Diferencia entre revisiones de «Nelson Mandela»

Contenido eliminado Contenido añadido
Linia 62:
== Historia ==
 
'''Nelson Mandela''' ha estau reconoixiu en tot o mundo por a esfensa d’os dreitos humanos, y pasará a la historia como icono d’a luita contra l’apartheid y por a igualdat social. Pasó vintisiet anyos d’a suya vida zarrau en a prisión, y en salir escayeixió o primer president negro de Sudafrica y recibió o [[premio Nobel d’a Paz]] de [[1993]]. A suya ye una historia de luita y dialogo en favor d’a chusticia y a paz.
 
Mandela naixió en 1918 d’[[Umtata]], en a provincia de [[Cabo Oriental]] de [[Sudafrica]], y estió o primer advogau negro de [[Johannesburgo]], de conchunta con [[Olivier Tambo]].
Linia 68:
L’anyo 1944 entró a formar parte d’o [[Congreso Nacional Africano]] ([[ANC]]), partiu que luitaba contra l’apartheid, una segregación racial que s’institucionalizó en [[1948]], quan o Partiu Nacional plegó en o poder.
 
En [[1952]] [[Mandela]] estió trigau vicepresdent de l’ANC, y emprendió una campanya de desobediencia civil contra as leis inchustas, que culminó o 6 d’abril de [[1952]], quan se commemoraban os 300 anyos d’a fundación de [[Ciudat d’o Cabo]] y a plegada d’os primers blancos en [[Sudafrica]]. D’os 10.000 manifestants, 8.500 estioron detenius, entre ells, Mandela. Estió condenau a nueu meses de prisión y arresto domiciliario, y mientres iste tiempo organiza l’ANCl’[[ANC]] en celulas clandestinas.
 
En [[1955]] reapareixió en publico, y l’atro anyo estió deteniu unatra vegada acusau de traición. En [[1961]] estió absuelto, pero en [[1964]] estió condenau a cadena perpetua por a vinculación con o brazo militar de l’ANCl’[[ANC]].
 
No estió liberau dica [[1990]]. Vintisiet anyos engarcholau en condicions muit duras. Entre iste tiempo, estió fendo-se un simbolo a nivel internacional. Asinas, en salir d’a prisión estió eslechiu president de l’ANCl’[[ANC]], en substitución d’[[Olivier Tambo]]. [[Mandela]] esfendió a conciliación y negociación con o gubierno, y a renuncia a la violencia a cambeo de l’abolición de l’apartheid.
 
As negociacions pa meter fin a la segregación racial ocurrioron entre [[1990]] y [[1993]], y culminoron con as esleccions de [[1994]], en que Nelson Mandela estió trigau o primer president negro de Sudafrica.
 
L’anyo [[1993]], [[Mandela]] recibió o premio [[Nobel d’a Paz]], conchuntament con F. de Klerk, zaguer president d’o rechimen segregacionista.
 
Mandela encabezó un gubierno centrau en a reconciliación entre [[1994]] y [[1999]]. Mientres ista presidencia, y pa privar a impunidat en as responsabilidatz de l’apartheid, instituyó o Comité pa la Verdat y a Reconciliación, presidiu por [[Desmond Tutu]]. Tamién en aquell periodo, concretament o 24 de chunyo de 1995, se realizó a final d’o Mundial de [[rugby]], an que a selección sudafricana, os [[Springboks]], se proclamó campeona d’o mundo en [[Johannesburgo]] contra os [[Ajo Blacks]] neozelandeses. Un feito que o [[periodista]] [[John Carlin]] pilla en o libro ‘O factor humano’ (La Campana, 2009) pa explicar o paso de l’apartheid a la democracia sudafricana, con Nelson Mandela de catalizador.
 
'''Nelson Madela''' se retiró d’a vida publica en 2004, tres anyos dimpués d’haber-le diagnosticau un cancer de prostata.