Diferencia entre revisiones de «Roseta hexapetala»

Contenido eliminado Contenido añadido
wpwiki
Sin resumen de edición
Linia 10:
== A roseta en l'arte román ==
Os romans lo emplegaban muito, y pa os [[hispanorromans]] simbolizaba o [[Chupiter]] hispán, sincretismo entre o Chupiter latín y divinidatz indichenas como "[[Candamius]]". [[Eduardo Peralta Labrador]] comenta en "Estelas discoideas de Cantabria":
{{Cita|Según [[José María Blázquez|J.M. Blázquez]] los hispanos indoeuropeos suponían que el cielo era la morada de los muertos y el dominio de la divinidad suprema -representada por el sol-, lo que indica una concepción astral de la otra vida. En la Galia la rueda y la '''rosácea hexapétala''' eran el símbolo del Júpiter galo ([[Taranis]]). A este respecto R. Lefort des Ylouses y J. J. Hatt han demostrado la ambivalencia de la rosácea, la svástica y la espiral como símbolos del sol y del rayo empuñado por Taranis, divinidad del cielo y de la tormenta. J. M. Blázquez mantiene que las svásticas y las '''rosáceas''' que coronan las estelas hispano-romanas representaban también al sol y al rayo, estando asociadas al culto a Júpiter, dios supremo de los cielos y de la tormenta que, por el fenómenofenomeno del sincretismo religioso, se asocia al dios supremo de los cielos al que los indígenas daban culto con diferentes nombres en las cumbres de las montañas, tratándose probablemente del Júpiter-Candamio que conocemos por la epigrafía. En el territorio de los astures y de los cántabros se tiene constancia de la existencia de un Júpiter Cantábricus y del culto a Taranis.}}
 
== A roseta como simbolo pagán asimilato por l'arte cristián ==
Linia 16:
Amanix en l'[[Arte romanico]]. En l'[[Alto Aragón]] pueden veyer-se en muitas ilesias romanicas.
 
Huei en o sud d'os [[Alpes]] se diz ''sol d'os Alpes'', igual que bellas [[cardincha]]s, indicando bien clara a suya simbolochía solar. En o [[Pirineu]] as [[cardincha]]s se posan en as [[finestra]]s y [[reportal]]s d'as casas pa esbarrar a las [[bruxabruixa]]s. Se diz que o mesmo [[Carles Magno]] culliba cardinchas pa curar-se o [[figado]].
 
En l'arquitectura tradicional pirenenca y [[Espanya|espanyola]], iste simbolo se marca muito a sobén en os reportals de casas, graners y tamién obchectos ornamentals, y pareix que huei iste simbolo s'emplega como símbolo protector-benefactor.
Linia 31:
 
== A roseta en l'artisanía popular ==
[[Imachen:Chicotén roseta.JPG|thumb|200px|rigth|ExapetalaHexapetala en un [[chicotén]].]]
Os pastors entallan rosetas en figuras que posaban en os collars d'as uellas como elemento protector.
 
Linia 39:
En l'este d'a [[provincia de Teruel]] tamién se'n troban belunas, amás famosa y espectacular a de [[Mirambel]]. As rosetas en Teruel no son tan comuns como en o [[Pireneu]] actual, pero clama l'atención lur pervivencia dende epoca [[Antiga Roma|romana]]:
 
*En [[la Iglesuela]] ey [[Torrelconte]] bi ha rosetas en estelas funerarias romanas u ibero-romanas.
*En os fosals meyevalsmedievals de [[Cretas]], [[Foz Espalda]] y [[La Fraixneda]] bi ha [[estelas discoidals]] con rosetas. En o fosal meyevalmedieval de [[Val de Robres]] yera present una [[Flor d'a Vida]].
*En o portal d'o fosal de [[la Fraixneda]] y en un portal d'a ilesia d'o fosal d'[[Albalat de l'Arcebispe]] bi ha rosetas. Bi n'ha dos en o portal d'a ilesia de San Antón d'[[Ixar]], seguntes beluns l'antiga [[sinoga]] d'Íxar.
 
== Galería d'imachens ==
<gallery>
Imachen:Celtic Crosses - Great Cumbrae.jpg|Roseta hexapetala feita en [[Escocia]].
Imachen:Esteles visigodes del Tossalet de les Basses, MARQ.JPG|Roseta hexapetala feita en o periodo [[reino visigodo de Toledo|visigodo]] en [[Hispania]].
Imachen:Chałupa Gąsieniców Sobczaków, Zakopane, fot. K. Pachla-Wojciechowska, MIK (6987100175).jpg|Roseta hexapetala feita en a estufa d'un forno en una [[capana]] de [[Podhale]], en a redolada de [[Zakopane]] ([[Polonia]]).
Imachen:Chiesa 3 Galdo degli Alburni.jpg|Ilesia con rosetas en a frontera de [[Cilento]] ([[Campania]]).
</gallery>
 
== Bibliografía ==
*[[Eduardo Peralta Labrador]]: LAS''Las ESTELASestelas DISCOIDEASdiscoideas DEde CANTABRIACantabria. (1989)'' en ''ESTELASEstelas DISCOIDEASdiscoideas DEde LAla PENINSULAPeninsula IBERICAIberica''. pp 425–466.
*[[José Manuel Gómez-Tabanera]].: "''Mito y simbolismo en las estelas discoideas funerarias de la Península Ibérica"''.
 
==Vinclos externos==