Diferencia entre revisiones de «García Ferrández d'Heredia»

Contenido eliminado Contenido añadido
Jpbot (descutir | contrebucions)
m →‎Vinclos externos: sigo con o bot, replaced: uzesor → uccesor (2), redezesor → redecesor (2)
Sin resumen de edición
Linia 38:
}}
 
'''García Ferrández d'Heredia''' ([[1335]]-[[1411]]) estió un [[Lista de bispes y arcebispes de Zaragoza|arcebispe]] de [[Diocesi de Zaragoza|Zaragoza]] que destacó por la suya actividat construtoraconstructora, por empentar l'[[arte relichioso]] y por la suya participación en la politica de lo [[reino d'Aragón]].
 
Ye naixitonaixiu de [[Munebrega]] en [[1335]] y yera fillo de lo segundo matrimonio de lo suyo padre, [[Blasco Ferrández d'Heredia]], en una familia a mancerca de lo [[Gran Mayestre]] de la [[Orden d'o Hespital|Orden de lo Hespital]], [[Johan Ferrández d'Heredia]]. Los [[Ferrández d'Heredia]], branca borda de lo rei [[Chaime I d'Aragón]], emparentarían por matrimonio con la branca borda de los [[Familia Luna|Luna]] aragoneses que en ye descendient lo [[conestable]] de Castiella [[Alvaro de Luna]].
 
Principia la suya carrera eclesiastica como [[calonche]] de [[Mallorca]] en [[1372]] y més entabán esdevién [[diacono]] de [[Sant Feliu]] de [[Chirona]].
 
Ye la protección de lo suyo ilustre apellito lo que li facilita la [[seu bispal]] de [[Vic]] ([[1377]]), pero teneba conflictos con lo [[capítol de la seu|capítol]] d'ixa seu. A més, [[Pero IV lo Cerimonioso]] desconfiaba d'ell por la suya gran amistat con lo infant Chuan, y por ixo lo destituyó en [[1383]]. Dimpués de morir Pero IV, lo infant Chuan, desvenitodesveniu [[Chuan I d'Aragón]], lo puyó a la cadiera arcebispal de [[Zaragoza]] en [[1389]]. Estió consellero de Chuan I y de [[Martín I d'Aragón|Martín I]].
 
[[Chuan I d'Aragón|Chuan I]] lo autorizó pa fortificar y cercar la villa d'[[Albalat de l'Arcebispe]]. Destaca la suya labor en la construcción de lo [[Castiello de Val de Robres|castiello]], ilesia y puent de piedra de [[Val de Robres]]; [[Martín I d'Aragón|Martín I]] lo autorizó pa que fortificase y cercase la villa de [[Val de Robres]]. Dita villa yera adscrita a lo [[arcebispato de Zaragoza]] dende [[1317]], y quan i plega García las obras de la nueva ilesia ya yeran en marcha por lo suyo predecesor [[Lope Ferrández de Luna]].
 
Manimenos, ye García qui estableix de reconstruir lo castiello defensivo que ya existiba y d'examplarixamplar-lo dica tornar-lo en lo suyo palacio-residencia, dando lo primer trango ta l'aspecto que se poderá esnavesar pa cutio.
 
Poco sapemossabemos de la suya actuaziónactuación eclesial y politica. Se sapesabe que estió fidel a [[Benedet XIII d'Avinyón|Benedit XIII]] mientres lo [[Scisma d'Occident]]. Ye de suponer que a imitación de lo suyo tío, que debanta una ilesia mortuoria en [[Casp]], D. García establexestableix fer lo mesmo en la ilesia que rechentan los [[Orden de Sant Francisco|franciscans]] en [[Teruel]], con enchaquiamotivo de la devoción a los santos martirs [[Chuan de Perusa]] y [[Pietro de Saxoferrato]], veneratosveneraus en la suya ilesia.
Se desvinió que como hombre eminent que ye, fa part de la colla de notables que en [[1411]] debaten en las [[Cortz de Calatayú]] sobre la difícil succesión a la [[cadiera reyal]] que planteya a la rechencia la muerte de [[Martín I d'Aragón|Martín I]] sin haber nombratonombrau succesor, en meyo de las aspiracions de entre los presuntos hereders y los bandos ya feitos entro los nobles.
 
Dimpués de debates fuertes a mayor parte de los compromisarios se decanta por [[Ferrando I d'Aragón|Fernando de Antequera]] como candidato, ixo heba estato posible por la intervención decisiva de Don GarzíaGarcía. Los partidarios de [[Chaime d'Urchel]] creyen que ha plegatoplegau prou luent y que ye perigloso pa las suyas fins, y doncas [[Antón de Luna]] lo mata l'[[1 de chunio]] de [[1411]] quan tornaba ta Zaragoza por un camín entre [[L'Almunia de Donya Godina]] y [[Almonecir de la Sierra]],<ref>{{an}} [[:m:s:ca:Carta_dels_ambaixadors_d%27Arag%C3%B3_al_Parlament_de_Catalunya_sobre_la_mort_de_l%27arquebisbe_de_Saragossa_(02-06-1411)|''Carta d'os embaixadors d'Aragón a o Parlamento de Catalunya sobre a suya muerte'']].</ref> en una emboscata[[emboscada]].
 
Lo apedecan provisionalment en L'Almunia, dende a on, por disposición de l'arcebispe nuevo de Zaragoza,que las suyas restas las trasladan ta la [[Ilesia de Sant Francisco de Teruel|Ilesia de Sant Francisco]] de [[Teruel]] por disposición de l'arcebispe nuevo de Zaragoza, seguntes letras datas en [[Muel]] a [[29 d'agosto]] de [[1427]]. Dimpués en l'anyo [[1737]] las suyas restas, apedecatasapedecadas primero baixo la vercha de lo [[presbiterio]], en lo costatocostau de l'altar de Sant Antón, las metioron en un [[sarcofago]], a ran de lo presbiterio, en lo costatocostau de lo [[evanchelio]].
 
== Vinclos externos ==