Diferencia entre revisiones de «Navallo»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Linia 2:
Un '''navallo''' u '''balset''' ye una [[basa]] u [[basón]] artificial u natural que reculle bell tiempo l'[[augua]] de [[plevia]] y a on puet abrevar lo [[bestiar]].
 
Los navallos se pueden fer con la tecnica de la [[piedra seca]], primero fendo un [[foyo]] d'un metro y meyo de fondura y uns 6 m de diametro y dimpués fendo paretz de piedra seca con un contorno circular arredol d'ixe foyo menos por un puesto pa permitir tanto que entre la chent como l'augua.
Los navallos son puntos importants en la distribución de muitos [[anfibios]] en ariaszonas secas de lo [[Sistema Iberico]] oriental. La valguavalua ecolochica de beluns de los navallos ha motivau que un navallo de [[Lo Toro]] ([[Alto Palancia]]) siga protechito dende lo [[5 de noviembre]] de [[2004]] con tot lo [[Parache Natural Municipal El Pozo Junco]] con una superficie de 7,05 ha muito amáncerca de la muga con la [[comarcas d'Aragón|comarca]] de [[Gúdar-Chabalambre]]. En [[Altura (Castellón)|Altura]] ([[Alto Palancia]]) bi ha muitos Alchipes-Navallos de piedra seca declaraus "patrimonio agricola".
 
Son equivalents de los navallos de lo [[Sistema Iberico]] las ''lavanhas'' d'[[Occitania]] y, dica cierto punto y en atro ambient climatico y ecolochico, los ''dew pounds'' u ''"estanyos d'agualera''" d'Anglaterra.
 
== Toponimia ==
Por estar puntos importants pa los [[pastor]]s muitos navallos reciben denominacions concretas orichinando microtoponimos. La parola "navallo" se troba tarcual en la [[toponimia aragonesa]] de puestos a on l'[[aragonés de la Val de l'Ebro]] desapareixió fa sieglos como [[Azuara]], [[Blesa]], [[Ferrera de los Navarros]], [[Loscos]], [[Moyuela]], [[Muniesa]], [[Novallas]], [[Plenas]], [[Tosos]] y [[Villanueva de la Uerba]], y como ''navajo'' en l'ariala zona de l'[[aragonés d'as comunidatz aragonesas]] y de las [[aragonés d'as Comarcas Churras|comarcas churras]], remontando-se a ''navacho''. En las comarcas churras trobamos lo macrotoponimo actual [[Navajas]] que se remonta a [[Navachas]].
 
Los toponimos ''navazo'' de la [[Sierra d'Albarrazín]] y [[Rincón d'Ademuz]] y las suyas redoladas representan un cambio de sufixo documentau ya en la [[baixa Edat Meya]] y común con lo castellán de muitas zonas.
Linia 15:
En lo dominio [[galaico-portugués]] bi ha muitos toponimos con ''navalho'' u ''navallo'', lo mesmo que en lo dominio [[astur-leyonés]] ''lavayu'', ''navayu'' (u ''navachu'' en l'[[asturián occidental]] de dos zonas montanyosas). Bi ha una aldeya en lo concello d'[[Ayer (Asturias)|Ayer]] dita ''Ḷḷavayos'', un lugar en lo concello de [[Grau (Asturias)|Grau]] dito ''Lavayos'' y una [[Sierra de Llavayos]] en [[Parres]]. En [[Figueruela de Abajo]] ([[provincia de Zamora|Zamora]]) bi ha dos microtoponimos con la parola ''lavayo''.
 
Tamién por la suya importancia en la ocupación y espleitación de lo territorio amáncerca d'ells bi ha chacimientos arqueolochicos u muestras d'arte rupestre, y por ixo bi ha nombres de puestos arqueolochicos con las parolas ''lavajo'', ''navajo'' u ''navazo'' en castellán (en ariaszonas d'[[influencia lingüistica|influencia]] de l'aragonés a sobén ''navajo''). Un eixemplo en ye ''[[Prado del Navazo]]''.
 
== VeyerSe veiga tamién ==
*[[Basa]].
*[[Basón]].
*[[Dolina]].
*[[Estanyo]].
*[[Lavallo]].
*[[Nava]].
*[[Navachas]].
*[[Polje]].
*[[Tollo]].
 
== Vinclos externos ==