Diferencia entre revisiones de «Diocesis d'Aragón»

Contenido eliminado Contenido añadido
ok, lo revisaré, pq voy a ampliar y poner mapas que estoy haciendo y demás...y luego haré los artículos de cada una
O dato de 1077 ye en: http://www.diocesisdejaca.org/principal.htm --> historia
Linia 1:
As '''diozesis aragonesas''' son as dibisions d'a [[Ilesia Catolica]] en [[Aragón]]. Aragón ye dibidito en 6 diozesis, una d'eras archidiozesis: [[Diozesis de Balbastro-Monzón|Balbastro-Monzón]], [[Diozesis de Tarazona|Tarazona]], [[Diozesis de Tergüel e Albarrazín|Tergüel e Albarrazín]] e [[Diozesis de Uesca|Uesca]], pertenezients á l'[[archidiozesis de Zaragoza]], e [[Diozesis de Chaca|Chaca]], pertenezient á la diozesis[[archidiozesis de Pamplona]].
 
Manimenos ha abito bariazions en as diozesis aragonesas dende a suya creyazión dica güé:
 
* A diozesis de Zaragoza estió creayata en tiempos d'os [[Imperio Román|romans]], feita '''archidiozesis de Zaragoza''' en [[1318]].
 
* A '''[[diocesis de Balbastro-Monzón]]''' estió creayata en [[1995]], d'antis más pertenexeba á atras diozesis.
** Diozesis de Roda — dica [[1101]], tresladata dende a diozesis de Lleida, más tardi tresladata ta Balbastro:
** Diozesis de Balbastro-Roda — [[1101]]-[[1149]], dimpués tresladata atra begata ta la diozesis de Lleida
** Diozesis de Balbastro entre [[1571]] e [[1995]], creyata d'a diozesis de Uesca
 
* A '''[[diozesis de Uesca]]''' estió creayata en u antis d'o sieglo VI, dimpués de [[713]] estió tresladata ta:
** Bispes d'Aragon dica [[1063]], allora la sede estió tresladata ta Chaca.
** Sede en Chaca — [[1063]]-[[1096]], dimpués tresladata atra begata ta Uesca.
* A '''[[diozesis de Tarazona]]''' estió creyata antis d'o [[sieglo V]].
 
* A '''[[diozesis de Tergüel e Albarrazín]]''' estió creyata en [[1985]].
Línea 22 ⟶ 12:
** Diozesis de Tergüel-Albarrazín — 1852-1984.
 
* A '''[[diozesis de UescaTarazona]]''' estió creayata en ucreyata antis d'o [[sieglo VI, dimpués de [[713V]] estió tresladata ta:.
* A '''[[diozesis de Chaca]]''', creayata en [[1572]], d'antis más formaba parti d'a diozesis de Uesca. Ye a unica diozesis aragonesa que no ye dependient de l'arzebispato de Zaragoza ya que pende de lo de Pamplona.
 
 
* A '''[[diozesis de Uesca]]''' estió creyata en u antis d'o sieglo VI. Dimpués de [[713]], o suyo territorio quedó trestallato en dos partes, una baixo dominio cristiano y atra baixo dominio musulmán (poblazión mozarabe). En o [[sieglo X]] o rei Galindo de Pamplona consagró a Ferriolo com [[Diozesis de Sasau|Bispe de Sasau]], o primer bispe d'o territorio cristiano. Os suyos continuadors s'intituloron [[Diozesis d'Aragón|bispes d'Aragón]]. Dende [[1077]] dica [[1096]], esistió una diozesis independient con siede en Chaca, creyata por [[Sancho Remíriz]], y que s'achuntó con a [[Diozesis de Uesca]] en 1096, en ista ziudat estió conquiesta por Aragón y pasó á estar a suya capital. Naixió alabez a [[Diozesis de Uesca-Chaca]], con siede en [[Uesca]]. O [[18 de chunio]] de [[1571]], á demanda d'o Rei [[Felipe I de Aragón|Felipe II]], o papa [[Pío V]] la troxa en tres partes, a [[diozesis de Balbastro]], de nueba creyazión, a [[diozesis de Chaca]] que torna a tener una siede episcopal independient, quedando a resta t'a [[diozesis de Uesca]].
 
* A '''[[diozesis de Chaca]]''', estió creyata en [[1077]], como siede episcopal y capital d'o [[Reino d'Aragón]], que dica alabez no teneba garra ziudat gran. A primer siede episcopal estió en o [[Monesterio de Sasau]], y o primer bispe conoixito Ferriolo, [[Diozesis de Sasau|Bispe de Sasau]], en [[922]]. D'ista traza se segregaba a zona baixo dominio cristiano d'a [[diozesis de Uesca]], que continaba esistindo entre a poblazión mozarabe baixo dominio musulmán. A primers d'o sieglo XI, o bispe prenzipió á siñar como [[Bispe d'Aragón]]. Ista diozesis remanió independient dica [[1096]], en que se conquirió [[Uesca]]. Alabez se i tresladó a capital d'o reino, y s'achuntón as dos diozesis en a [[diozesis de Uesca-Chaca]] con siede en [[Uesca]]. O [[18 de chunio]] de [[1571]], una bula de [[Pío V]] torna a establir a [[diozesis de Chaca]] como siede episcopal independient. Dende alabez, o cambeo territorial más important escaizió en [[1785]] cuan una bula de Pío VI encorporó l'Arziprestazgo d'a Bal d'Onsella (que encluyiba buena parte d'as Zinco Billas y perteneixeba á la [[Diozesis de Pamplona]]) á os territorios d'a diozesis aragonesa. Güe ye a unica diozesis aragonesa que no ye dependient de l'arzebispato de Zaragoza ya que pende d'o de Pamplona.
 
* A '''[[diocesis de Balbastro-Monzón]]''' estió creyata en [[1995]], con o territorio d'a [[Diozesis de Balbastro]] á o que s'achuntón as parroquias aragonesas que d'antis más perteneixeban á la [[Diozesis de Lleida]].
** Diozesis de Balbastro entre [[1571]] e [[1995]], creyata d'a diozesis de Uesca.
** Diozesis de Roda — dica [[1101]], tresladata dende a diozesis de Lleida, más tardi tresladata ta Balbastro:
** Diozesis de Balbastro-Roda — [[1101]]-[[1149]], dimpués tresladata atra begata ta la diozesis de Lleida, titulada primero diozesis de Lleida-Roda y dimpués diozesis de Lleida.
 
=Binclos esternos=
[http://www.diocesisdejaca.org Diozesis de Chaca]
[http://www.catholic-hierarchy.org Cherarquía Catolica]
 
[[Categoría:Diozesis d'Aragón]]