Diferencia entre revisiones de «Reino visigodo de Tolosa»

sin resumen de edición
m (Manuel Trujillo Berges movió a pachina Reino Visigodo de Tolosa ta Reino visigodo de Tolosa sobre una reendrecera: minuscla)
{{Estato desapareixito
|nombre_oficial = Reino Visigodo de Tolosa
|nombre = Reino visigodo de Tolosa
|nombre_común =
|forma_de_gubierno = Monarquía
|simbolo =
|mapa = Regne visigot de Tolosa 490-507.svg
|aclaración_mapa = Mapa de lo Reinoreino Visigodovisigodo de Tolosa
|capital = [[Tolosa]]
|lema_nacional =
|notas =
}}
Lo '''Reinoreino Visigodovisigodo de Tolosa''' estió un [[estato]] dirichito por los [[visigodos]] que existió dende l'anyo [[475]] (formalment dende l'anyo [[476]]) dica la derrota en la [[Batallabatalla de Vouillé]] en l'anyo [[507]].
 
== Reinato d'Eurico ==
En l'anyo [[476]] lo rei de los visigodos [[Eurico]], que ya podeba considerar-se independient dende l'anyo [[475]], dominaba las provincias [[Narbonense Prima]], [[Viennense]], [[Narbonense Secunca]] ([[Provenza]]) y [[Aquitania Prima]] ([[ArverniaAuvernia]] y [[Berry]], y lo pueblo visigodo yera asentato dende l'anyo [[418]], nominalment como ''foederati'' en las provincias de [[Novempopulania]] y [[Aquitania Secunda]]. La suya [[Capital (politica)|capital]] yera [[Tolosa]]. Los visigodos heban ito estendillando o suyo poder. En l'anyo [[457]] dominaban probablement las provincias de [[Novempopulania]] y [[Aquitania Secunda]]. En [[462]] ya dominaban la totalidat de la provincia Narbonense Prima; en [[466]] dominaban la provincia d'Aquitania Prima; enta l'anyo [[470]] dominoron la Viennense y la Narbonense Secunda y en l'anyo [[475]] lis reconoixioron estas posesions y la suya independencia de feito.
 
Provincias como la [[Tarraconense]], que disponeban d'una independencia de facto, con febles vinclos con lo Imperio, pasoron a auto gonernargubernar-se en [[476]].
 
En [[478]] Eurico y los visigodos combatioron contra los [[burgundios]] en l'[[Ardèche]], y més tarde ([[481]] a [[484]]) ocuporon la resta de [[Provenza]] incluyendo [[Arles]] y [[Marsiella]].
 
No se sabe de tot en que anyo Eurico fació la resta de las conquiestas, pero sabemos que enta l'anyo [[480]], enantes de [[481]], lo conte godo [[Gauterico]], ninviato por Eurico, trescurzótrescruzó los [[Pireneus]] y ocupó [[Pamplona]] y [[Zaragoza]]. Por la mesma epoca Eurico nimbióninvió una expedición a lo comandamiento de lo conte [[Eldefred]] enta la parte costera de la Tarraconense (se discute quala d'ellas estió primero, encara que por un regular se creya que estió la dirichita por [[Eldefred]]). La conquiesta de la [[Cartachinense]], [[Lusitanica]] y [[Betica]] no son documentatas.
 
Esta expedición enta la Tarraconense contó con la colaboración de lo cheneral román [[Vicencio]], que no se sabe si yera un cheneral que heba pasato a lo servicio d'[[Eurico]] u yera lo governadorgubernador militarmelitar provincial román de la Tarraconense u d'atra provincia d'[[Hispania]] (en las cronicas lo titulan ''Dux Hispaniae''). Eurico habió de valer-se de la colaboración d'un cheneral román (como dirichent militarmelitar u como aliato politico) pa asegurar-se la sumisión de los hispanorrromanshispano-romans de la Tarraconense, on pareix que trobó resistencia, probablement dende los grans propietarios hispanorrumanshispano-romans oposatos a ceder dos tercios de la tierra a los visigodos d'alcuerdo con la lei de la ''hospitalitas'' modificata por los visigodos (d'un tercio pasaba a dos tercios). si se sabe que [[Tarraco]], la capital provincial, habió de ser asitiata y presiapresa violentament, encomenzando dimpués la suya decadencia definitiva en beneficio de [[Barcino]] ([[Barcelona]]), decadencia completata anyos dimpués por los musulmans.
 
