Diferencia entre revisiones de «Dietrich Buxtehude»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Vulcano (descutir | contrebucions)
Sin resumen de edición
Etiqueta: Revertido
Linia 1:
{{correchir}}
{{Infobox famososartista musical
|nombreNombre = Dietrich Buxtehude
|imachenImachen = Imagebuxtehude.jpg
|Grandaria = 230px
|piet de fotoSubtetulo = Unico retrato que queda de Buxtehude, de 1674, pintau por [[Johannes Voorhout]].
|calendata naiximiento = [[1637]].?
|Fondo =
|puesto naiximiento = [[Imachen:Coat of arms of Helsingborg, Sweden.png|24px|border|Bandera d'Helsingborg]] [[Oldesloe]], [[Suecia]]
|Nombre_de_naiximiento =
|calendata muerte = [[9 de mayo]] de [[1707]]
|Alias =
|puesto muerte = [[Imachen:Flagge der Hansestadt Lübeck.svg|24px|border|Bandera de Lübeck]] [[Lübeck]], [[Alemaña]]
|ocupaciónNaiximiento = [[Organista1637]].?
|calendata muerteMuerte = [[9 de mayo]] de [[1707]]
|puesto naiximientoOrichen = [[Imachen:Coat of arms of Helsingborg, Sweden.png|24px|border|Bandera d'Helsingborg]] [[Oldesloe]], [[Suecia]]
|Instrumento = Organo
|Estilo = Barroco
|Ocupancia = Organista y compositor
|Tiempo =
|Discografica =
|Artistas_relacionaus = Franz Tunder
|URL =
|Miembros =
|Atros_miembros =
}}
'''Dietrich Buxtehude''' ([[Helsingborg]] (Suecia), 1637.? - [[Lübeck]], (alemaña), [[9 de mayo]], 1707), compositor y organista, ets ell més destacado dels precursores de [[Johann Sebastian Bach|Bach]], sobre ell que ejerció una gran influència.
Línea 14 ⟶ 25:
Como ocurria a ormino en Europa septentrional, Dietrich Buxtehude estió destinau a la profesión de músico dende la suya naixencia --ocurrida en 1637 en Oldesloe, amán de Lübeck, no luen d'a buega con Dinamarca-- per simple lo feito de que lo suyo pai, Johannes, era organista y pertenecia per tanto a la corporación d'os músicos.
 
A lo quedar vidu, Johannes se trasladó, en 1639, a Helsingborg i, en 1642, a Elsingør, en a isla danesa de Sjælland, donde asumió lo cargo d'organista en a iglesia de Sant Olaus. D'un segondo matrimonio con Hella Jaspersdaater tenió tres fillos. Per lo que se sabe Dietrich tenió como solo mayestro a lo suyo pai. A los vinte años lo trobamos como organista en Helsingborg; dimpués, l'aprendizache siguió en Helsingør, an en 1660 estió contratado per la ilesia de Santa Maria. Lo 1667, lo prencipal organista de Lübeck, Franz Tunder, murió no sin dinantes haber designau a Buxtehude como lo suyo sucesor en o órgano de Marienkirche. Dietrich asumió lo nuevo cargo y, pocos meses dimpués, seguntes los convenzionalismosconvencionalismos d'a corporazióncorporación d'os mosicaires, desposó a la filla de Tunder, Anna Margaretha.
 
