Diferencia entre revisiones de «Los Puertos de Moriella»

Contenido eliminado Contenido añadido
ZéroBot (descutir | contrebucions)
m r2.7.1) (Robot Adhibito: eu:Ports
Sin resumen de edición
Linia 22:
O clima ye muito continental y os suelos sobre as calsineras, pobres y erosionatos. Esto fa que l'agricultura mediterrania siga muito limitata y siga mas important a ganadería, en especial [[vacumen]]. En as zagueras decadas d'o sieglo XX s'ha desembolicato a recoleción u cultivo de trufas por imitación d'os catalans que veniban ta os Puertos pa escar-ne.
 
Historicament ha tenido influencia aragonesa y os [[ligallo]]s con l'altiplano de Teruel y o [[Baixo Aragón]] encara se manteneban en o [[sieglo XX]]. Existe un [[dance]], como enantes en muitos lugars d'Aragón, y una tendencia a emigrar tanto ta a costa mediterrania como ta o Matarranya u ta la cuenca baixa d'o río Guadalop, on son conoixitos como ''Els de la Serra'', ''Pastors'', ''Los de la Sierra''. Muita chent d'[[AlcañizAlcanyiz]], [[Calanda]], [[Mas de las Matas]] u [[Val de Robres]] ye filla u nieta de chent que emigró en masa de lugars d'esta comarca y han feito fortuna.
 
== Historia ==
A zona estió poco poblata en a [[Edat Meya]], pero teneba impotancia estratechica pa os [[Islam|musulmans]], que yeran bien establitos en las tierras planas de [[Levant]] y d'a [[Val de l'Ebro]]. Los Puertos de Moriella yeran importants pa a comunicación entre los moros de [[Zaragoza]] y [[Valencia]], y por ixo [[Alifonso I lo Batallero]] a prenió en [[1117]], con l'aduya de [[Gastón IV de Biarn]]. A capital de l'Ebro yera aislata de [[Valencia]], o suyo prencipal refirme, con a rutarota de Los Puertos u ''Al Burt'' bloqueyata, y preparata pa estar presa l'anyo vinient.
 
Quan [[Remón Berenguer IV de Barcelona|Remón Berenguer IV]] prenió [[Tortosa]], [[Leida]] y [[Fraga]], la zona se plenó de poblacions musulmanas forachitatas u fuyitas, fendo dificil a ocupación y repoblación de lo [[Matarranya]]. [[Blasco d'Alagón]] conquirió a zona y o castiello de [[Moriella]]. [[Chaime I d'Aragón|Chaime I]], veyendo o valor estratechico d'esta plaza, pensó que heba de pertanyer a o rei y forzó a Blasco d'Alagón a da-le-ne, con a compensación o condato de [[Sastago]].