Diferencia entre revisiones de «Zebra»

Contenido eliminado Contenido añadido
fyyggvff
m S'han revertito as edicions de 50.202.237.91 (Descusión); tornando t'a zaguera versión editada por Lascorz
Etiqueta: Reversión
Linia 22:
{{Taxobox_end}}
 
As '''zebras''' son un grupo [[parafiletico]] drento d'o [[chenero (biolochía)|chenero]] ''[[Equus]]'', que más responde a una denominación popular pa una serie d'[[especie]]s d'este chenero que no a garra grupo evolutivo (''[[Monofilia (filochenetica)|holofiletico]]'') definiu. Con tot y con ixo, bi ha toda una serie d'autors que las consideran como subchenero, que claman '''''Hippotigris'''''.
 
A denominación zebra ye más referida pa os [[equidos]] que tienen rayas que no pa os altros. Os estudios [[chenetica|cheneticos]] d'as diferents especies d'estos animals demostroron que no bi ha más vinclo entre ellas que con os [[caballo]]s y [[burro]]s. O nombre d'as zebras lis ne dioron os navegants [[portugal|portugueses]] que primer plegoron ta [[Africa]], basando-se de raso en l'aspecto fisico d'aquellos animals que primero i veyoron, que yera más pareixito con as [[enzebra]]s que ellos conoixeban d'[[Peninsula Iberica|Iberia]] si que con garra altra cosa.
 
As zebras se conoixe que son encara huei uns d'os equidos más antigos, más que más a [[zebra de Grevy]], y que os altros bi salioron dimpués a partir d'ancestros comuns con caballos y [[somero]]s. A caracteristica más rolliguera que cal referir d'as zebras no son que as rayas suyas, que s'alzan como churrumallos por tot lo suyo cuerpo. Son animals d'as grans planas d'[[Africa]] porque diz que se estinguioron d'a resta d'os continents. Viven en [[ramada]]s en dó lo líder ye un masto que ye o solo en aparellar-se. En tiempos de sequera bellos grupos s'achuntan pa emprender migracions que a ormino conciden parcialment con as d'altros animals d'a [[sabana]], como os [[ñu]]s, pa buscar-se zonas en dó i haiga [[hierba]] más verde.
 
As zebras son grans correderas, y quan se veyen encorritas de cerca pueden fer maniobras en ziga-zaga pa esbarrar-se. As luitas entre os mastos se fan a muesos y [[calz (esfensa)|calces]].
Se conoixe que as zebras son de buen domesticar, y especialment porque belunas d'as especies son resistents a la fizada d'os [[insectos]] y a determinadas malotías que éstos transmiten, fuoron apreciadas por os [[mainate]]s colonialistas d'o [[sieglo XIX]] en [[Africa]], que i viyoron una oportunidat pa aproveitar-las como animals de carga y d'[[abrío]]s en dó con os [[masto]]s y [[caballo]]s no i feban negocio. A frebera d'este aspecto estió tan important que se gosó plegar que i hesen zebras que tiraban de [[carruache]]s en as carreras de [[Londres]], por eixemplo.
 
== Imachens ==
<gallery>
Imachen:Grevys zebra.jpg|A [[zebra de Grevy]] estió un d'os primers linaches que s'alpartoron d'o chenero ''[[Equus]]''.
Imachen:Zebra July 2008-1.jpg|En relincando.
Imachen:Zebraer i Serengeti.jpg|Ramada.
Imachen:Dueling zebras.jpg|Mastos peleyando-se.
</gallery>
 
== Especies y subespecies ==
 
* [[Zebra d'as planas]] u común; ''Equus quagga''.
** [[Quagga]]; ''Equus quagga quagga''.
** [[Zebra de Burchell]]; ''Equus quagga burchellii'', enantes clamada ''Equus burchellii''.
** [[Zebra de Grant]]; ''Equus quagga boehmi''.
** [[Zebra de Selous]]; ''Equus quagga borensis''.
** [[Zebra de Chapman]]; ''Equus quagga chapmanii''.
** [[Zebra de Crawshay]]; ''Equus quagga crawshayi''.
* [[Zebra de montaña]]; ''Equus zebra''.
* [[Zebra de Hartmann]]; ''Equus hartmannae''.
* [[Zebra de Grevy]]; ''Equus grevyi''.
 
== Vinclos externos ==
* {{commonscat|Category:Zebras|zebras}}
* {{en}} [http://fohn.net/zebra-pictures-facts/ Fotos de zebras, ilustracions y feitos divertidos]
* {{en}} [http://www.messybeast.com/history/working.htm A moda decimononica d'amontar zebras y meter-les aparellos]