Diferencia entre revisiones de «Equus hemionus»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Etiquetas: Edición visual Edición dende móbil Edición vía web móbil
Función de sugerencias de enlaces: 3 enlaces añadidos.
Linia 21:
O '''somer salvache asiatico''' u tamién '''onagre''' u '''hemión''' (''Equus hemionus'' <small>([[Peter Simon Pallas|Pallas]], [[1775]])</small>) ye un [[equido]] salvache d'as [[estepa (bioma)|estepa]]s y montanyas d'[[Asia]], pareixito d'un [[pollín]] domestico, pero con a cabeza y las midas corporals més grans que no éste. Dica lo [[sieglo XVIII]] tenió una distribución practicament uniforme que s'extendeba de [[Rusia]] y [[Anatolia]] dica [[Manchuria]], pero actualment se troba restrinchito en qualques zonas nisolatas de tota ixa rechión que enantes teneba. "''Hemión''" y "''Onagre''" son parolas que demanan d'o [[Idioma griego|griego]], y significan "meyo-somer" y "somer salvache" respectibament.
 
Os onagres se destinguen tamién d'os [[somero salvache africano|somers salvachers africanos]] perque les faltan as rayetas d'as patas, y perque tienen o pelo rizato, como lanas. La color y lo filar d'o pelo baila d'o blanco amarillenco ta lo negro quasi, mes que lo leonato se veye més a sobén. Son animals muit rapedos, que pueden correr a velocidatz dica t'alto d'os 70 Km/h quan les cal de pretar-ne, anque més usual ye de veyer-los correr més poco a poco. Como podría pensar-se, os onagres campan per usual a man d'as [[badina|basas]] que se troban en o suyo [[medio natural]], d'á on que no en marchan si no que dengún no les fa d'escapar. As [[quadriella]]s d'estes animals tienen de líder un [[masclo]] més dominant que no los altros, que ye la un con o dreito d'aparellar-se as fembras, y qui ha de concarar y fer fuera totz os masclos rivals.
 
==Subespecies==
Linia 28:
 
*l'Onagre persán (''Equus hemionus onager'') qui dica lo [[sieglo XIX]] yera la més extensa, pero que huei no para si que en bell puesto d'[[Uzbekistán]] y [[Irán]]. Tien as lanas marrons e la [[crinera]] fusca.
*O somer salvache indio (''Equus hemionus khur'') que en dicen tamién «''Khur''» u «''Ghorkar''», de pelo [[tordo (pelache)|grisenco]], que se troba en buen [[Especie en periglo d'extinción|periglo d'extinción]] en [[Pakistán]] y nordueste d'a [[India]].
*O somer salvache sirián (''Equus hemionus hemippus'') que teneba una destribución prou gran en [[Orient meyo|Orient proximo]] y [[Peninsula Arabica|Arabia]] dica lo [[sieglo XVIII]], pero que declinó a escape en a siguient centuria. O zaguer eixemplar lo cazoron en [[1927]].
*O somer salvache d'Anatolia (''Equus hemionus anatoliensis'') que estió destribuito per [[Asia Menor]] y las rechions colindants. Estió la primera [[subespecie]] d'estinchir-se, arredol d'o [[1700]].
*O «kiang» (''Equus hemionus kiang'') que ye la subespecie que més a sobén se separa d'as altras e que se pretende d'adscribir en una especie nueva. Ye un [[somer]] de pelo fusco que habita a grans altueras en o [[Tibet]], a sobén en puestos a on que no i puet habitar garra altro [[ungulato]]. Ye la subespecie millor destribuita, pos vive dende lo norte de [[Pakistán]] y [[India]] dica las montanyas de [[Nepal]] y l'ueste de [[China]].
*O «kulan» (''Equus hemionus kulan'') que tiene un piet en a puerta d'a estinción perque només sobrevive en parques zoolochicos y reservas de [[Turkmenistán]]. Ye de seguro a subespecie encara viva més graument menazata d'estinción.