Diferencia entre revisiones de «Mequinenza»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
AraBot (descutir | contrebucions)
participios, replaced: Categoría:Naixitos → Categoría:Naixius
Linia 27:
|}}
 
'''Mequinenza''' (''Mequinensa'' en [[Idioma catalán|catalán]]) ye un [[municipio]] [[Aragón|aragonés]] de la [[provincias d'Espanya|provincia]] de [[provincia de Zaragoza|Zaragoza]], situato en la [[Comarcas d'Aragón|comarca]] de la [[Cinca Baixa]]. Ye situada en o cabo oriental d'a provincia de Zaragoza, limitando con as provincias de Uesca y Lleida y ubicada en a confluencia de tres ríos, l'Ebro, lo Segre y o Cinca. Lo suyo embalse, conoixiu como Mar d'Aragón, ye un d'os mas grans d'Espanya. La suya [[Población humana|población]] ye de 2.478 habitants([[2008]]), en una [[superficie]] de 307,45 [[km²]] y una [[densidat de población]] de 8,06 hab/km².
 
Se troba emplazada entre dos grans masas d'augua, lo Embalse de Mequinenza y lo embalse de Riba-roya. Turisticamente destacan las Fiestas Sant Blas y Santa Águeda, declaradas Fiesta d'Interés Turistico d'Aragón, lo Castiello de Mequinenza y los Museos de Mequinenza. Ye un verdadero paraíso pa los amantes de la pesca e esportes aquaticos. Disposa d'un campo de regatas atura remo y piragüismo considerau un d'os millors d'Europa.
 
== Cheografía ==
La localidat de Mequinenza ye situata a 75 [[metro]]s d'[[altaria]] sobre lo ran de la mar, a una [[distancia]] de 75 [[km]] de la [[ciudatz d'Aragón|ciudat]] de [[Zaragoza]], la [[Capital (politica)|capital]] de la suya provincia y d'Aragón, y de 19  km d'a localidat de [[Fraga (Uesca)|Fraga]], a capital d'a suya comarca. Ye situada en o cabo oriental d'a [[Zaragoza|provincia de Zaragoza]], limitando con as provincias de [[Uesca]] y Lleida y ubicada en a confluencia de tres ríos, l'Ebro y lo Segre, que poco dinantes ha recibiu las auguas d'o Cinca.
 
Lo suyo singular y peculiar ubicación ha influyiu tanto en a suya historia, como en l'idioma y en o caracter d'os suyos habitants. Mequinenza se troba emplazada entre dos grans masas d'augua, lo Embalse de Mequinenza y lo embalse de Riba-roya.
Linia 46:
 
=== Los lignitos de Mequinenza ===
La [[Cuenca carbonífera de Mequinenza]] constituye la prencipal aria carbonífera d'a [[provincia de Zaragoza]], y s'extiende per los limites territorials d'[[Aragón]] y [[Catalunya]], con o epicentro en Mequinenza, que da nombre a dito espacio minero. Abarca una superficie d'uns 500  km² que s'extiendo en uns 20 kilometros en adreza este-ueste a lo largo d'as marguins d'os ríos [[Ebro]], [[Río Segre|Segre]] y [[Río Cinca|Cinca]]. Lo tipo de [[carbón]] que amaneixe en a cuenca se relaciona con depósitos continentals que colmataron la zona oriental d'a Cuenca de l'Ebro entre lo Oligoceno superior y lo Mioceno inferior. La suya edat quedaría ubicada entre los 35 y los 25 millons d'anyos, configurando una clase de [[carbón]] relativament choven comparaus con os d'atras cuentas. Historicament, la capitalidat d'o mineral turolense y la suya proximidat a los nuclios de población mas grans ha feito uembra a los depósitos acumulaus en l'aria oriental d'a Depresón de l'Ebro, tractando-se en totz dos casos de lignito negro, denominau tamién hulla subituminosa. Esta tiene una potencia calorífica que puede plegar a las 6.000 calorías permitindo que haiga estau un mineral historicament demandau per industrias (de cemento, quimicas y azucareras) que valoraban prencipalment la suya capacidat pa chenerar enerchía.
 
Como curiosidat, en agosto de 1884, La Carbonífera del Ebro plego a ofrir a las autoridatz de [[Barcelona]] lignito de [[Mequinenza]] pa encender grans fogueras en as carreras pa "sanear" l'atmosfera debant de la menaza d'una epidemia de cólera.
 
Las caracteristicas cheolochicas d'o lignito mequinenzano condicionoron las labors mineras. Existen mas de 30 libels diferents de lignito completament horizontals, encara que la mayoría d'ells yeran masiau estreitos pa estar esclataus lo que obligaba a los miners a treballar en cuclillas u tumbaus en o espacio interior d'a capa, d'uns 40 a 60 centímetros d'altura.Mas de 150 anyos d'explotacions mineras en a [[Cuenca carbonífera de Mequinenza|cuenca minera de Mequinenza]] han resultau en una gran cantidat de patrimonio y historia minera que en l'actualidat se pueden visitar y recorrer en o [[Museos de Mequinenza|Museo d'a Mina]] de Mequinenza. En a [[cuenca carbonífera de Mequinenza]] plegoron a treballar en un momento u unatro mas de 250 expotaciones mineras. Qualques d'ellas yeran aluenyadas d'os nuclios urbans y sin vías de comuncación, per lo que en qualques casos se construyioron poblaus miners an gosaban vivir las familias completas u los treballadors. La interpresa Carbonífera de l'Ebro edificó un important aloch de tres plantas d'estilo de entreguerras situau en a mina Virchen d'o Pilar. L'edificio prencipal contaba con tres plantas con una longaria de 65 metros y chunto a ell unatro mas chicot destinau a usinas y residencia d'incheniers.​ Este poblau aculliba a treballadors venius de poblacions cercanas como [[Fayón]], [[Nonasp]], [[Fraga (Uesca)|Fraga]], [[Casp]] u [[Sastago]].
Linia 60:
 
* Los Castellets: un espacio clau pa lo conoixencia d'o paso d'os lugars d'a [[Edat de Bronze]] tardana a la cultura d'os campos d'urnias. Lo conchunto se compone d'una colonia sobre un estribo en o río [[Ebro]], rodiau per dos torres, una paret y una zanja, chunto a dos necrópolis. Ye lo solo de tot Aragón en o qual s'han trobau conchuntament necrópolis d'inhumación y incineración.
 
