Diferencia entre revisiones de «Requena-Utiel»

Contenido eliminado Contenido añadido
Legobot (descutir | contrebucions)
m Bot: Migrating 11 interwiki links, now provided by Wikidata on d:q2247618 (translate me)
Sin resumen de edición
Linia 16:
}}
 
'''Requena-Utiel''' ye una [[comarcas d'o País Valencián|comarca]] [[idioma castellán|castellanoparlant]] d'o interior d'o [[País Valencián]], situata en a [[provincias d'Espanya|provincia]] de [[provincia de Valencia|Valencia]] y con [[Capital (politica)|capital]] en [[Requena]].
 
Encara que historicament perteneixeba a la [[Corona de Castiella]], s'incorporó a lo [[País Valencián]] en o [[sieglo XIX]].
 
== Cheografía ==
Muga por o norte y por l'ueste con [[Castiella-La Mancha]], a lo noreste con [[Los Serrans]], a l'este con a [[Fueya de Bunyol]], a lo sud con a [[Val d'Ayora]].
De fueras d'a suya marguin meridional, por a on que pasa o [[río Cabriuel]], a comarca de Requena-Utiel ye rodeyada de sierras: [[sierra de las Cabrillas]] a l'este, [[sierra de Mira]] a lo norueste, [[sierra d'el Remedio]] a lo norte. Ye travesada por o [[río Magre]], afluent d'o [[río Xúcar]].
 
=== ParlaMugas ===
Muga por o norte y por l'ueste con [[Castiella-La Mancha]], a lo noreste con [[Los Serrans]], a l'este con a [[FueyaFoya de Bunyol]], a lo sud con a [[Val d'Ayora]].
 
== Luengas y parlas ==
{{articlo principal|castellán manchego}}
A parla d'a comarca d'Enguera-Utiel se clasifica en o [[dialecto manchego|castellán manchego]], pero bi ha [[adstrato]] [[idioma aragonés|aragonés]] y [[idioma catalán|catalán]], visible en:
*Casos de palatalización d'a L- inicial: ''llatir'', ''lladre''
*Uso d'o verbo ''caler'', arcaísmo castellán común con l'aragonés y catalán.
*Lexico con [[influencia lingüistica|influencia]] aragonesa y catalana: ''apanyar'', ''bajoca'', ''[[baladre]]'', ''corcar-se'', ''fuchina'', ''majo'', ''[[melsa]]'', ''morreras[[morrera]]s'', ''pansío'', ''repelar'', ''rosigar'', ''talegazo'', ''tío'', ''tresnal'', ''[[rondalla]]'', ''pansa'', ''ansí''.
*Casos de conservación d'a F inicial: ''falcar'', ''fanfarria'', ''[[femater]]'', ''fuchina''
*Evolucions d'a S- inicial latina coincidents con l'aragonés: ''[[choto]]'', ''[[chulla]]'', ''[[chiflar]]'', ''[[zuro]]''.
*Conservacions d'as xordas intervocalicas coincidindo con l'aragonés y bell dialecto mozarabe: ''[[cayata]]'', ''acachar''.
*Participios adchectivalizatos fuertes, (con accentuación en a radiz, herencio en muitos casos d'un participio latín): ''pago'', ''nublo'', ''abrigo''. Son arcaísmos castellans, pero ''nublo'' en concreto encara s'usa muito en Aragón, tanto en castellán d'Aragón como en aragonés.
*[[DeminutivoDiminutivo -ico]], (arcaísmo castellán, propio d'o castellán oriental, usual en castellán d'Aragón pero que no ye chenuinchenuino de l'aragonés.
 
{{Municipios Requena-Utiel}}