Diferencia entre revisiones de «Cabezo d'Alcalá»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
CHV (descutir | contrebucions)
mSin resumen de edición
Linia 1:
Lo '''Cabezo d'Alcalá''' ye un important chazimiento arquiolochico que se troba en lo termin de [[Zaila]], ([[Baxo Martín]], [[probinzia de Tergüel |Tergüel]]), [[Aragón]]) que ha proporzionato muitos repuis, porque se i han feito escabazions dende finals de lo [[sieglo XIX]]<ref>P. Gil, 1885-1890; J. Cabré y Pérez Temprado, 1919-1935 y 1940-1942; [[Unibersidat de Zaragoza]], 1964; M. Beltrán, dende 1971</ref>. Las troballlastroballas s'escalonan dende la I edat[[Edat de Fierro]] dica la época de César[[Zésar]]. La estratigrafía ha dato 3 libels: [[Campos d'Urnas]] tardanos (I [[Edat de Fierro]]), cultura iberica (II Edat de Fierro) y ziudáziudat [[ibero]]-romana.
 
Se crei que lo libel [[ibers|iber]] corresponde con lo toponimo conoxito por atras fuens (monedas por exemplo) ''Sedeis'', ''Sedeiskem'', capital de los [[ibers]] [[sedetans]]. Miguel Beltrán Lloris crei sin d'embargo que corresponde con ''Beligion''.
 
La ziudat ibero-romana ye la que ha dato més informazión. ParadochicaménParadochicament las inscripzions en alfabeto iberico son de lo libel ibero-román. Tamién ye paradochico trobar-se palabras [[luengas zeltas|zeltas]] como ''belenos''; esto s'interpreta como que la cultura iberica s'estendió por ala [[bal de l'Ebro]] sopre un sustrato cultural indoeuropeyo de la I Edat de Fierro. Bi ha un templo on se troboron estatuas de [[bronze]]: un toro, y repuis d'atra que yera un ome con un caballo.
 
Se crei que atacoron la ziudáziudat ibero-romana en una guerra zibil romana (bels inbestigadors creyen que en las [[Guerras Sertorianas]], ([[72 aC]]-[[76 aC]]), pero bi'n ha beluns creyen que estió más tarde, en lo [[49 aC]]. Cosa curiosa ye que pa puyar ta la ziudat calió fer una rampa como la que se fazió en Masada ([[Israel]]). La rampa enrunó un tumulo de ala I Edat de Fierro que s'ha reconstruito como simbolo en una curba dade la carretera que pasa por olo lugar. Dezaga ala guerra ala ziudat no se reconstruyó, porque no feba falta un lugar fortificato pa articular olo territorio (y en ala zona crexió la ziudat romana de ''Lepida Celsa'' en un puesto millor comunicato y más plano, on güei son [[Exelsa]] y [[Biliella d'Ebro]]).
 
==Referenzias==