Diferencia entre revisiones de «Casas d'el Reino»

Contenido eliminado Contenido añadido
enamplar
enamplar
Linia 37:
 
=== Primera Planta ===
En laa primera planta i heba una capiella con un retablo de 1502 de [[Gil Morlanes]] labrau en [[alibastro]] y trestallau en tres partis: en o centro la "Coronación d'a Virchen", a totz dos costaus historias de [[Sant Chorche]] y de [[Santa Engracia]]. En as paretz i heba pinturas de [[Pablo Raviella]]. En a primera planta se trobaba tamién l'archiu d'a Deputación d'o Reino en una sala situada chusto debaixo d'o salón de Sant Chorche y alzada per una puerta de [[Bronze]].
 
=== Segunda planta ===
En a primerasegunda planta se trobaba lo clamau ''salón de Sant Chorche'' (u tamién ''salón de [[Cortz d'Aragón|Cortz]]'' u ''salón d'o [[Reino d'Aragón|Reino]]''), que mediba 292 palmos de largo, 52 d'amplo y 56 d'altura. Astí se celebraban as Cortes y atros actos solemnes. Teneba seis grans finestras, dos a oriente y quatro a lo norte. En o fondo de dita sala, en a paret d'o costau este yera colocada a traza d'altar la imachen en alibastro de [[Sant Chorche]] y lo [[dragón]], que yera obra d'escultor pamplonés [[Miguel de Ancheta]]. En as paretz penchaban os quadros de totz os [[Lista de reis d'Aragón|reis d'Aragón]], pintaus per [[Felipe Oriosto]] con as suyas respectivas inscripcions latinas de [[Cheronimo de Blancas]]. O teito yera [[Mudéchar aragonés|mudéchar]], dorado y adornau con figuras de grifos, [[Panthera leo|lións]], centauros y atros animals mitolochicos.
En una sala a lo canto se reuniba lo Tribunal d'o Chusticia y yera adornada con retratos de os [[Chusticia d'Aragón]] pintaus per [[Rolan de Moys]]..
En a segunda planta se trobaban amás dos chicotas salas que serviban de archiu de Bailía y Mayestre Racional y de archiu d'o Chusticia.
 
=== Tercera planta ===
En a tercera planta se trobaba la armería y lo clamau "archiu alto" an s'almagazenaban as restas d'as obras editadas per a Deputación amás d'as planchas d'[[arambre]] emplegadas en a impresión d'o mapa elaborau per [[João Baptista Labanha]]. <ref> "Diversidad documental en el archivo de la Diputación del Reino de Aragón: estudio diacrónico", Diego Navarro Bonilla, Emblemata 3, 1997, p.200 </ref>
Yera lo archiu y l'armería.
 
I heba un tellau de rombos construiu con tellas d'Alemanya negras y blancas.
Línea 51 ⟶ 52:
 
== Historia ==
=== Construcción ===
En as [[Cortz d'Aragón]] celebradas en [[1427]] se decidió construir una [[Seu social|seu]] permanent ta la [[Deputación d'o Cheneral d'o Reino d'Aragón]]. L'edificio estió construito baixo l'adreza economica de [[Ramón de Mur]] y las obras duroron entre [[1437]] y [[1450]]. Os mayestros prencipals responsables d'a obra estioron: [[Johan de Laredo]], mayestro d'a obra de piedra, [[Moris Perrin]], mayestro d'a obra de fustería y disenyador d'o tellau de rombos construiu con tellas d'Alemanya, y [[Mahoma Rafacon]]. Os mayestros subordinatos yeran [[Bernart Arnault]], [[Bernart Soler]] y [[Ibrahim de Ceuta]]. <ref> "La Plaza de la Seo.Zaragoza.Investigaciones Histórico-Arqueológicas", Ayuntamiento de Zaragoza, 1989, ISBN 84-86807-08-5, p.70 </ref>
 
=== Reforma ===
En [[1559]] se construye lo mirador d'o costau d'o río [[Ebro]] baixo l'adreza de [[Juan de Gali]] y [[Jaime Crosian]].
 
Línea 59 ⟶ 62:
En [[1707]] s'abole o [[Reino d'Aragón]] y todas as suyas institucions a causa d'os [[Decretos de Nueva Planta]] de [[Felipe V]] Borbón. A Real Audiencia se fa cargo de l'edificio que pasa a denominar-se "Casas de la Audiencia".
 
=== Incendio ===
O 27 de chinero de [[1809]] quantasbellas bombas de l'[[exercito]] de [[Napolión]] que sitiaba Zaragoza cayioron en l'edificio creyando un incendio de tres días de duración. Manimenos, l'edificio no estió por completo cremau por as flamas y gran part se salvo. <ref>’’Lo que no (solo) destruyeron los franceses. El ocaso del palacio de la Diputación del Reino de Aragón’’, Institución “Fernando el Católico”, 2014, p. 35 </ref>
 
Una parti d'a documentación alzada en os archius podió estar salvada de l'incendio gracias a que estió arrullada per las finestras a la plaza d'a Seu.
Línea 65 ⟶ 69:
A resta d'os archius remanioron en o domicilio particular de ''Ramón de Les'' dica que en [[1820]] ye tresladau a la recientment creyada "Deputación Provincial d'Aragón" (en l'actualidat [[Deputación Provincial de Zaragoza]]).<ref> www1.dpz.es/cultura/archivo-biblio/archivo/historia.htm </ref>
 
=== Abandono ===
Abandonau a suya labor institucional, y amenestiu d'una reconstrucción, estió abandonau por as institucions publicas mientres permeneba a pilla d'os vecins que aprofitaban os materials.
 
O palacio estió convertiu parcialment en viviendas que estioron habitadas dica [[1828]].<ref>’’Lo que no (solo) destruyeron los franceses. El ocaso del palacio de la Diputación del Reino de Aragón’’, Institución “Fernando el Católico”, 2014, p. 52 </ref>
 
=== Etapa como Seminario Conciliar ===
En [[1830]] o palacio estió reblau a l'Arcebispe de Zaragoza. <ref>’’Lo que no (solo) destruyeron los franceses. El ocaso del palacio de la Diputación del Reino de Aragón’’, Institución “Fernando el Católico”, 2014, p. 61 </ref> Immediatament se prencipió a construcción d'o Seminario Conciliar aprofitando as restas de l'antigo palacio.
 
En [[1845]] s'espaldaba a resta d'a [[ilesia de Sant Chuan d'o Puent]].
 
Dimpués d'a etapa como Seminario Conciliar, l'edificio paso a estar seu d'Acción Catolica. La luna estió ocupau per o cine PAX dende [[1963]] dica [[1984]] an s'instaloron 600 butacas. Entremistanto la interpresa AGRAR, S.A. ubrió una usina y dimpués a "Caja de Ahorros y Monte de Piedad de Zaragoza, Aragón y Rioja" (a futura [[Ibercaja]]).
En [[2007]] se reubrió dimpués d'una serie d'obras como "Casa d'a ilesia" pa servir de [[Seu social|seu]] d'administración d'a [[Diocesi]] y d'a Curia Episcopal.
 
== Restas y posible reconstrucción ==