Diferencia entre revisiones de «Eslovenos»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Sin resumen de edición
Linia 29:
A fins d'o sieglo XIII os [[Habsburgo]] prenen o control d'o territorio d'os eslovenos: [[Carniola]], [[Estiria]], [[Carintia]] y zonas de [[Gorizia]] y [[Trieste]]. Encara que i habió [[protestantismo]], a [[contrarreforma]] remató con él. En 1805 por o [[tractau de Presburgo]], [[Napolión]] obliga a [[Imperio Austriaco|Austria]] a ceder-li [[Istria]] y [[Dalmacia]], y en 1809 por o tractau de Viena obliga a Austria a ceder-li l'Alta Carintia, [[Carniola]], [[Trieste]] y part de [[Croacia]] a lo sud d'o [[río Sava|Sava]]. Con estos territorios y [[Republica de Ragusa|Ragusa]] forma as [[Provincias Ilirianas]], con capital en [[Ljubljana]]. En as provincias ilirianas creixe a ideolochía d'o [[ilirismo]].
 
En a [[primera Guerra Mundial]] os eslovenos yeran fidels a lo [[Imperio Austro-Hongaro]] pero en mayo de [[1917]] l'abate [[Korosec]] ye a favor d'a creyación d'un estau eslavo en o Imperio. En rematar a primera guerra mundial Korosec preside un Comité nacional en [[Zagreb]] con os [[crovates]] y os [[serbiosserbos]] d'[[Hongría]] y dos meses més tarde o rei de Serbia accepta a creyación d'o [[Reino de SerbiosSerbos, Crovates y Eslovenos]].
 
[[Hongría]] cede a lo nuevo reino a o districto de [[Mur (Eslovenia)|Mur]] (actual [[Prekmurje]]), habitau por eslovenos, en o [[tractau de Trianon]].
Linia 37:
En o [[tractau de Ramallo]] Italia obtién [[Istria]] y un territorio habitau por 400.000 eslovenos correspondient a las actuals rechions de [[Goriška]], [[Istria Eslovena]] y territorios que mugants con estas rechions en l'actual Italia. Estos territorios constituiban a [[Venecia Chulia]].
 
En a [[Yugoslavia]] d'entreguerras Eslovenia no yera una entidat autonoma pero o eslovénesloveno yera a luenga oficial d'a [[banovina d'o Drave]]. En o periodo faixista d'[[Italia Faixista|Italia]] Mussolini prebó d'italianizar a los eslovenos d'a [[Istria Eslovena]] y [[Goriška]].
 
Por un tractau o [[8 de chulio]] de 1941 eslovenia quedó dividida entre Alemanya y Italia, y o districto de Mur ([[Prekmurje]]) pasó ta Hongría. Quan en setiembre de 1943 capituló Italia o sud d'Eslovenia fue administrau por Alemanya, que prebó de rechermanizar bella ciudat forachitando a la población eslovena.
 
En 1946 o territorio habitau por os eslovenos adintro d'a [[Republica Federal Popular de Yugoslavia]] esdevinió a [[Republica Socialista d'Eslovenia]], que incluyiba o districto de Mur ([[Prekmurje]]). Se creya atra muga con Italia ([[tractau de París]] de 1947) que adchudica a Eslovenia a val alta d'o [[río Soncio|Soncio]] y divide a ciudat de [[Gorizia]]. [[Trieste]] y a suya redolada son declaraus territorio libre ([[Territorio libre de Trieste]]) y no se resuelve a suya situación dica 1954. Una minoría eslovenia d'unas 50.000 presonas queda en Italia.
 
En tota a [[Republica Federal Popular de Yugoslavia]], dimpués [[Republica Federal Socialista de Yugoslavia]], Eslovenia yera a zona més rica, con mayor ranlibel de vida y que contribuiba més a l'aduya federal a rechions menos desembolicadas. En ao decada[[decenio de 1980]] i heba tensión entre [[Ljubljana]] y Belgrado y en chinero de 1989 se creya en partiu politico no comunista (o primero en os países comunistas), y dimpués atros. En abril de 1990 i habió eslecions y ganó una coalición de centro-dreita, pero fue esleito president o comunista [[Milan Kuncan]]. En aviento de 1990 o 95 % d'os eslovenos votoron a favor d'a independencia.
 
=== Eslovenia independient ===
O [[25 de chunio]] de [[1991]] fue proclamada a independencia, l'[[exercito yugoslavo]] intervinió pero no podió fer res y se retiró en verano.<ref name=ESPEJISMO>{{es}} [[Josep Palau]] ''El Espejismo yugoslavo''. Ediciones del Bronce, 1996. pp. 75-90.</ref> [[Alemanya]] reconoixió Eslovenia o [[23 d'aviento]] de [[1991]] y os atros miembros d'a CEE o [[15 de chinero]] de [[1992]]. Eslovenia esdevinió miembro d'a [[ONU]] en abril. Actualment Eslovenia tien un rechimen [[democracia|democratico]] como qualsiquier país d'Europa Occidental y Central.
 
== Referencias ==
{{listaref}}
 
== Bibliografía ==
*{{es}} [[André Sellier]], [[Jean Sellier]]: ''Atlas de los pueblos de Europa Central''. Acento editorial, 1995.
 
[[Categoría:Eslovenos|*]]