La existencia de Buxtehude se desarrolló sin escayecimientos dignos de mención, en a ordenada cotidianeidad d'o servizioservicio; pero en dita rutina cal subrayar la importancia que ell tenió en o establimiento d'as funcions d'os músicos en o sino d'a organización eclesiàstica. Dietrich continó l'actividat de Tunder, pero la mayor calidat d'a suya mosica convirtió en fundamentals beluns aspectos que, dica alavez, eban estau marguinals en a vida musical de Lübeck. Ell dió de feito un gran empento a las ''Abendmusiken'' (nueitz mosicals) fundadas por Tunder, desplazando estes conciertos publicos organizaus en a ilesia (difuera d'o servizio liturchico) d'os días festivos a los dos zaguers domingos de Pentecostés y a los tres zaguers domingos d'Aviento. En l'ambito d'estes prestigiosos conciertos se desenvuelte la ''Cantata sacra protestán'', una composició tipicamén alemana, que lo suyo texto y extrayeva de paráfrasis d'as [[Sagradas Escrituras]] u bien yera inspirau en a litúrgia, y que la suya arquitectura se componeba de piezas vocals pa coro u pa soli y por piezas instrumentals. No deben confundir ni barafundiar con a ''Cantata italiana'', de caracter profano y de naturaleza teatral (los que más cautivoron este chenero de composición estioron [[Alessandro Stradella]] i [[Alessandro Scarlatti]]). La ''Cantata alemana'' no nomás yera estreitament ligada a la ilesia, sino que con Buxtehude s'organizó en ciclos adaptaus a las festividatz; con tal función pasó a J.S.Bach, en particular en o ciclo nadalenco, en o que se conoixe con o nombre de ''Oratorio de Nadal''. En o momento d'a suya muerte, Buxtehude ya heba adquiriu un sitial preciso dentro d'a istoriahistoria d'a mosica alemana: a suya produción constituia una fase importán d'a transición entre [[Heinrich Schutz]], lo mayor compositor d'a primera mitad d'o sieglo XVII, y Bach. Lo suyo puesto d'organista l'heredó un mayestro de segunda ringlera, [[Johann Christian Schieferdecker]], que se sozmetiósosmetió a la condició de desposar a la filla de Buxtehude, pero lo verdader herencio artistico d'o músico pasó, como ya s'ha dito, referent a lo estilo organístico y a las Cantatas, a J. S. Bach.
 
Las obras pa órgano de Buxtehude, que se publicoron a remolque d'a gritada <<Bach-Renaissance>> d'o sieglo XIX, son dos cheneros variaus, pero cuasi totas tienen como base lo Coral y se desenvuelten a traviés d'una tecnica de transformación d'o material de base. Esta tecnica d'orichen italián se compendia prencipalmén en dos tipos de conducta; la virtuosística y a contrapuntística; u sía, en una forma de libre invención virtuosística u en unatra de rigorosa superposición d'as voces a traviés d'a transformación da figuracions musicals por lo que fa a lo ritmo, a los intervalos y a la tímbrica d'o órgano. Lo arquetipo d'esta conducta dual lo constituye o díptico ''Fantasia y Fuga'', pero atras formas analogas yeran las d'o ''Preludio-Coral'' y d'a ''Variación sobre Coral''. L'exito peculiar de Buxtehude consistió en una estraordinaria capacidat pa construyir arquitecturas vastas y complexas an, especialment en as seccions contrapuntísticas, la superposición d'a voces da puesto a armonías y a sonoridats muito robustas. Comparadas con as sucesivas y analogas composicions bachianas, se puede charrar d'una especie de primitivismo de Buxtehude, per la caracteristica monumentalidad en a quala se reconoixe lo estilo <<septentrional>> d'a escuela alemana.
 
En as piezas pa órgano de Buxtehude, xisten tamién aspectos elaboraus con especial elegancia, per lo que a virtuosismo se refiere, mientres queda afirmada a función harmonica d'a parte grieu, que ye normalment encomendada a los pedales d'o traste.
 
