Diferencia entre revisiones de «Ferranyal»

Contenido eliminado Contenido añadido
Jpbot (descutir | contrebucions)
replaced: meyev → mediev (2)
Sin resumen de edición
Linia 1:
[[Imachen:Rozh.jpg|thumb|300px|Un ferranyal]]
Un '''ferranyal''' ye como se diz a un campo sembrato con [[segal]] u atro [[cerial]] verde ([[ferraina]]) u un campo on se gosa sembrar yerbashierbas [[leguminosa]]s ([[alfalz]], [[beza]], [[esparceta]]), familia de plantas con gran importancia pa o suelo y alimentación porque prenen o [[nitrochén]] atmosferico y sintetizan més [[aminoacido]]s que no atras plantas.
 
En os dos casos a finalidat ye conseguir [[hierba]] pa que minche o bestiar. En o primer caso o bestiar paixenta a fins d'[[agüerro]] sin que desapareixca a hierba dimpués d'[[hibierno]] (quan se solta o bestiar a paixentar en os ferranyals se diz ''dar a ferraina'' u ''correr a ferraina''). En o segundo caso, os propietarios dallan as leguminosas pa [[ferraina]].
Linia 9:
{{Cita|Si tienen casas, palomares, colmenares, eras, pajares, masadas, '''ferrenyales''', pieças de tierra, [[zafranar|cafranar]]es, cerradas, prados, vinyas, huertos, ...}}
 
En a [[Comunidat d'Albarrazín]] deciban ''ferrenyal'' a un campo chicot sembrato con [[graminia]]s situato en as [[heredat]]z a man d'as [[vivienda]]s. Estos campos yeran destinatos a alimentar a lo [[bestiar]] de labor mientres a primavera, y pa evitar o [[pastoreyo]] con uellas u crabas se feban unas [[tapia]]s de piedra y [[arbusto]]s, y por ixo huei lis dicen ''cerradas'' en o castellán local, pero encara en a [[Sierra d'Albarrazín]] tamién los se denominan ''erreñales'' u ''arrañales''. A o texto d'a sentencia de [[Rodenas]] de 1543 se nombran muitos ''ferreñales''.<ref>{{es}} [[Jose Manuel Berges Sánchez]]: ''Actividad y estructuras pecuarias en la Comunidad de Albarrazín (1284-1516)''. [[Centro de Estudios de la Comunidad de Albarracín]]. Colección Estudios, 5. Primera edición, 2009.</ref>
 
En o [[sieglo XV]] escribiban ''fereginal'' (/ferechinal/) en [[Mirambel]],<ref>{{es}} [[Germán Navarro Espinach]] ''Cuentas del Concejo de Mirambel (1472-1489)''. [[Instituto de Estudios Turolenses]], 2008.</ref> que puet estar un [[catalanismos en l'aragonés|catalanismo]] fonetico:
{{cita|620.(tachado: Item, en apres fue visto por los ditos officiales e contadores el dito Johan Miguell haver recebido por las liuras de Verthomeu Miralles que no eran en el libro de Johan Miguell, que son cinquanta una lliura, e por las liuras del pedrapiquero '''del fereginal''' de Flovia que son ocho liuras, e de Jayme de Verra mayor, que son ocho lliuras.}}
 
Linia 25:
 
== Bibliografía ==
*{{es}} [[Chesús Casaus Parrilla]] y [[Pascual Miguel Ballestín]]: ''Dizionario de terminos cheograficos''. 2008 Ainas. [[Gara d'Edicions]].
*{{es}} [[José Manuel Abad Asensio]]: ''Algunas Ordenanzas de la Comunidad de Aldeas de Teruel'', en ''[[Aragón en la Edad Media]]'' XIX 2006.
 
[[Categoría:Ganadería]]