Diferencia entre revisiones de «Vidal Mayor»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
endrezatas a los letratos
Linia 8:
Lo bispe, consellero reyal e esperto churista, Bidal de Canellas, redautó una primera bersión en latín, que se conox como ''Compilatio minor'', en la que ordenó por materias los prezeutos consensuatos en las [[Corz d'Uesca]], sistematizando-los con titols adecuatos a lo modo de lo ''[[Digesto]]'' que marcaba la tradizión de lo ''[[Corpus Iuris Civilis]]''.
 
Bi n'ha una reelaborazión examplata posterior en [[Idioma aragonés|aragonés]] (la unica que se n'ha conserbato), conoxita por lo suyo epigrafe ''In excelsis Dei Thesauris''. Esta reelaborazón suposaría lo cabo de la obra churidica, añadindo-ie glosas e comentarios, que prebó de fixar lo fuero d'Aragón pa cutio, e que dibulgoron con lo nome de ''Bidal Mayor''. La nueva redazión estió més que una replega de fueros, car se i añadioron prezisions tecnicas dirichitasendrezatas a los letratos espertos en Dreito Aragonés, ([[forista]]s) y en l'almenistrazión de chustizia.
 
No s'ha puesto saper que Chaime I sanzionase e promulgase lo ''Bidal Mayor''. Parix que la bolutat de lo rei estió que se promulgase, pero la nobleza de lo reino s'oposó e yeran apegatos a lo [[fuero de Chaca]]. Tot ixo no dixó que s'aplicase sistematicament en tot o territorio. En bellas zonas s'atorgoron fueros seguindo lo [[Fuero de Tergüel]]. A meyatos de lo sieglo XIV, dimpués de la promulgazión de las dos compilazions de Bidal, ya se consideraba la ''Compilatio minor'' como la unica lai aragonesa, e lo ''Liber in Excelsis Dei'' u ''Bidal Mayor'', como lo suyo comentario més prestichioso.