Diferencia entre revisiones de «Comunidat de Teruel (medieval)»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Linia 46:
Podemos estar relativament segurs que a sexma no yera que una división territorial administrativa, intermeya entre l'[[aldeya]] y la comunidat. [[Gargallo Moya]] crei que puet tener relación con lo padrón d'os habitants y la peita de los aldeyans feita por [[Pero II d'Aragón|Pero II]] en 1206.
[[Imachen:Museo provincial de Teruel, portada.jpg|thumb|250px|left|[[Museu Provincial de Teruel]], antiga seu d'a Comunidat de Teruel]]
La primera documentación de la existencia de sexmas en Teruel ye de [[1277]], en la primera [[plega cheneral]] de los aldeyans que en tenemos constancia, celebrata en [[Escoriuela]] y escrita en [[aragonés de las comunidatz aragonesas|aragonés]]. EntreLo losdocumento aldeyansd'esta plega ye lo primero que iparla acudioronde ylo dimpuéscomún firmabande unlas compromísaldeyas trobamosde aTeruel "dony tamién lo primero que Vicentparla de Torremocha,sexmas:<ref>{{es}} seysmero[[Antonio delUbieto ríoArteta]]: ''Historia de Cella"Aragón'' ''Divisiones Administrativas'', Anubar, 1983. p 159.</ref>
{{cita|Item. Dezimos e pronunciamos que en las aldeas ayan e puedan aver los aldeanos cinco notarios publicos: el uno en Sarrión, e sendos en '''cada una de las quatro seysmas'''. E aquel qui agora es en Rubihuelos, sea y en su vida; e di adelant non di aya otro, sacado el escribano de la '''seysma'''.}}
Entre los aldeyans que i acudioron y dimpués firmaban un compromís trobamos a "don Vicent de Torremocha, seysmero del río de Cella".
 
Pocos días dimpués, en [[Perals]], se dicta sentencia y una de las clausulas estableix que en las aldeyas pueda haber-ie 5 escribans publicos: uno en [[Sarrión]] y atro en cadaguna de las quatre sexmas. Tenemos conoixencia de la existencia de quatre sexmas, pero no en conoixemos lo nombre que d'una, la sexma de Cella.
Línea 56 ⟶ 58:
En aviento de [[1324]] i habió una plega cheneral de la comunidat en [[Cedriellas]], y los aldeyans nombroron bells procuradors pa tratar con los de lo concello de Teruel. Entre los atrogants de la carta de procuración se citan a quatre sexmers y bells vicins de beluns de los lugars pertenexients a cadaguna de las sexmas, pero tamién i amaneixen vicins de Nogueruelas, [[Rubiuelos de Mora|Rubiuelos]], Arcos y Sarrión sin mencionar a esta sexma zaguera. Este feito fació pensar a autors como Caruana que a sexma de Sarrión encara no existiba, (pero sabemos que sí, por lo documento de 1309).
 
En 1309 amanixió la Sexma d'ode lo Campo de Visiedo, con aldeyas principalment de la sexma de Cella, pero tamién de Martín y Campo de Mont Agut, que faría que las atras se remodelasen. Dende 1309 ya bi n'ha datos precisos, con documentación segura de la sexma a la que pertenería l'aldeya u con una deducción por a localización. Las aldeyas se distribuyen asinas:
 
*[[Sexma del Campo de Sarrión]]: [[Sarrión]], [[Nogueruelas]], [[Rubiuelos de Mora|Rubiuelos]], [[Arcos de las Salinas]], [[La Puebla de Valverde]], [[Albentosa]], y se puet pensar que [[Almansa (Teruel)|Almansa]], [[Torrillas]], [[Pradas]]-[[Sant Agostín (Teruel)|Sant Agostín]], [[Formich Susano]], [[Formich Chusano]], [[Cabra de Mora]], [[Val de Zebro]], [[Fuents de Rubielos|Fuents]], [[Lo Castellar]] y [[La Gasconiella]].