Diferencia entre revisiones de «Cuadra»

Contenido eliminado Contenido añadido
mSin resumen de edición
yerba > hierba
Linia 4:
En l'[[Alto Aragón]] existen quadras d'ixas dos maneras. En as casas que per as suyas dimensions el permiten se soleba disenyar una quadra en a planta baixa, á nivel d'a carrera con acceso á traviés d'o [[patio]] u con bella puerta propia en es menos casos. As quadras exentas existen á sobén en as casas que per mida se troban privadas ta poder-las concaber en o edificio de vivienda. Tampoco ye cosa guaire extranya de trobar-se bordas con dos plantas, en as que a planta baixa ye una quadra y o [[suler]] (u planta superior) fa de [[paller]] u de [[falsa]].
 
As quadras en as que se i cerraban os [[mamifero]]s grans, como [[Bos taurus|vacas]] u [[Equus|abríos]], tienen o costumbre de concaber estructuras que permetesen disposar-ie á os animals de forma que ocupasen lo menos espacio que se podese, como p. ex. un [[minchadera|pesebre]] u [[rastillera]] fixa en a que se podese ligar-los y dar-les [[yerbahierba]], con presencia en bells casos d'uns foraus en a paret, ditos «saliners[[saliner]]s» u «salinars[[salinar]]s», en os que se meteba una piedra de sal cristalizada («[[piedra salinera]]») ta que la i podesen laminar. Isto ye caracteristico, más que más, d'as quadras en as que se i guardaba vacumen, pus d'alcuerdo con o costumbre d'antigos, as vacas podeban perder productividat si pasaban frido (diz que se les «curtaba a ''leche''») y ta privar que ixo les pasás se soleban guardar cerradas tot l'hibierno, motivo per el que se les i heba de proporcionar tot el que amenistasen en estando alí.
 
Ta solventar os problemas de [[lempideza]], as quadras se pavimentaban con [[lera|lastras]] de penya quan o suelo de debaixo yera de tierra. Isto yera important ta sacar o [[fiemo]] dimpués, pus iste se gosaba rascar con [[espala]]s ta cargar-lo en simples [[carretillo]]s. Qualques casas, as millor disenyadas, incluiban tamién una canal de desaugüe ta o fiemo, facilitando muito a fayena de limpiar, perque se podeba ayudar muito arrullando-le tarrazos d'augua con un simple [[pozal]].