Diferencia entre revisiones de «Río Queiles»

Contenido eliminado Contenido añadido
→‎Cheomorfolochía: vinclo ta mallo (cheomorfolochía)
Sin resumen de edición
Linia 11:
}}
 
Lo '''Río Queiles''' ye un [[afluents d'Ebro|afluent]] de ld'[[Ebro]] por la suya marguin dreita.
 
Pasa por los termins municiapls de [[Vozmediano]], [[Los Fayos]], [[Torrellas]], [[Tarazona]], [[Novallas]], [[Mont Agut (Navarra)|Mont Agut]], [[Tulebras]], [[Cascant (Navarra)|Cascant]], [[Murchant]] y [[Tudela]].
 
== Cheomorfolochía ==
Traviesa los [[almendrón (roca)|almendrons]] de lo [[semontano de Moncayo]] en la zona de Torrellas, Tarazona y Los Fayos, a on que bi ha un modelatomodelau con [[mallo (cheomorfolochía)|mallo]]s. Ye precisament en ixos almendrons de Los Fayos a on que recibe l'augua de lo suyo afluent ''Río Cailes'' u ''[[Río del Val]]'', que tien un entibo en los suyos zaguers kilometros.
 
Auguas enta baixo de Tarazona s'ixampla y bi ha una [[ribera]] con una important huerta que se confunde con la ribera d'Ebro.
 
Lo río Queiles tien un trazatotrazau perpendicular a l'Ebro, pero no siempre ha estatoestau asinas, se sabe que i ha habitohabiu un fenomeno de [[captura fluvial]] por l'analís cheomorfolochica de las forma de la cuenca de lo Queiles y de la cuenca de La Uecha. Esta analís amuestra que antes yera un afluent de [[río de la Uecha|La Uecha]] y se i reculliba en la zona de [[Vera de Moncayo]], chirando muito más enta l'este auguas ta baixo de Los Fayos y pasando por l'actual [[Uecha de Sant Martín]], a lo sur d'a sierra formataformada por l'aliniación de "[[La Ciesma]]"<ref name=PELLICERMONCAYO>{{es}} [[Francisco Pellicer Corellano]]: ''El Relieve del Moncayo''. Diputación general de Aragón, 1987. p 19, pp 29-31.</ref>, L'"Albortú", lo "Plano del Gorrión" y "Mont Albo", coincidindo d'alto u baixo con lo trazatotrazau de la carretera [[Trasmoz]]-[[Los Fayos]].
 
Este proceso de [[captura fluvial]] ye en lo marco de capturas fluvials de la zona sudueste de la cuenca de ld'Ebro y que encara continan en l'aria de Soria, a on que se vei como la cuenca de ld'Ebro se fa més gran a costa de la cuenca de lo río Duero por la mayor pendient de poder erosivo de los afluents de ld'Ebro.
 
== Toponimia ==
[[Imachen:Río Queiles en Tarazona.jpg|thumb|250px|En pasando por [[Tarazona]]]]
Seguntes bellsbell autorsautor como [[Manuel Gargallo Sanjoaquín]] lo toponimo "Queiles" deriva de lo latín ''Kalybs'' ("[[acero]]"), preso de ''Chalybes'', un lugar griego conoixitoconoixiu por las menas de fierro y seguntes la tradición descubridors de l'acero.
 
[[Chustín]] en ala suya obra Lipsiae situa olo río ''Chalybe'' en [[Gallaecia]] y escribe:
{{Cita|importants son los suyos materials de fierro pero l'augua ye més fuerte que lo [[fierro]], car por las qualidatz especials suyas torna lo fierro més esmolatoesmolau y compacto; entre ellos no se posa a pruebapreba dengún [[dardo]] que no lo haigan templatotemprau antesenantes en lo río Birbili u en lo '''Chalybe'''. Por ixo dicen '''Chalybes''' a los pueblos vicins a este río que va debant de los atros por lo suyo fierro}}
 
[[Adolf Shulten]] en ''Iberische Landeskunde Geographie des Antiken Spanien'' identifica lo ''Chalybes'' de Chustín como l'actual "Queiles".
{{Cita|Chustín nombra como ríos especialment adequatosadequaus por lur augua frida pa lo temple de fierro a lo Birbilis y a lo '''Chalybs'''. Como lo Bilbilis (Birbilis) ye doncas lo Xalón, s'habrá de mirar chunto a l'atra ciudat de lo fierro, a piet de Moncayo chunto a Turiaso, huei Tarazona, y doncas identificar lo ''Chalybs'' con lo Queiles}}
 
[[Isidoro de Sebilla|San Isidoro]] en las suyas ''Etimolochías'' torna a citar lo ''Chalybs'' como un río con auguas sobrebuenas pa lo temple de lo acero. Manimenos huei se sapesabe que las auguas no tienen denguna cosa especial y lo que feba bueno l'acero yera la materia prima que no teneban en atros puestos.
 
Antes de los romans lo río debeba de tener un nombre en [[idioma celtibero|celtibero]] que s'ha perditoperdiu. La evolución dende ''Kalybs'' ta ''Queiles'' ha estatoestau:
*''Kalybs'' > ''Cailbs'' > ''Cails'' > ''Cailes'' (con vocal d'apoyo) > ''Queiles '' (diftongo que cierra u por influencia de l'[[arabe hispán]] u por hipercorrección contra ''rai'' y ''lai'').
 
Los escritors musulmans en luenga arabe escribiban ''Kalas'' u ''Kalez''. en lo ''[[Libro Chantre]]'' s'escribe siempre como ''Queiles''. En Tarazona se puede sentir ''Queiles'' u ''Cailes''.<ref>{{es}} [[Manuel Gargallo Sanjoaquín]] ''Toponimia turiasonense (I)''. Archivo de filología aragonesa. Lª XLIV-XLV. 1990.</ref>
 
Ye curioso que lo suyo afluent ''río del val'' (de seguro que en aragonés orichinal estió ''río de la Val'') se clame ''Cailes'' en la suya part [[Provincia de Soria|soriana]]. Como ye més luengo que lo río Queiles en lo [[forcallo]] que fan ye posible que d'antes lo que se clamase ''Queiles''/''Cailes'' auguas entalto fuese precisament l'actual ''río del Val'' dica [[Ólvega]], y que en Soria esehese fosilizatofosilizau ala forma con ''a'' teoricament més antiga.
 
== Referencias ==
Linia 49:
*{{es}} [[Manuel Gargallo Sanjoaquín]]: ''Toponimia turiasonense (I)''. [[Archivo de filología aragonesa]]. Lª XLIV-XLV. 1990.
 
{{Plantilla:Ríos de la cuenca hidrografica de ld'Ebro}}
 
{{DEFAULTSORT:Queiles}}
Linia 55:
[[Categoría:Ríos de Navarra]]
[[Categoría:Ríos d'a provincia de Soria]]
[[Categoría:Afluyents de ld'Ebro]]