* Barranco d'a Mina Vallfera: se levó a cabo una campanya d'excavación d'emerchencia en este puesto, descubrindo un grupo muito important de aldeas necrópolis y datación final neolítica.
 
* Riols I. En octubre de 1985 se levó a cabo la primera campanya d'excavación d'emerchencia que describiba un asentamiento de caracteristicas semellants a las d'o Barranco d'a Mina Vallfera. La conservación d'este chacimiento permitió encetar los estudios que apuntoron que databa d'o periodo final d'o Neolítico.
 
Línea 72 ⟶ 70:
En 1212, [[Pero II d'Aragón|Pero II]] prometió a la suya filla legitimada (contraita difuera d'o suyo matrimonio [[Constanza d'Aragón]], a lo noble catalán Guillén Ramón de Moncada en una fiesta celebrada en [[Taust]]. Lo dote que aportaría la infanta serían los señoríos de Mequinenza, [[Aitona|Aytona]], [[Albalat de Cinca]], [[Seròs|Serós]] y [[Soses]] con totz los suyos dreitos, castiellos, villas y termins. S'encetaba asinas la rama d'Aytona d'o linaje de Moncada, que prene lo nombre d'o mas important d'os señoríos que Constanza recibió. A partir d'este momento, los descendents d'o linaje d'os Moncada serán los sinyors de Mequinenza.
 
Entre este periodo surten conflictos entre [[Fraga (Uesca)|Fraga]] y Mequinenza a causa d'os suyos limites fronterizos. Lo 6 de setiembre de [[1246]], pa privar batallas y litigios, Pero de Moncada y la suya muller Sibila proceden a l'amullaramiento de ditos termins, encara que a cambio d'as milloras atorgadas a los fragatinos, respectando los termins d'os suyos municipios, los hombres d'a villa de [[Fraga (Uesca)|Fraga]] se veyen obligaus a pagar a los Moncada cient maravedís d'oro. Mequinenza no priva la peste de [[1348]], que ocasiona muitas victimas en esta ocasión y tamién en os rebrotes epidémicos dende [[1380]]. A resultas d'esto, de 1381 a 1387, l'infante Juan lo Cazador remaneix en diversas ocasions en o [[Castiello de Mequinenza|Castiello]]. En [[1410]], dimpués d'a muerte sin descendencia de [[Martín I d'Aragón|Martin I]] y entre las disputas succesorias que desembocoron en o [[Compromís de Casp|Compromís de Caspe]]e, los partidarios d'o conde Jaime d'Urgel en o [[reino d'Aragón]] organizoron lo suyo propio parlamento en a localidat, en oposición a lo d'[[Alcanyiz]] , encabezau per los leyals a Fernando de Trastámara.​​ Diferents guerras como la Guerra Civil Catalana (1462-1472), la Guerra de Secesión (1640-1652) y la [[Guerra de Succesión Espanyola|Guerra de Succesión]] (1705-1714) tamién asolaron la población y lo [[Castiello de Mequinenza|castiello]].
 
=== Edat Moderna y Contemporania ===
Línea 240 ⟶ 238:
 
=== Presa de Mequinenza ===
Construyida en 1966 sobre lo río Ebro, tiene una superficie de 7540 ha de lamina d'augua, estando lo mayor embalse d'Aragón . Lo suyo volumen aconsigue los 1530 hm³, dedicando-se a la producción d'enerchía electrica. Tiene una amplaria meya de 600 m y la suya profundidat plega a superar los 60 m. La presa, de 79 m de altura, s'empara en as estribaciones calizas d'as sierra de Montenegre y de l'Hortal, en o termin municipal de Mequinenza. L'embalse recibe la denominación geoturística de mar d'Aragón, en estar tota la suya superficie dentro d'esta comunidat autonoma, servindo en bell tramo de limite provincial entre Uesca y Zaragoza. Anega parte d'os termins municipals de Mequinenza, Fraga, Caspe, Chiprana, Sástago y Escatrón. La construcción d'a presa de Mequinenza, per concesión a la interpresa ENHER de l'aproveitamiento hidroeléctrico integral d'un tramo d'o rido Ebro en 1955, dio orichen a este gran embalse que la suya longaria ye d'uns 110  km y poseye unas "costas interiors" d'arredol de 500  km. La lamina d'augua en a cota maxima ye de 121 m. S'embalsó per primera vegada en aviento de 1965 quan s'inundoron 3500 ha de hortal. L'incheniero encargau d'o prochecto estió lo catalán Victoriano Muñoz Oms.Con una cota d'augua de 121,5 metros y un aria drenada de 55.000  km² ye lo mayor embalse hidroeléctrico de tot Aragón. Inicialment contaba con una potencia instalada de 324 MW encara que dende 2010 s'ha incrementau a 384 MW, con una producción anyal de mas de 743 GWh.
 
== Presonalidatz naixitas de Mequinenza ==
* [[:Categoría:NaixitosNaixius de Mequinenza]]
 
== Puestos d'intrés ==