Manimenos pareixe que Gauterico no trobó resistencia, debant lo temor que un nuevo bueitovueito de poder provocás un nuevo periodo d'achitación pareixito a la [[Bagaudiabagaudia]] de pocas anyatas enantes, u d'incursions de los salvaches montanyeses.
 
No se sabe si tota a provincia Tarraconense se sozmetió con rapideza (con la mencionata resistencia en [[Tarraco]] y talment en bellatrasbell atras zonas), pero lo feito cierto ye que en l'anyo [[506]] escara se luitaba pa ocupar [[Tortosa]]. No se sabe si fue presa inicialment Tortosa y dimpués se rebeló con enchaquia de lo repartimiento de tierras, u por contra la resistencia de los hispanorromanshispano-romans fue desplazando-se enta o sursud, buscando como defensa l'[[Ebro]]. Dirichiba la resistencia un hispanorrománhispano-román dito Pero, a qui li atorgan o títol de ''tiranus'' (tirán, ye dicir, qui se titula rei sin títol legal pa estar-ne), y esta titulación suchiere que Pero s'habría proclamato sobirán con enchaquia de la extinción de lo Imperio y enantes de la entrata de los visigodos (y en tot caso habría succedito a un emperador u linia d'emperadors proclamatos en la Tarraconense dende ixa calendata), encara que no sabemos si se proclamó solo que en la redolata de Tortosa u las suyas pretensions abrazaban tota la provincia, estando la mencionata ciudat lo suyo zaguer bastión. Pero fue vencito y muerto en l'anyo [[506]] y la ciudat de Tortosa ocupata, con lo que los visigodos dominaban ya tota la Tarraconense.
 
[[Gauterico]] conquirió la Tarraconense oriental y probablement arribó en la [[Lusitania]], que se suposa que yera disputata tamién por los [[suevossuebos]], y que amenazaban la retaguardia visigoda por las calzatas romanas que iban dende [[Braga]] a [[Cesaraugusta]] (continando enta [[Tarraco]]) pasando por [[Asturica]], [[Virovesca]], [[Tritium]], [[Vareia]] y [[Calagurris]], y por la que iba dende ''Ocelum Durii'' dica Cesaraugusta pasando por Abucella, [[Clunia]], [[Uxama]], [[Turiasso]] y Belsione u Belsinum u Balsio, seguindo en termins chenerals la linia de lo [[Duero]]. Probablement entre lo [[480]] u [[481]] y lo [[490]] la zona central d'Hispania yera disputata por los visigodos y los suevossuebos, consiguiendo los primers un dominio inestable. Pareixe que los visigodos atacoron sin trobar guaire resistencia y podioron dominar tota la Cartachinense enantes de lo [[483]], y tamién tota u part de [[Lusitania]]. Lo [[483]] lo visigodo Salla y lo bispe de [[Merida]] Zenón reconstruyoron un puent román sobre lo Guadiana en la ciudat de [[Merida (Estremadura)|Merida]] ([[Emerita Augusta]]), capital provincial de Lusitania (que con [[Requiario]] heba estato la capital de lo [[reino de los Suevossuebos]]), de seguro dimpués d'un perioroperiodo de luitas entre visigodos y suevossuebos, de bandidache y de gobiernogubierno poco eficaz de los propietarios locals; esta inauguración demostraría que lo dominio visigodo quedaba bien asentato, y que talment no yera mal acollito por la población. Lo dominio visigodo en la Betica por ixa mesma epoca no ye seguro y no ye documentato.
 
