Diferencia entre revisiones de «Casas d'el Reino»

Contenido eliminado Contenido añadido
Jpbot (descutir | contrebucions)
replaced: meyev → mediev
Descripción+historia+ref+categ
Linia 1:
As '''Casas d'el Reino''' ('''Casas del Reyno''' en [[aragonés medieval]]; en [[Idioma aragonés|aragonés]] moderno ''Casas d'o Reino'') yeran un [[edificio]] que s'acordó de construir en [[1436]], como seu d'a [[Deputación Cheneral d'Aragón]] y d'o [[Chusticia d'Aragón]], en a plaza d'A Seu de [[Zaragoza]]. Teneba tres [[frontera]]s: una enta la plaza d'A Seu, un otra enta las [[Casas del Puent]], y a zaguera -a mas conoixida- ent'o paseyo d'Ebro. A Sala de [[Sant Chorche]], en do se feba as sesions d'as [[Cortz d'Aragón]], yera a mas noble, con os retratos d'os [[reis d'Aragón]] y un retablo de [[Chil de Morlans]], de do provienen dos [[Escudo d'Aragón|escudos d'Aragón]] conservaus en o [[Museu de Zaragoza]]. También yera l'[[Archivo d'o Reino d'Aragón]].
 
O palacio yera un edificio gotico situau en [[Zaragoza]] a o costau d'a [[Puerta de l'Ángel]], d'o [[Puent de Piedra de Zaragoza|Puent de Piedra]] y d'a [[Loncha]]. Yera l'edificio mas important de Zaragoza por o suyo simbolismo, a suya importancia politica y artistica.
Tot lo conchunto, talment l'edificio civil más conoixiu de [[Zaragoza]] enta par d'alavez, se cremó en os [[bombardeyo]]s de Zaragoza de zaguers de chinero de [[1809]], por l'[[Exercito francés|exercito]] de [[Napolión]]. As ruinas suyas se aproveitoron en [[1830]] ta fer-ie o Seminario Conciliar, y en zaguerías se son convertidas en dependencias d'o Palacio de l'Arcebispe.
 
L'edificio estió incendiau durant os [[Sitios de Zaragoza]] y en acabar a guerra se deixó en ruinas dica que estió arranau ta construir o Seminario Conciliar.
 
== Descripción ==
L'edificio de tres plantas s'organizaba arredol d'un gran patio central. O goso d'o mesmo yera empedrato con cantos rodaus formando dibuixos.
 
Teneba tres [[frontera]]s: una enta la plaza d'A Seu, un otra enta las [[Casas del Puent]], y a zaguera -a mas conoixida- ent'o paseyo d'Ebro.
 
I heba dos accesos a l'edificio: uno dende a carrera Cuchillería (actual [[Carrera Don Chaime I (Zaragoza)|carrera Don Chaime)]] y un atro dende a plaza d'a Deputación (actual plaza d'a [[Seu d'o Salvador de Zaragoza|Seo]]).<ref>"Zaragoza según el plano de 1712 y su vecindario de 1723", José María Ballestín, Institución “Fernando el Católico”, 2017, p. 81 </ref>
 
En o suyo salón prencipal clamau ''salón de Sant Chorche'' (u tamién ''*salón de [[Cortz d'Aragón|Cortz]]'' u ''salón d'o [[Reino d'Aragón|Reino]]'') an i heba una galería con os quadros de totz os [[Lista de reis d'Aragón|reis d'Aragón]]. Astí se celebraban as Cortes y atros actos solemnes.
 
Sobre la sala San Chorche i heba un tellau de rombos construiu con tellas d'Alemanya negras y blancas.
 
A chicota [[ilesia de San Juan d'o Puente]] tamién formaba parte d'o complexo y yera usada como capiella real.
 
== Historia ==
En as Cortz d'Aragón celebradas en 1427 se decidió construir una siede permanent ta la [[Deputación d'o Cheneral d'o Reino d'Aragón]].
 
En 1670 se construye una cubierta que cubre o patio interior.
 
En 1707 s'abole o [[Reino d'Aragón]] y todas as suyas institucions a causa d'os [[Decretos de Nueva Planta]] de [[Felipe V]] Borbón. A Real Audiencia se fa cargo de l'edificio que pasa a denominar-se "Casas de la Audiencia".
 
O 27 de chinero de 1809 quantas bombas de l'[[Exercito francés|exercito]] de [[Napolión] que sitiaba Zaragoza cayioron en l'edificio creyando un incendio de tres días de duración. Manimenos, l'edificio no estió por completo cremau por as flamas y gran part se salvo. <ref>’’Lo que no (solo) destruyeron los franceses. El ocaso del palacio de la Diputación del Reino de Aragón’’, Institución “Fernando el Católico”, 2014, p. 35 </ref>
 
Abandonau a suya labor institucional, y amenestiu d'una reconstrucción, estió abandonau por as institucions publicas mientres permeneba o saqueo d'os vecins que aprofitaban os materials.
 
O palacio estió convertiu parcialment en viviendas que estioron habitadas dica 1828.<ref>’’Lo que no (solo) destruyeron los franceses. El ocaso del palacio de la Diputación del Reino de Aragón’’, Institución “Fernando el Católico”, 2014, p. 52 </ref>
 
En 1830 o palacio estió reblau a l'Arcebispe de Zaragoza. <ref>’’Lo que no (solo) destruyeron los franceses. El ocaso del palacio de la Diputación del Reino de Aragón’’, Institución “Fernando el Católico”, 2014, p. 61 </ref> Immediatament se prencipió a construcción d'o Seminario Conciliar aprofitando as restas de l'antigo palacio.
 
En 1845 s'espaldaba a resta d'a [[ilesia de San Chuan d'o Puent]].
 
==Referencias==
{{reflist}}
 
[[Categoría:Historia d'Aragón]]
[[Categoría:Institucions d'Aragón]]
[[Categoría:Deputación Cheneral d'Aragón]]
[[Categoría:Zaragoza]]