Diferencia entre revisiones de «Río de la Fuent d'el Berro»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Sin resumen de edición
Linia 11:
Lo '''Río de la Fuent d'el Berro''' ye lo principal [[afluent]] de lo [[río Guadalaviar]] en la [[Sierra d'Albarrazín]].
 
Naixe en la [[Fuent d'el Berro]], situatasituada en una "manga" u prolongación de lo termin d'Albarrazín que bi ha entre los termins de [[Fridas d'Albarrazín|Fridas]] y [[Calomart]]. Antes de la Fuent del Berro lo [[cauz]] de lo río reculle las auguas d'un ventallo de [[barranco]]s que bi ha a lo norte de la [[Muela de Fridas]], en lo termin de [[Fridas d'Albarrazín]].
 
Tien dos tramos a on lo cauz ye entallatoentallau en lo [[substrato rocoso]], la Foz d'el río Blanco u Canyón de los Arcos y la Foz de Calomart<ref name=PAISACHESTERUEL>{{es}} [[José Luis Peña Monné]], [[Luis Alberto Longares Aladrén]], [[Marta Espinalt Brillas]]: ''Paisajes naturales de la provincia de Teruel. Guía del medio natural''. [[Instituto de Estudios Turolenses]], 2000. ISBN: 84-86982-97-9. pp 53-58.</ref>.
 
La Foz d'el río Blanco corresponeu a lo [[curso alto]]Canyón de lolos río,Arcos ons'ha trescruzafeito por encaixamiento en [[calsinera]]s y [[dolomía]]s churasicas. Bi ha [[ripa (topografía)|ripa]]s u paretz quasi verticals, [[pinaclo]]s como ''[[El Moricacho]]'', [[covacho]]s, y un puent natural (Lo paisache''Puente tiende encarala trazasToba''). naturalsLa encaravechetación quenatural ipende haigaen unaformacions de [[zutepin]]s, [[sabina]]s y bells[[chinebro]]s. Bi ha uns quantos molins (''Molino de las [[Pisada]]s'' y ''Molino de abajo'').<ref Biname=PAISACHESTERUEL/>, hay [[ripauna presa (topografíaLa ''Presa del Pozo de los Ahogados'')|ripa<ref name=TACHOTURIAMILLARS>{{es}} [[Prensa Diaria Aragonesa]]s: u''Los paretzríos quaside verticalsAragón. Ríos Mijares, Turia y Tajo''. [[mallo]]sEl aislatosPeriódico yde Aragón]], [[covachoDiputación General de Aragón]]s, resaltando2005, entrepp 58-59.</ref>. Ye un punto d'inspiración de [[pinleyenda]]s, como la [[sabinahistoria d'El Moricacho de la Foz]]s y l'[[chinebroaparición demoniaca]] en lo Molino de las Pisadas, a on que bi ha [[icnita]]s.
 
En Calomart lo río trescurzatraviesa uns materials de [[cheso (roca)|cheso]]s y archilas de facies [[Keuper]] y la val s'enamplaixampla. Bi ha una chicota [[huerta]].
 
Manimenos quan lo río deixa dezaga ixos materials torna a encaixar-se de sopetón ta l'este, onpor bi hatrobar-se materials calsinosos y forma la Foz de Calomart (''Canyón de Calomarde'' en castellán). La carretera d'Albarrazín ba paralela a lo río. A lo piet de las [[ripa (topografía)|ripa]]s bi ha [[tartera]]s, que a vegatasvegadas fosilizan atras acumulacions de materials de ladera més antigos indicadors de [[periglacialismo]]<ref name=PAISACHESTERUEL/> en un clima que i heba en la zaguera glaciación u [[Würm]]. La carretera d'Albarrazín va paralela a lo río. En la marguin ezquierda de la val ye lo ''[[Rollo de Calomarde]]'', un puent natural calsinoso envistable dende la carretera, y que puet corresponder con lo ''Despenyadero de Ruello'' mencionau en lo "''[[libro de pasos, masadas, abrevaderos y dehesas]]''" de l'archivo de la Comunidat d'Albarrazín y con materials escritos dende [[1326]].
 
LoEn méseste intresantendreito dese la Foz de Calomart yetroba la ''cascadaCascada de CalomardeBatida''<ref name=TACHOTURIAMILLARS/>, un salto de bells 20 m. Lo río cayey sobrecon una [[gorga]] rodeyatorodeyada de tot por paretz de [[travertín|travertin]]s que se formoron entre fa 10.000 y 7.000 anyatasanyadas, quan lo río no yera tan rapido y lo clima yera més calido. La formación de travertins encara ye activa, pero menos, porque predominan los procesos d'[[erosión]]<ref name=PAISACHESTERUEL/>. Quan se formó la mayor part de los travertins o clima lo río no yera tan rapido y lo clima yera més calido.
En la marguin cucha de la val ye lo ''[[Rollo de Calomarde]]'', un puent natural calsinoso bells metros por dencima de la carretera, y que puet corresponder con lo ''Despenyadero de Ruello'' mencionato en lo "''[[libro de pasos, masadas, abrevaderos y dehesas]]''" de l'archivo de la Comunidat d'Albarrazín y con materials escritos dende [[1326]].
 
Pasa tamién a mancerca de [[Royuela]]. En un pratoprau embadinatoembadinau temporalment por lo río bi ha una localidat de lo endemismo botanico ''[[Puccinellia pungens]]'', que tamién se troba en la [[Laguna de Gallocanta]].
Lo més intresant de la Foz de Calomart ye la ''cascada de Calomarde'', un salto de 20 m. Lo río caye sobre una [[gorga]] rodeyato de tot por paretz de [[travertín|travertin]]s que se formoron entre fa 10.000 y 7.000 anyatas. La formación de travertins encara ye activa, pero menos, porque predominan los procesos d'erosión. Quan se formó la mayor part de los travertins o clima lo río no yera tan rapido y lo clima yera més calido.
 
DesembocaLo río de la Fuent d'el Berro se reculle en lo río Guadalaviar en frent d'un puesto dito en la [[baixa Edat Meya]] ''Entramasaguas'' y huei en castellán ''Entrambasaguas'', que vien de lo latín ''INTER AMBAS AQUAE'' y da ideya de [[forcallo]] de ríos.
Pasa tamién a man de [[Royuela]]. En un prato embadinato temporalment por lo río bi ha una localidat de lo endemismo botanico ''[[Puccinellia pungens]]'', que tamién se troba en la [[Laguna de Gallocanta]].
 
== Referencias ==
Desemboca en lo río Guadalaviar en frent d'un puesto dito en la Edat Meya ''Entramasaguas'' y huei en castellán ''Entrambasaguas'' que vien de lo latín ''INTER AMBAS AQUAE'' y da ideya de [[forcallo]] de ríos.
{{listaref}}
 
== Bibliografía ==
* {{es}} [[Jorge Hermosilla Pla]] (dir.):''Los regadíos históricos del Alto Turia turolense''. Generalitat Valenciana, Conselleria de Cultura, Educació i Esport, Universidad de Valencia, 2008. ISBN: 978-84-370-7316-3.
* {{es}} [[José Luis Peña Monné]], [[Luis Alberto Longares Aladrén]], [[Marta Espinalt Brillas]]: ''Paisajes naturales de la provincia de Teruel. Guía del medio natural''. [[Instituto de Estudios Turolenses]], 2000. ISBN: 84-86982-97-9.
 
{{ríos de la cuenca hidrografica de Guadalaviar}}