Diferencia entre revisiones de «Testudines»

Contenido eliminado Contenido añadido
→‎Taxonomía: Fixed the bogus file option lint error.
Etiquetas: Edición dende móbil Edición vía web móbil Edición móvil avanzada
Sin resumen de edición
Linia 19:
As '''tartugas''' (d'o [[latín]] ''< TARTARUCHUS'' "diaple") o '''Testudines''' (antes Chelonia), son reptils caracterizaus por o feito de tener un tronco amplo y curto, protechiu por una [[coscarana]] feita por un regular por placas osias revestidas de placas cornias, y a vegadas nomás que por placas cornias.
 
D'a coscarana surtensalen, por debant, a cabeza y as patas [[anterior]]s, y por dezaga, as patas [[posterior]]s y a coda. I hai tartugas que tienen a coscarana dividida en dos partes, la uno [[dorsal]] u superior y la otro [[ventral]] u inferior, unidas entre ellas.
[[Imachen:Testudo hermanni esquelet.jpg|thumb|left|Esqueleto de [[tartuga mediterrania]] (''Testudo hermanni''). Se pare cuenta en que as [[costiella]]s y parte d'o [[esquinazo]] son soldaus en a cosacarana.]]
 
La caracteristica mas important de l'[[esqueleto]] d'as tartugas ye que a [[columna vertebral]] ye soldada en a parte dorsal d'a coscarana. Devez que se desarrolla lo [[plastron]], desapareixe la [[espineta]] u [[esternón]].<ref name=ROMERPARSONSANATOMIACOMPARADA>{{es}} [[Alfred Sherwood Romer|ROMER, Alfred Sherwood]], [[Thomas S. Parsons|PARSONS, Thomas S.]]: ''Anatomía comparada''. Editorial Interamericana, 1981. p 141.</ref> O esqueleto fa que a respiración no se pueda fer por movimiento d'a caixa toracica, y se leva a termin prencipalment por l'acción d'as extremidatz.
 
O [[cranio]] presenta caracteristicas muit primitivas. No en tiene, de [[dient]]s, pero sí una [[variella]] esmolada, semellant a un pico.
Linia 28:
A reproducción ye [[oviparo|ovipara]] y a [[incubación]] la fa a radiación solar.
 
Ye proverbial a gran lonchevidat d'as tartugas. BellasBella especiesespecie puede vivir mas de 100 anyos.
 
En i hai que son de tierra y en i hai d'augua, marinas u d'augua dulza. As marinas tienen as extremidatz transformadas en [[aleta]]s y as aquaticas os didos unius por un [[telo]].
 
== Clasificación ==
=== Sinapomorfías ===
As tartugas s'agrupan seguntes as siguients [[cladistica|sinapomorfía]]s:
* Dermatocranio (teito dermico) sin finestras.
* Tienen placas osias exteriors.
* No tienen [[espineta]] ni parte esternal d'as [[costiella]]s.<ref name=ROMERPARSONSANATOMIACOMPARADA/>
* Ausencia d'elementos dermicos en a [[cintura escapular]].
* Musclos adicionals t'alentar.
* Masclo con pene impar.
 
=== Taxonomía ===
Linia 97:
 
En a ficción destacan as [[Tartugas Ninja]] y o [[Follet Tartuga]] (de [[Bola de Dragón]]) en debuixos animaus. [[Terry Pratchett]] ubica tot o suyo mundo sobre una coscarana de tartuga. Os enemigos d'os videochuegos de [[Mario Bros]] (Koopa Tropa y similars) son tartugas antropomorfas.
 
== Referencias ==
{{listaref}}
 
== Se veiga tamién ==