Diferencia entre revisiones de «Privilechio»

Contenido eliminado Contenido añadido
AraBot (descutir | contrebucions)
m →‎top: clean up, replaced: asobén → a sobén
Linia 1:
'''Privilechio''' ye etimolochicament ''lei privada'', u siga, no a lei cheneral, so que a lei relativa a una presona concreta. Ye la [[honor]] u lo permís pa fer una actividat garantito por una atra persona u gubierno.
 
Por eixemplo, en los libros s'indica asobéna sobén lo [[dreito d'autor]] con la expresión latina ''[[Cum privilegio]]''. Lo privilechio no ye un [[dreito]], y en bells casos puet estar revocato de forma tan arbitraria como s'ha concedito (por un regular lo [[rei]]). Un dreito ye inherent, mientres que un privilechio ye una concesión. Manimenos, en la practica lo privilechio ye perén y s'hereta, mientres que los dreitos los conquerió un pueblo con a luita de diferents movimientos socials.
En l'[[Antigo Rechimen]] los privilechios yeran tanto '''presonals''' como '''territorials'''. En [[Espanya]] yeran tamién conoixitos como [[fuero]]s. La expresión privilechio s'asociaba a la [[libertat]], en sentito contrario de tot a l'usato en la sociedat contemporania. '''Privilechios y libertatz''' d'un noble yeran los suyos més preciatos biens, lo que esdevendrá la suya posición social y la suya capacidat de actuar publicament.
 
Lo concepto de [[clase privilechiata]] en la sociedat contemporania s'equipara en lo luengache usual a lo de [[clase dirichent]] u [[clase alta]], la que disposa de riqueza y poder politico més grans, como equivalent a la [[élit]]. Pero en orichen los [[estamientos privilechiatos]] de la [[sociedat feudal]] y de l'Antigo Rechimen yeran un [[cuerpo social]] definito por lo privilechio.