal estió ''río de la Val'') se clame ''Cailes'' en la suya parte [[Probinzia de Soria|soriana]]. Como ye més luengo que lo río Queiles en lo puesto on s'unen ye posible que enantes lo que se clamase ''Queiles''/''Cailes'' auguas entalto estase prezisament l'autual ''río del Val'' dica [[Ólvega]], e que en Soria ese fozilizato a forma con ''a'' teoricament més antiga.
 
[[Categoría:Ríos d'Aragón]]
[[Categoría:Ríos de Nabarra]]
[[Categoría:Ríos de Soria]]
 
[[en:Queiles]]
[[es:Queiles]]
[[eu:Queiles ibaia]]
[[fr:Queiles]]
[[gl:Río Queiles]]