== Atras composicions ==
Amás d'a mosica pa órgano, Buxtehude componió tamién decinueu ''Suites'' pa clavicémbalo y dos coleccions de ''Sondre a tre'' (u sía, pa dos trasyes y baxo contino) que en conchunto constituyen la suya producción de camera. Las ''Suites'' obedeixen a la regla cheneral d'este tipo de composicions, que consiste en un succesión de danzas seguntes una arquitectura ya solidament establida en a mosica instrumental d'o sieglo XVIII europeu. Buxtehude s'atenió, seguindo l'exeimplo de [[Johann Jakob Froberger|Froberger]], a lo esquema ''Allemande-Courante-Sarabande-Giga'', que remanió invariado en a mosica alemana pa trastes de teclau, fueras d'a introducción, debida a la influencia francesa, d'o clamau ''Double'', u sía, d'un episodio nuevo a introduir entre las distintas danzas. Una particularidat d'a ''Suites'' de Buxtehude consiste en a esleción d'a tonalidatz fundamentals. Las decinueu composicions son distribuyidas de traza que la distintas tonalidatz sían basadas sobre las seis notas, de Do a La, que constituyiban l'antigo exacordo natural de [[Guido d'Arezzo]]: A = La; C = Do; D = Re; E = Mi; F = Fa; G = Sol (se omitia la nota Si que yera ambigua, u sía B = Si bemol i H = Si natural). Lo proposito d'esta distribución yera evidenment didactico, ya que cinco ''Suites'' son en Do mayor y nueu estan equitativamént subdivididas en series de tres pa tonalidatztonalidats de Re menor, Mi menor y Sol menor; as de demás son Re mayor, Fa mayor, en Sol mayor, en La mayor y en La menor. En a practica, Buxtehude esclató las posibilidatzposibilidats armonicas de tot lo hexacordo, asinas com J.S. Bach en o suyo tiempo acotoló con esprito moderno, no l'hexacordo d'ascendenzia medieval, sino la más actual división d'a octava en dotze semitonos iguals, como queda testimoniado en os dos ciclos de vinticuatro ''Preludios y Fugas'' cadagún, que componen ''O clau bien temperado''. En esta diferencia de conzepciónconcepción d'o espacio sonoro --lo hexacordo natural de Buxtehude y la escala cromatica en Bach-- reside tota a diferencia de posició històrica d'os dos compositors. En a produción pa clevicémbalo de Buxtehude fa falta anyadir a las ''Suites'' unatro chicot grupo de piezas: siet series de Variazions y dos Tocatas, que perteneixen a lo chenero de literatura clamada ''cémbalo-organístico'' por estar susceptible d'estar interpretada en totz dos trastes.
 
Las dos recopilacions de ''Sonata a tre'', de siet composicions cadaguna, recibioron de Buxtehude un titulo italián: ''VII Suonate à due, Violino & Viola da gamba, con Cembalo, die Diieterico Buxtehude, direttore dell'organo d'o glorioso Templo Santa Maria in Lubecca'' (respectivament ''Opera prima y Opera seconda''). Totas dos s'imprentoron en Hamburgo en 1696 y se remitian a los modelos italians que, pocos años después, estioron establius per las edicions d'as Sonatas de [[Arcangelo Corelli]]. Se tractaba de composicions que lo suyo fundamento d'a armonía (o clamau baixo contino) se confiaba a lo traste polifónico u, lo que ye lo mesmo, a lo clavicémbalo, capaz de realizar las partes harmonicas, mientres que a los atros dos trastes s'encomendaban las partes principalles, en una espezie de ''Duetto'' instrumental,
'''¡Parte sin repasar'''
cualQual no guaire lexanas aszendenziasascendencias se trobaban en os Madrigals de [[Claudio Monteverdi|Monteverdi]].
 
En o estilo italián, manimenos, o ''Duetto'' se confiaba a los vigulins (U, a lo menos, a trastes agudos d'igual estensión, como por exemplo, dos flautas), mientres que en as Sonatas de Buxtehude sugue vichen a convenziónconvención adoptada en Francia y en Inglaterra: confiar en as dos partes prenzipalsprencipals a instrumenos d'estensión y timbres desiguals, como son de feito o vigulín y la ''viola de gamba''. Referén a a estructura, las Sonatas se basan por lo cheneral en parellas de movimientos ''lento vivace'' y en l'adopzión d'esquemas de danza y de pasajes contrapuntísticos. En las Sonatas de Buxtehude se troba una forma mosical que conzentraconcentra a danza y o contrapunto; se trata d'o ''Pasacalle'' u la ''Chacona'' (los musicologos no han plegau a esferenziar esautamén as formas correspondiens a istos dos termins que son, en substanzia, sinonimos) en a linea d'o baxo contino permannnece siempre invariable ''(basso óbstinat)'', mientres cambia a conducta d'a melodia y d'as partes armonicas. O prozedimientoprocedimiento yera común en o sieglo XVII (y o más suchestivo exemplo nos lo proporziona lo ''Lamento de Dido'' en a conclusión de ''[[Dido y Eneas]], de [[Henry Purcell|Purcell]].
 