Simultaniament (periodo [[476]]- [[510]], encara la másmas gran part de la emigración arribó entre l'anyo [[490]] y l'anyo [[510]]), un numero relativament important de visigodos colonizó las tierras entre lo [[Río Tacho|Tacho]] y lo [[Río Duero|Duero]], y en la muga de [[Galicia]], (en poder de los suevossuebos), y la [[Valval de l'Ebro]]. En esta rechión s'han excavato numerosas necropolis godas y probablement lo porcentache de población goda estió més alto que en las atras tierras de la peninsula iberica.
 
== Reinato d'Alarico II ==
Eurico murió lo setiembre de [[484]] y lo sucedió lo suyo fillo [[Alarico II]].
 
En l'anyo [[486]] los francos de [[Clodoveu I]] ocuporon los dominios de [[Siagrio]] en la parte norte de la Galia. [[Siagrio]] se refuchió en Tolosa, pero [[Alarico II]] lo entregó a los [[francos]] y lo executoron. Los visigodos y [[francos]] esdevinioron vicins. Lo dominio visigodo d'Hispania en las provincias Cartachinesa y Lusitanica se consolidó en tiempos d'Alarico, no ye seguro o grau de dominio en la Betica. Talment por prebar de consolidar lo dominio en Hispania Alarico consideraría imprudent esfender a Siagrio y luitar contra los francos.
 
Pa esfender las zonas conquiestas en l'occident de la Tarraconense y la Cartachinesa a man de los [[suevossuebos]], se transladorontrasladoron colonos visigodos dende Galia, y se creyoron muitos asentamientos en la rechión que han dixato senyal arqueolochica en forma de [[necropolis]]. Lo ''[[Cronicón Cesaraugustán]]'' situasitúa una gran emigración de godos en la zaguera decada de lo sieglo, y lo feito ye confirmato por las excavacions realizatas en tota una gran aria entre [[Pamplona]], o [[naixedero d'o Tacho|naixedero de lo Tacho]], [[Carpio de Tajo]] y la [[Tierra de Campos]].
 
Precisament la comarca de la [[tierra de Campos]], a l'ueste de lo [[río Pisuerga]], recibe lo suyo nombre de lo nombre que levó antigament: ''Campi Gothorum'' ("Campo de los Godosgodos"). La practica totalidat de la emigración s'establió a l'atra marguin de l'Ebro. Estos asentamientos habría amaneixito doncas entre lo [[490]] y l'anyo [[500]], asegurando tota la zona buegant con lo [[reino de los Suevossuebos]], mientras las fuerzas visigodas adrezaban la suya actividat enta la Lusitania y la Betica.
 
En [[489]] [[Zenón]] cedió lo [[Imperio Román d'Occident]] a los [[ostrogodos]], que amenazaban lo [[Imperio Román d'Orient]], y mesmo li cedió lo títol churidico d'emperador.
 
Teodorico adrezó las suyas fuerzas contra [[Dalmacia]], que fue ocupata en l'anyo [[489]] y entró en Italia en l'anyo 490 vencendo a [[Odoacro]] y los [[herulos]] en la ripa de lo [[río Soncio|Soncio]], a man de [[Verona]], y por segunda vegata en la ripa de lo río [[río Adda]]. Teodorico entró en [[Pavia]], on fue atacato por los herulos d'[[Odoacro]] en l'anyo [[490]], qui asitió la ciudat. De seguro que los asitiadors habrían exterminato a los [[ostrogodos]] si lo visigodo [[Alarico II]] no bi hese intervenito. La intervención d'Alarico II obligó a Odoacro a retirar-se enta [[Ravenna]] (agosto de l'anyo [[493]]) on quedó asitiato por Teodorico mientres tres anayatas ([[490]]-[[493]]). A principios de l'anyo [[493]], Odoacro y Teodorico plegoron a un alcuerde, pactando un reparto de lo poder. Teodorico entró en Ravenna lo [[27 de febrero]] y encomenzó una epoca de gobierno conchunto que remató en pocos días con l'asasinato d'Odoacro a principios de marzo a mans d'o mesmo Teodorico, qui tamién fació matar a la familia de lo rei herulo, y ordenó por sorpresa fer una mortalera de las tropas herulas. Teodorico ya no asumió lo títol d'Emperadoremperador y probablement en pago de l'aduya de los [[visigodos]], la filla de Teodorico, [[Tiudigota]], se casó con Alarico II (entre l'anyo [[490]] y l'anyo [[495]] aproximadament, naxendo-ne un fillo dito [[Amalarico]].
 
