Diferencia entre revisiones de «Civilización»

Contenido eliminado Contenido añadido
Legobot (descutir | contrebucions)
m Bot: Migrating 95 interwiki links, now provided by Wikidata on d:q8432 (translate me)
Sin resumen de edición
Linia 1:
{{Articlo 1000|-10}}
[[Imachen:Manhattan panorama under clouds.jpg|thumb|right|A formación de ciudatz ye a caracteristica prencipal d'as civilizacions]]
O termin '''civilización''' tien una gran variedat de significatos relacionatos con a [[sociedat]] humana. En a mayoría d'os casos se'n fa uso ta referir-se a las sociedatz complexas u desembolicatas: aquellas que practican l'[[agricultura]], tienen una división d'o treballo significativa, y una [[densidat de población]] prou gran ta formar [[ciudat]]z. D'atra man, ''civilización'' tamién puet emplegar-se ta referir-se a la suma, grandaria u desembolique d'a [[humanidat]] y d'os logros d'os humans en qualsiquier orden,<ref>[http://ec.grec.net/leixicx.jsp?GECART=0030160 Articlo de civilización] d'o Gran Diccionari de l'Enciclopèdia Catalana</ref> u en a [[cultura]] d'una comunidat en particular. A la fin, en un sentito mas amplo, a ''civilización'' se puet referir a la sociedat humana mundial.
 
Gosa considerar-se que una sociedat ye prou ''civilizada'' en dixar d'estar una [[sociedat tribal]] a on as relacions socials s'alazetan en [[parentesco]] entre los suyos miembros ta esdevenir una sociedat más complexa a on i destacan bellas caracteristicas, como un [[urbanismo]] prou desembolicau que fa que una part important d'a población resida en [[ciudat]]z como conseqüencia de l'estendillamiento d'o [[sedentarismo]], un desembolique de l'[[agricultura]] y la [[ganadería]] que permita mantener a la población que no i treballe en o [[sector primario]] y faiga posible una [[división d'o treballo]] que a la vegada permita o intercambio d'[[excedent]]s de producción en forma de [[comercio]] con as sociedatz mugants, un [[poder politico]] prou centralizau como ta creyar formas de control [[Gubierno|gubernamentals]] ([[estau]], [[lei]]s, [[exercito]], [[monarquía]]s, etz) y [[Relichión|relichiosas]] ([[clero]], [[templo]]s...), y un desembolique cheneral d'o [[conoiximiento]] alazetau en a [[escritura]] que permita a transmisión acumulativa d'ixe conoiximienro.
 
O termin ''civilización'' proviene d'o [[latín]] ''civis'', "ciudadán" u "habitant d'un lugar", y d'o suyo adchectivo ''civilis''. En iste sentito, "civilizato" significaba estar un [[ciudadán]], una presona gubernata por as leis d'o suyo lugar, ciudat u comunidat.