Diferencia entre revisiones de «Capítol metropolitano»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Sin resumen de edición
Linia 7:
Lo '''Capítol''' lo forman un '''[[deán]]''' (que fa como president), l''''[[arziagne]]''', lo ''[[capiscol]]'' u ''[[cantor]]'', lo ''[[mayestre]]'' e lo ''[[tresorero]]''. Chunto á ellos se troban las ''calonchías'', en lumero bariable seguntes un capitol y atro, on bi ha calonches, diacons, sozdiacons y en bels casos (en los capitols més grans) los [[capellán|capellans]].
 
Ye claro que la primera dinnidat yera la de lo bispe (lat. ''EPISCOPUS'' en latín) en cada capítol e diozesis: Uesca-Chaca, Roda, Zaragoza, Albarrazín e Tarazona, añadendo-lis-se Balbastro, Tergüel e Chaca en lo sieglo XVI, cuan s'independizó de Uesca. En lo plano peninsular, dende 1318 la primera dinnidat eclesiastica estió la de l'arzebispe (latín ''ARCHIESPICOPUS'') de Zaragoza.
 
Lo prior (''PRIOR'' en latín) teneba lo primer puesto dimpués de lo bispe e presidiba lo capítol regular; esistió en las seus de Uesca e Chaca dica prinzipios de lo sieglo XIV, en la Colechial de Borcha dica os S XVI-XIX, en la Seu de Zaragoa dica lo sieglo XVII e en la de Rida dica lo XVIII.
Linia 13:
Lo Deán (''DECANUS'' en latín) presidiba los capítols seculars de Tarazona e Albarrazín; lo nome de prior lo sustituyoron por lo de deán en las atras seus aragonesas asinas como se secularizaban, fueras de lo de Roda, una seu esdebenita en simpla colechiata dependient de Lerida.
 
Los Prebost u Pabostre (''PRAEPOSITUS'' en laínlatín) s'encargaba de l'alminestrazión de los biens de la mensa común: perzezión de rendas e distribuzión de razions canonicals en espezie e diners.
 
L'Arziagne (''ARCHIDIACONUS'' en latín) yera tioricament lo primer de los diacons, a qui competeba la presentazión de los ordinandos a lo bispe e que teneba churisdizión e dreito de bisita sopre lo clero de la demarcazión eclesiastica clamata arzedianato; por esta razón gosaban estar-ne uns cuantos los de cada capítol de seu: en Uesca, los de Sobrarbe, Sarrablo, Las Balles e Santa Engracia de Zaragoza (enantes clamato prior de Santas Masas); en Chaca, los de Laurés, Ansó y Guarga; en Zaragoza, los de Zaragoza, Daroca, Belchit e Tergüel; en Tarazona, los de Tarazona e Calatayú; y en Roda, los de Benás e Ribagorza; en Albarracín no i eba que un arzedián. En Uesca e Chaca l'arciagne de la Cambra teneba churisdizión sopre un territorio común a las dos seus, l'arzedianato de la Cambra, que con las suyas rendas proveyeba las nezesidaz de bestuario de los [[canonche|canonches]] de las dos. Esta mesma funzión competeba a lo [[cambrero]] (''CAMERARIUS'' en latín) de Zaragoza, Roda e Tarazona.