Diferencia entre revisiones de «Tinenza»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Jpbot (descutir | contrebucions)
replaced: nome → nombre (2), meyev → mediev (2)
Linia 1:
La '''tinenza''', '''tenencia''' u '''tenienza''' yera una institución [[Edat Meya|meyevalmedieval]] exclusiva de lo [[reino d'Aragón]] que amaneixió en lo [[sieglo XI]] y duró dica fins de lo [[sieglo XII]]. Consistiba en lo mandato que exerceba un [[noble]] sobre [[castiello]] y la suya redolata en nombre de lo rei. En ixe territorio lo "tenent" feba de delegato politico y exerceba funcions administrativas, fiscals y chudicials.
 
Lo sistema de tinenzas representa la primera organización administrativa de lo reino, enantes lo papel d'organización territorial lo constituiban los monesterios de lo periodo condal. La suya desaparición a fins de lo sieglo XII se produció porque yera cara pa lo rei. D'esta traza [[Alifonso I lo Batallero]] creyó una institución menos costosa: La [[Comunidat d'Aldeyas]].
 
<!--Lo reino d'Aragón dende lo [[sieglo XI]] yera costituito tanto por ''TERRA REGIS'' ("tierra de lo rei") como por ''HONOR REGALIS'' ("onor reyal"). La ''TERRA REGIS'' la formaban zercuscrizions politicas que, china china e por prozesis diferens, eban esdebenito propiedat de lo rei: [[Aragón]], [[Sobrarbe]] e [[Ribagorza]], primero, e lo [[reino de Zaragoza]] dimpués. La relazión de lo [[rei d'Aragón|rei]] con los abitadors de cadaguna d'ellas yera diferent, e tamién conserboron la suya tradizional estrutura interna. La ''HONOR REGALIS'' la formaban bellas zercuscrizions territorials que lo monarca gosaba entregar a los [[barón (tetulo)|barons]] pa que las almenistrasen en nomenombre suyo. Tamién s'adibioron en la ''onor reyal'' un camatón de biens de diferens clases como monesterios, ilesias, menas, salinas, molins e diferens tierras.
 
Lo rei yera obligato a asegurar que los suyos barons tenesen una bida digna, encara que estos lo compensaban con la suya aduya melitar. La traza que teneba lo rei pa compensar més a sobent d'aduya melitar de los suyos barons yera la entrega de biens, clamatos onors, que formaban parte de la ''HONOR REGALIS'', ye dizir, los nobles "teneban" la tierra u a begatas una funzión publica en ella, en nomenombre de lo rei, e por ixo se clamaban "Tenients" (''TENENTES'' en latín).
 
La Tinenza no yera només que un castiello, gosaba comprener tamién un territorio arredol que en dependeba. En ixe territorio los tenients feban de delegatos politicos, e exerzeban funzions almenistratibas, fiscals e chudicials.
Linia 17:
Las relazions entre lo rei e los tenients suyos yeran bien regulatas. Si lo rei no podeba rebocar la tinenza menos por causas chustas (entre ellas la enfidelidad e la tradizión), lo tenient teneba la obligazión d'estar-li fidel, aconsellar-lo, serbir-lo melitarment, esfender las fortalezas encomanatas e protecher lo reino. Lo SENIOR u siñor por la parte suya, teneba lo dreito d'espleitar la onor, perzibindo las rendas de la tierra e los dreitos de chustizia, a parte d'atras muitas.
 
La importanzia melitar e defensiba de las tinenzas cambeyó, como ye normal, asinas como abanzaba la reconquiesta. Una tinenza en la tierra de muga u [[estremadura (meyevalmedieval)|estremadura]] esdebeniba interior con lo tiempo. La mayor parte de los siñors en teneban encomandatas de las dos clases. Podemos destacar como més importants en l'Aragón actual (sin contar las tinenzas que pasoron a depender de lo reino de Navarra dimpués de morir [[lo Batallero]]):
*[[Abizanda]]
*[[Agüero]]