Per zaguer, las Cantats de Buxtehude, constituyen l'antezedénantecedent más importán d'as de J. S. Bach, tanto por a suya estructura como por a suya disposizióndisposición en ziclosciclos seguntes as festividtazfestividats liturchicas. En a vocalidad de Buxtehude s'entrecruzandos influenziasinfluencias; por una parte, lo ''airoso expressivo'', d'aszendenziaascendenzia italiana, bien conoxiu en tota Europa graziasgracias a la zelebrecelebre recopilaziónrecopilación de piezas vocals, titulada ''Nuove Musiche'', de [[Giulio Caccini]]; por unatra, lo canto estrófico aleman, lo ''Lied'', que habia dentrau en l'uso liturchico d'o canto d'os fidels des d'os tiempos de [[Martín Lutero|Lutero]] y d'o suyo reforma, tamién en o campo mosical. J. S. Bach definió a Cantata de manera licherament diferent, introducindo en ella o ''Recitativo secco'' y lo ''aria'' d'aszendenziaascendencia italiana. Referén a las ''Abendmusiken'', la mosica y los testos s'han perdiu en o suyo mayoria: queda lo texo d'un ziclociclo de Cantatas sacras, <<''Die Hochzeit des Lammes''>> (Las nupcias d'o cordero), y la ''Abendmusik'' completa.
 
== Obras prenzipals ==
* Mosica pa organo. 26 Preludios y fugas u toccatas; 3 Pasacaglia; 25 Corals; 7 VariazionsVariacions de coral; 8 Fantasias de coral; 8 Canzone y Canzonette.
* Mosica pa clau: 21 Suites; 6 VariazionsVariacions; 2 Toccatas.
* Mosica de cambra: 14 sonatas pa un u dos vigulinsvrigulins, viola de gamba y baxo contino; Suite pa cuantosquantos trastes; 4 Sonatas para viola da gamba y baxo contino.
* Obra vocal: Más d'un zentenarcentenar de cantatas, entre las cualasqualas destacan ''Also at Goff die Welt geliebet, Canite Jesu nostro, Das neuge bornio Kindelein, Dixit Dominus Domino pixo, Ecce nunc banedicte Domino, Eins bitte ich vom Herrn, Fallax mundus, ornat vultus, Gen Himmel zu dem Vater min, Ich bin habe Lust abzuscheiden, Ist ye recht, Mein Herz ist bereit, Membra Jesu nostri, Nun danket alle Gott, Sicut Moses exaltavit serpentem, Wie wird erneuet, wie wird arfreuet.''
 
== Cronolochía ==
* '''1637''' Prebable añoanyo d'a naixenzianaixencia d'o compositor, en Oldesloe.
* '''1639''' La suya familia se treslada a Hälsingborg. Allí encietaaencieta, enta 1650, l'aprendizache musical baixo l'adrezala direccion d'o suyo pai, mayestro d'organo.
* '''1657''' Nombrau organista d'a Marienkirche de Hälsingborg
* '''1660''' Ye clamau a Helsingor pa ocupar un cargo d'organista.
* '''1668''' SuzedeSucede, en o mes d'abril a Franz Tunder, como organista d'a Marienkirche de Lübeck, plaza que ucupará la resta d'a suya vida. En chulio contraye matrimonio con Anna Margarethe Tunder.
* '''1676''' Empenta los <<''Abendmisiken''>>, que trobarán una gran repercusión.
* '''1687''' Viache esporadico a Hamburgo.