Diferencia entre revisiones de «Propuesta ortografica de l'Academia de l'Aragonés»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
m Paragrafo inicial y cambios en "proceso de reforma grafica"
Linia 1:
[[Imachen:Propuesta.jpg|thumb|Portalada d'a ''Propuesta ortografica de l'Academia de l'Aragonés,'' d'o Estudio de FilologíaFilolochía Aragonesa (Zaragoza, 2010)]]
 
A '''Propuesta Ortografica de l'Academia de l'Aragonés''' ye un conchunto de convencions graficas pa l'[[Idioma aragonés|aragonés]] y as suyas variedatz, publicau en [[2010]] <ref name=POACAR>Estudio de Filología Aragonesa'': Propuesta ortografica de l'Academia de l'Aragonés'', Edicions Dichitals de l'Academia de l'Aragonés, Zaragoza, octubre de 2010; 2ª edición, diciembre de 2010</ref>. por o [[Estudio de Filolochía Aragonesa]], naixiu en [[chulio]] de [[2006]] como autoridat lingüistica como resultau d'o [[II Congreso de l'Aragonés]], baixo a denominación de [[Academia de l'Aragonés]]<ref name=Actas>''II Congreso de l'Aragonés. Actas'', Edicions Dichitals de l'Academia de l'Aragonés. Zaragoza, abril de 2009. Disponible en linia[http://www.academiadelaragones.org/biblio/Actas_II_Congreso_Aragones.pdf].</ref>.
== Proceso de propuesta de reforma grafica ==
A manca de cheneralización d'as [[Normas graficas de Uesca de 1987|Normas graficas de l'aragonés]] (1987), a suya contestación por a [[SLA]] y os retrasos d'a [[Lei de Luengas]] provocó que asociacions, como lo [[Ligallo de Fablans de l'Aragonés]], y particulars, como [[Francho Rodés Orquín]], que feban servir as normas graficas d'o [[I Congreso de l'Aragonés]], de conchunta con atras asociacions y particulars, encetasen en [[2005]] un proceso clamau ''[[Chuntos por l'Aragonés]]''.
 
== Proceso de propuesta de reforma grafica ==
L'obchectivo d'iste proceso yera de reivindicar a unidat d'a luenga y complegar voluntatz ta celebrar un [[II Congreso de l'Aragonés]] que creyase una ''autoridat lingüistica'' ta l'aragonés.
A manca de cheneralización d'as [[Normas graficas de Uesca de 1987|Normas graficas de l'aragonés]] (1987), a suya contestación por a [[SLA]] y os retrasos d'a [[Lei de Luengas]] provocó que asociacions como l'[[Asociación Cultural Nogará-Religada]], o [[Consello d'a Fabla Aragonesa]] y o [[Ligallo de Fablans de l'Aragonés]], que feban servir as normas graficas d'o [[I Congreso de l'Aragonés]] encetasen en [[2005]] un proceso clamau ''[[Chuntos por l'Aragonés]]'', chunto a o [[Instituto d'Estudios Altoaragoneses]], asociacions como o [[Rolde O Caixico]] de [[Samianigo]], o [[Rolde de Estudios Aragoneses]], Espelungué, Calibo, Fendo Traña ([[Sobrarbe]]), Purnas ([[Somontano]]), CREABA, [[Asociación A Gorgocha]] ([[Ansó]]), [[Colla Unibersitaria por l'Aragonés]], Parola y [[ESTRELA]], y particulars como [[José Lera]], [[Roberto Serrano]], [[Manuel Castán]] u [[Juan José Guillén Calvo]]<ref>''Auta d'o día 28 de mayo d'a Comisión Organizadera d'o II Congreso de l'Aragonés''. Biescas. Disponible online[http://www.laragones.com/autas/AUTA28-05-05.doc].</ref>.
 
EnL'obchectivo d'iste proceso yera de reivindicar a unidat d'a luenga y complegar voluntatz ta celebrar un [[II Congreso de l'Aragonés]] que creyase una ''autoridat lingüistica'' ta l'aragonés. Dito ''II Congreso'' se celebró en [[chulio]] de [[2006]] y, a resultas, se creyó ol'asociación [[Estudio de Filología Aragonesa]] (autodenominaucon a denominación ''[[Academia de l'Aragonés]])''. Ista asociación, formada por personas con sensibilidatz diferents respective a la normativización d'a luenga, recibió o refirme de numerosas institucions y prencipió a "''treballar en as ferramientas teoricas que permitisen [...] endrezar tota la fayena de codificación y normativización''" <ref>Estudio de Filología Aragonesa'': Propuesta ortografica de l'Academia de l'Aragonés'', Edicions Dichitals de l'Academia de l'Aragonés, Zaragoza, octubre de 2010; p. V</ref> d'una [[estandarización (lingüistica)|variedat stándard]] d'aragonés.
 
En febrero de [[2010]], publicó los suyos primers resultaus, a ''[http://www.academiadelaragones.org/biblio/PROPUESTA_ORTOGRAFICA_PROVI.pdf Propuesta Ortografica Provisional de l'Academia de l'Aragonés]'', que pasó ta un proceso d'estudio d'as esmiendas feitas por a comunidat. En octubre de 2010, publicó a ''[http://www.academiadelaragones.org/biblio/EDACAR7_2.pdf Propuesta ortografica de l'Academia de l'Aragonés]''<ref>Estudio de Filología Aragonesa'': Propuesta ortografica de l'Academia de l'Aragonés'', Edicions Dichitals de l'Academia de l'Aragonés, Zaragoza, octubre de 2010; 2ª edición, diciembre de 2010<name=POACAR/ref>.
 
== Prencipios y criterios de codificación ==