La tensión entre Visigodosvisigodos y [[francos]] yera creixient y evident en l'anyo [[504]]. [[Teodorico lo gran]], rei de los [[ostrogodos]] fació de mediador entre lo franco Clodoveu y lo visigodo Alarico II pa evitar una guerra, conseguindo que los dos reis s'entrevistasen en una isla de la Loira[[Río aLoira|Loira]] manamán d'[[Amboise]]. La Loira yera la muga entre los dos reinos. S'evitó la guerra pero la tensión no disminuyó.
 
Clodoveu fació liga con lo rei burgundio [[Gundebald]], que yera [[arrianismo|arrián]] como Alarico II. A la fin la guerra esclató y remató con la [[batalla de Vouillé]], a manamán de [[Piteus]] en l'anyo [[507]], batalla en la que Alarico II fue redotato y muerto. Los [[francos]] y [[burgundios]] abanzoron enta los dominios de los visigodos, pero l'ostrogodo Teodorico nimbióninvió fuerzas baixo o cheneral [[Ibbas]] que ocuporon [[Provenza]], impedindo que la ocupasen los burgundios, que ya bi heban entrato. Los burgundios fuoron redotatos en lo río [[río Durance]]. Dende la Provenza lo cheneral Ibbas entró en la [[Provincia Narbonense|Narbonense]] u [[Septimania]], en la que los francos y visigodos yeran luitando furament, especialment en la redolata de [[Narbona]] ([[508]]).
 
En l'anyo 508 los ostrogodos descubrioron vivindo entre los visigodos a un noble dito [[Eutarico]], que se creye que yera descendient dreito (nieto u bisnieto) de lo rei ostrogodo [[Viderico]], de la linia lechitima de la dinastía reyal ostrogoda de los Amalos. Eutarico recibió la man de la princesa [[Amalasunta]], filla de Teodorico.
 
Dimpués de la perduga de Tolosa, la capital visigoda pasó a [[Barcelona]] y dimpués [[Toledo]], encomenzando atra etapa en la historia de los visigodos, la de lo [[Reinoreino Visigodovisigodo de Toledo]].
 
== Mencions en fuents aragonesas ==
Lo periodo en lo que los [[visigodos]] teneban lo suyo centro politico en Tolosa, como federatos de los romans u como pueblo con un reino independient ye mencionato breument en la ''[[Cronica de Sant Chuan d'a Penya|Cronica de Sant Chuan de la Penya]]'':
{{cita|Et depues de aquesti [[Valent|Valient]]; et en tiempo de aquesti '''los godos tenyan lur senorya mayor en Tolosa'''. Et aquesti rey prendió las tierras de [[Baetica|Bética]] et de [[Gallaecia|Galicia]], las quales tenían los [[vandalos|vándalos]] et los [[alans|alanos]]; et depues de aquesti Goodorenus; et depues su filio [[Turismundo|Turison]]; et depues su hermano [[Teodorico II|Trodoricho]]. Et depues de aquesti regnó su hermano [[Eurico|Euricho]]. Et aquesti prese en España la [[provincia Tarraconense|prouincia de Tarragona]], et depues de aquesti regnó su fillo [[Alarico II|Alarico]].}}
 
[[Categoría:Estatos desapareixitos]]
[[Categoría:Visigodos]]
 
142 556

ediciones